رسانه های داخلی در واکنش به حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات، تجمع اعتراضی روز گذشته دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به استعفای مدیران و مسوولان خاطی حادثه دانشگاه را پوشش داده اند.
کد خبر: ۶۹۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ 30 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ صدها تن از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات روز شنبه، 8 دی‌ماه، در واکنش به واژگونی اتوبوس حامل جمعی از دانشجویان این دانشگاه که منجر به کشته و زخمی‌شدن شماری شد، تجمع کردند. دلیل این تجمع به نقل از حاضران، «بی‌لیاقتی مسئولان دانشگاه در حفظ جان دانشجویان» اعلام شده است.
دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در تجمعی اعتراضی خواستار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، استعفا و عذرخواهی رسمی سرپرست این واحد و رئیس دانشگاه آزاد شدند.
درحالی‌که در تجمع روز گذشته هیچ‌کدام از مخاطبان دانشجویان در میان معترضان حضور پیدا نکردند،علی اکبر ولایتی رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد با خبرگزاری فارس گفت و گو کرد و اظهار داشت که هیچ کوتاهی در پیگیری قانونی رسیدگی به پرونده جانباختگان حادثه علوم و تحقیقات و همچنین رسیدگی به بهبود وضعیت مجروحان نخواهد شد.
در همین راستا،همچنین جلسه فوق العاده هیأت امناء دانشگاه آزاد برگزار شد و در این جلسه بازرس ویژه هیأت امناء موظف به بررسی مستقل و دقیق علل حادثه علوم و تحقیقات شد.
بررسی امروز رسانه های داخلی نشان می دهد رسانه های اصلاح طلب درانتقاد از عملکرد مدیریت این دانشگاه همسو با دانشجویان معترض خواستار استعفای مسوولان مربوطه شدند. این رسانه ها همچنین ایراداتی نسبت به چند شغله بودن هیات مدیره دانشگاه گرفته اند. در مقابل رسانه های اصولگرا مدعی بهره برداری اصلاح طلبان از این مهم شده و مدعی شدند که این طیف با سوء استفاده از این موضوع درصدد زیر سوال بردن مدیریت دانشگاه آزاد شدند.
گفتنی است درخواست دانشجویان برای برکناری مدیران مقصر در حادثه، تجمع خودجوش دانشجویان و تاکید بر اعتراضات صنفی دانشجویان نیز از جمله محورهای مشترک در هردو طیف رسانه ها است.
رسانه های اصلاح طلب 
................................
**استعفای مدیران و مسوولان خاطی حادثه دانشگاه
در تیتر نخست روزنامه آرمان «مدیران دانشگاه‌آزاد را برکنارکنید» می خوانیم: پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی روندها و برنامه‌‌های دانشگاه آزاد تغییر کرد و رفاه دانشجویان حین تحصیل به فراموشی سپرده شد. مسئولان این دانشگاه که دیگر نظارت گذشته بر عملکرد خود را احساس نمی‌کنند با اتخاذ تصمیماتی سبب نارضایتی و تحمیل هزینه‌‌های گزاف به دانشگاه آزاد می‌شوند که نمونه اخیر آن حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان و درگذشت و مجروح شدن تعدادی از آنها بود. اگر تا قبل از این حادثه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بارها نسبت به عملکرد مسئولان دانشگاه آزاد انتقاد می‌کردند اکنون دانشجویان شعار «ولایتی؛ ولایتی استعفا» سر می‌دهند که نگرانی غیرسیاسی اصلاح‌طلبان را تایید می‌کند.
«مدیران عاشق خدمت! لطفا استعفا دهید» تیتر یک روزنامه آفتاب یزد است که در بخشی از آن می خوانیم: اخبار تجمع دانشجویا چند روزی بود که منتشر می شد و قرار بود این تجمع رو به روی دانشگاه علوم و تحقیقات رخ دهد؛ روز گذشته دانشجویان با نوای یار دبستانی من وارد دانشگاه شدند و تجمع کردند، شعار دادند و به دور از هرگونه حواشی سیاسی خواستار برکناری مدیران بی کفایت شدند. در این بین یکی از مهم ترین درخواست های خانواده چند تن از قربانیان نیز عزل مدیران بی کفایت و پس از آن عذرخواهی مسئولان بود.
یکی از گردانندگان تجمع دانشگاه آزاد، در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه در روزهای بعدی و تا زمان احقاق خواسته‌های دانشجویان این تجمعات ادامه دارد، گفت: ما از طریق گروه‌های تلگرامی این تجمع را برنامه‌ریزی کردیم و خواستیم که در کنار خانواده‌های درگذشتگان قرار بگیریم. ما در این تجمع استعفای مسئولان دانشگاه آزاد را خواستار بودیم و برای آن پافشاری می‌کنیم.
به گزارش نامه نیوز عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید با ابراز تأسف از حادثه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات، گفت: امیدوارم برای احترام به خانواده جانباختگان دانشگاه علوم تحقیقات و احترام به افکار عمومی رده‌های بالای مدیریتی در دانشگاه آزاد از آقای ولایتی گرفته تا رئیس دانشگاه آزاد استعفا دهند و از مردم عذرخواهی کنند.

**چند شغله بودن رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد
« ابو‌المناصب!» تیتر نخست روزنامه صدای اصلاحات در انتقاد به پدیده چند شغله بودن مدیران دولتی است: مقام و مسئولی که چندین شغل و پست دارد چگونه می تواند در تمامی زمینه های شغلی فعالیت، آن هم فعالیتی تمام و کمال داشته باشد و تمامی نقص های موجود در آن ها را بدون هیچ کم و کاستی برطرف نماید؟ البته که آن قدر سرشان شلوغ می شود که از عوض کردن چند اتوبوس فرسوده و لنت و آسفالت کردن خیابان هم باز بمانند.
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با تارنمای فرارو اظهار داشت: هیچ کس به اندازه آقای ولایتی مسئولیت ندارد من به عنوان یک معلم تاریخ می بینم که ایشان حتی در بعضی حوزه ها مثل تاریخ اسام که در صلاحیت ایشان نیست وارد می شوند و اظهارنظراتی می کنند که در بسیاری اوقات از نظر مبانی و روش شناسی کاملا غلط است. از سوی دیگر تکثر سمت های فردی مثل ایشان باعث می شود جامعه یک پزشک خوب و قابل اعتماد را از دست بدهد شما اگر به مطب ایشان مراجعه کنید می بینید که ایشان در مطب نیستند.
روزنامه قانون در تیتر نخست خود «فغان از بی کفایتی» می نویسد: «خشم، ناراحتی و اعتراض» ، سه حالت مشترک دیروز دانشجویان دانشگاه آزاد در میدان علوم و تحقیقات بود. دانشجویانی که پس از چند روز از حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل همکلاسی‌ها و رفقای‌شان، پیگیر حقوق پایمال شده توسط مسئولان دانشگاه آزاد هستند. دانشجویان یک‌صدا استعفای رییس دانشگاه را فریاد می زدند و با اشاره‌ای مستقیم به رییس چند شغله هیات مدیره دانشگاه، او را در آشفته بازار مدیریت این روزهای بزرگ‌ترین دانشگاه خاورمیانه مقصر می‌دانستند.

**بیانیه دانشجویان معترض
بنا به گزارش «انتخاب» دانشجویان معترض در این تجمع یک بیانیه 9‌بندی هم صادر کردند. درخواست استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رییس دانشگاه آزاد، عذرخواهی رسمی در تریبون رسمی توسط سرپرست واحد و رییس دانشگاه، ساخت یادبود برای عزیزان از دست رفته، استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تعیین سرعت مجاز و نصب برگه معاینه فنی در اتوبوس و بررسی آن در بازه‌های زمانی کوتاه و استخدام راننده‌های با صلاحیت، ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل در طول مسیر، رایگان شدن یا حداقل کم شدن هزینه آژانس‌ها تا هنگامی که نوسازی ناوگان و حفاظت مسیرها تامین شود، نظارت بهداشتی مداوم بر بوفه‌ها و راه‌اندازی بوفه سر پوشیده ابن سینا و تعویق امتحانات به دلیل مناسب نبودن اوضاع روحی دانشجویان 9 بند این بیانیه را تشکیل می‌دهند.

**اعتراضات صنفی دانشجویان
«مسوول بی‌کفایت، استعفا ، استعفا» یکی از شعارهای روز گذشته دانشجویان دانشگاه آزاد در اعتراض به مشکلات صنفی بود که تیترمطلبی در روزنامه اعتماد شد، در بخشی از این نوشتار می خوانیم: این یکی از معدود دفعاتی است که تجمعی اعتراضی به این گستردگی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد برگزار شده است.دانشجویانی که عزادار هم دانشگاهیان شان بودند، با تاکید بر اینکه تجمع‌شان سیاسی نیست مطالبات صنفی‌شان را مطرح کردند و خواستار پاسخگویی مدیران ارشد دانشگاه شدند. «ولایتی استعفا استعفا» این شعار صریح‌ترین موضع دانشجویان علیه عالی‌ترین مقام دانشگاه آزاد بود. دانشجویان همچنین با سر دادن شعارهایی چون«... استعفا، استعفا» خواستار برکناری مسوولان دانشگاه آزاد شدند. یکی از مهم‌ترین نکات تجمع دیروز تاکید دانشجویان بر فراجناحی بودن اعتراض‌های شان بود. برخی دانشجویان کاغذهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «اعتراض ما سیاسی نیست».
در گزارش میدانی روزنامه ایران نیز، دانشجویی در پاسخ به اینکه خواسته شما در حال حاضر چیست، مدعی می‌شود: حرف سیاسی نداریم! حرف جان‌مان است. مسیر دانشگاه گاردریل ندارد.» برخی‌های دیگر هم می‌گفتند می‌خواهیم مسئولان دانشگاه پاسخ دهند مگر جان همکلاسی‌های ما آنقدر بی‌ارزش بود که کسی در میان ما حاضر نمی‌شود تا پاسخی دهد. در این تجمع خواسته اصلی دانشجویان این بود که مسئولان در بین آنها حاضر شوند آنها می‌گفتند اگر مسئول رده بالایی نیاید به تجمع خود ادامه می‌دهند.
به گزارش روزنامه خراسان، دانشجویان ضمن اعلام این که تجمع صنفی است و به هیچ جریان یا گروهی وابسته نیست به کم کاری برخی مسئولان در پی حادثه واژگونی اتوبوس اعتراض کردند. 

**تجمع خودجوش دانشجویان
روزنامه ابتکار ذیل عنوان «بغض و آه همکلاسی‌ها» می نویسد: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که یک حادثه منجر به درگذشت 8 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران که البته در مجموع 10 کشته داشت، باعث شود دانشجویان بدون فراخوان هیچ تشکل دانشجویی خاص، به طور خودجوش تجمعی در اعتراض به مسئولان دانشگاه آزاد بر پا کنند و مطالبات خود را به گوش آنان برسانند.در همان ساعت‌های ابتدایی، معدود تشکل‌های دانشجویی باقی‌مانده دانشگاه آزاد اسلامی از جمله بسیج دانشجویی، دادن فراخوان برای هرگونه تجمعی در این باره را تکذیب کرده بودند و این نشان از خودجوش بودن تجمع دیروز داشت. این تجمع در حالی برگزار شد که صبح دیروز، حراست دانشگاه، ورودی‌ها را با سخت‌گیری بیشتری کنترل می‌کرد.
روزنامه جمهوری تیتر نخست خود را به این مهم اختصاص داده و می نویسد: در پی وقوع حادثه مرگبار اتوبوس دانشگاه آزاد، صبح دیروز جمعی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در محل این دانشگاه تجمع کرده و با سر دادن شعار‌هایی خواستار استعفای مسئولان دانشگاه آزاد شدند. گفته می‌شود اتوبوس‌های دانشگاه از دیروز تعویض شده اما تقریباً تمام آن‌ها خالی از مسافر، مسیر بین دانشکده‌های دانشگاه را طی می‌کنند.دانشجویان می‌گویند این یک مراسم نمادین بوده و آن را به شکل خودجوش برگزار کرده‌اند.
** بی توجهی مسوولان دانشگاه به دستورالعمل نظارت بر سرویس های ایاب و ذهاب دانشــجویی
روزنامه ستاره صبح نوشت: این دانشگاه از 3 سال پیش می توانست جلوی اتوبوس مرگ را بگیرد.در بخشــنامه ای که ســی ام دی ماه سال 1394 در 4 ماده و دو تبصره توسط معاونان وقت دانشــجویی و اداری-مالی صادرشد، دستورالعمل نظارت بر سرویس های ایاب و ذهاب دانشــجویی تدوین و به تمام روسای مراکــز و واحدهای دانشــگاه آزاد ازجمله واحد علوم تحقیقات اباغ شــده است.نکته جالب توجه در این بخشــنامه الزاماتی است که باعث تدوین و نگارش آن شــده اســت.در مقدمه آن آمده اســت، ازجمله: امنیت و آرامش بیشتر خانواده دانشجویان. د.حال ســؤال اینجاســت که گزارش های مذکــور تحویل معاون مربوطه شده اســت یا خیر؟ آیا این بخشنامه مورد تأیید مسئوان فعلی هست یا خیر؟

**انتقاد به اعلام نشدن عزای عمومی برای دانشجویان
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بنده در زمان اتفاق ناگوار در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات در ماموریتی در عراق بودم و امروز به ایران آمدم. انتظار داشتم که دولت در موضوع دانشگاه آزاد اعلام عزای عمومی کند، چون عزای عمومی در دنیا وقتی اعلام می‌شود که یک فاجعه‌ای با اثر ملی رخ داده باشد. موضوع دانشگاه آزاد نیز فاجعه‌ای ملی محسوب می‌شود.

رسانه های اصولگرا 
..........................
**درخواست دانشجویان برای برکناری مدیران مقصر در حادثه
به گزارش روزنامه جوان، روزگذشته صد‌ها نفر از دانشجویان با حضور در صحن دانشگاه علوم و تحقیقات به عملکرد مسئولان ارشد این دانشگاه اعتراض کردند. دانشجویان که در پی حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس، خواستار استعفای مسببان این فاجعه شدند. مسئول کمیته رسیدگی به سانحه واژگونی اتوبوس مرگ در دانشگاه آزاد در جمع دانشجویان معترض حاضر شد، اما به دلیل ناتوانی در پاسخگویی به سؤالات دانشجویان، از سوی آن‌ها با بی‌اعتنایی مواجه شد و صحبت‌هایش نیمه‌تمام ماند.
خبرگزاری فارس نوشت: جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات صبح امروز با برگزاری تجمع در این دانشگاه یاد درگذشتگان حادثه واژگونی اتوبوس را گرامی داشتند و خواستار استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد شدند.

**ادعای بهره برداری سیاسی و جناحی از این حادثه
به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:جان باختن شهروندان در سوانح ناشی از کوتاهی مدیران ذی ربط، قرمز و آبی ندارد. هر جا اتفاق بیفتد، تأسف بار و موجب مواخذه است. اما گویا برای بعضی سیاسی کاران، اینجا هم باید مسئله را حزبی و جناحی دید! اگر حادثه مربوط به وزارت راه آخوندی و دولت روحانی بود، ولو 48 نفر در آتش تصادف دو قطار بسوزند و یا کودکان دانش آموز در آتش سوزی مدرسه‌ای در زاهدان قربانی شوند، از نگاه سیاست بازان بی صداقت، مهم نیست و باید ماجرا را درز گرفت و زیر سبیلی رد کرد.
خبرگزاری مهر، در گفت گو با حمیدرضا مقدم‌فرمسئول دفتر نظارت بر امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد نوشت: ولایتی وارث زیرساختهای فاجعه ساز دانشگاه آزاد است نه بانی آن، فرصت‌طلبان ریاکار به خون دانشجویان هم رحم نمی‌کنند.
به گزارش فارس، اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان ایران درباره حادثه دردناک تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد در بیانیه ای نوشت: با ایجاد ستاد ویژه پیگیری سانحه تصادف و برکناری سریع تعدادی از متخلفین مشاهده کردیم که مسیر پیگیری موضوع در جهت درست شروع به کار نموده است و هرچه زمان می‌گذرد شاهدیم این ارگان پیگیری کننده به نحو احسنت انجام وظیفه می‌نماید.اما در کمال ناباوری شاهد بودیم در این ماجرا جریانات معلوم الحال سیاسی می‌خواهند مثل روال سابقشان دوباره جای جلاد و شهید را عوض کنند.

**تلاش ناکام برای سیاسی کردن اعتراضات
روزنامه فرهیختگان نوشت: دیروز نیز عده‌ای سعی داشتند اصل ماجرا را منحرف کنند و این را می‌شد از شعارهایی که سعی داشتند دیگران را وادار به سردادن آن کنند، دید؛ هرچند خیلی هم موفق نیستند اما گاهی با هوکردن و گاهی با استفاده از کلمات دور از ‌شأن دانشجو، مقصود اصلی خود را آشکار می‌کنند. عملا این تجمع دو سو دارد؛ ‌در یک سو که عموم حاضران و حداکثر دانشجویان را شامل می‌شود، آمده‌اند تا بگویند این دست کوتاهی‌ها دیگر صورت نگیرد تا دانشگاه دوباره داغدار نشود و در یک سو جمع محدودی با سیاسی‌کاری موضوع را منحرف می‌کنند. 
به گزارش کیهان دیروز برخی تلاش کردند تجمع اعتراضی دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات را سیاسی جلوه دهند. نماینده دانشجویان معترض هم در اواخر تجمع اعتراضی دیروز در سخنانی ضمن تاکید بر ماهیت صنفی اعتراضات دانشجویان دانشگاه علوم‌وتحقیقات، تاکید کرد با هرکسی که بخواهد از این تجمع سوءاستفاده سیاسی کند، مقابله خواهد شد.

**اعلام برائت بسیج دانشجویی از تجمعات روز گذشته
رضا اسدی مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به برگزاری تجمعی در واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: 5 دی ماه و پس از حادثه واژگونی اتوبوس، طی نامه‌ای، به سرپرست دانشگاه علوم و تحقیقات درخواست صدور مجوز برای برگزاری تجمع، مراسم عزاداری جانباختگان و بیان مطالبات دانشجویان را اعلام کرده بودیم که مجوزی در این زمینه از سوی مسئولان واحد صادر نشد. بسیج دانشجویی هیچ مسئولیتی در برگزای این تجمع ندارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: علوم و تحقیقات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار