کد خبر: ۶۹۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 31 December 2018

لایحه بودجه سال 98 به مجلس ارائه شده است. دولت پیش از ارائه به مجلس هم بر تدوین بودجه بر اساس شرایط جدید اقتصادی و تحریم‌ها تاکید کرده بود و حالا به نظر می‌رسد با وجود افزایش تقریبی بودجه عمومی دولت بخش زیادی از اعتبارها سهم پروژه‌های ملی شده و به همین دلیل استان‌ها با کاهش بودجه روبه‌رو شده‌اند. عباس اغنامی، کارشناس اقتصاد، معتقد است با توجه به کاهش بودجه و شرایط جدید درها به روی عمران و سازندگی بسته نیست و سرمایه‌گذاری راه‌حل قابل قبول کمبود اعتبار دولت است. او می‌گوید: طی چند سال گذشته و با کاهش ناگزیر اعتبار عمرانی، تلاش‌های زیادی از سوی دولت برای جذب سرمایه‌گذار و پیشبرد طرح‌های عمرانی به صورت مشارکتی با بخش خصوصی انجام شده که سیاست درست و قابل قبولی است.این کارشناس با بیان این‌که تحقق اصل 44، راه برون‌رفت از رکود طرح‌های عمرانی در دست دولت است، می‌افزاید: اما لازم است دولت چند موضوع را به عنوان نکات حیاتی در خصوصی‌سازی رعایت کند. نخست این‌که بدهی‌هایش را به بخش خصوصی بپردازد. دوم این‌که قوانین را به نفع جذب سرمایه‌گذار منعطف کند و سوم این‌که از سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذار استفاده کند.

 

کردستان؛ آب‌رسانی به مناطق محروم
بهرام نصراللهی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان: برخی مناطق با کمبود آب آشامیدنی مواجهند و به همین دلیل بخشی از بودجه سال ۹۸ یعنی 6 هزار میلیارد ریال صرف آب‌رسانی به مناطق حسن‌آباد یاسوکند، بیجار، قروه و دهگلان می‌شود. در قروه و دهگلان علاوه بر تامین آب آشامیدنی، آب مورد نیاز بخش صنعت از سد قوچم تامین خواهد شد، زیرا قرار است در این منطقه زنجیره فولاد و پتروشیمی ایجاد شود. از دیگر پروژه‌های ملی در حال اجرا، راه‌آهن تهران - کردستان است که در بودجه ۹۸ برای آن اعتبار در نظر گرفته شده.

 

سمنان؛ اولویت با پروژه‌های آبی
نادر مالکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سمنان: در بودجه 98 سمنان که یک استان کویری است، اولویت هزینه با‌ پروژه‌های آبی است. مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اعتبار لازم برای پروژه حوزه آب را تأمین می‌کند و به همین دلیل از فرمانداران و مسئولان شهرستانی درخواست کرده‌‌ایم اجرای پروژه‌های آب را در اولویت قرار دهند. اعتبار لازم به همه پروژه‌های مرتبط با کم‌آبی اختصاص یافته و در صورت وجود مشکل کم‌آبی در سال پیش رو، فرمانداران باید پاسخ‌گو باشند. خوشبختانه سمنان سال آینده در اعتبار هزینه‌ای و نیز در اعتبار و بودجه عمرانی رشد داشته است.

صنعت و عمران، صدر هزینه‌های آذربایجان ‌شرقی
داوود بهبودی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان ‌شرقی: رتبه استان در لایحه بودجه 98 در اعتبار هزینه‎ای 8 و در اعتبار تملک دارایی‎های سرمایه‌ای 10 است که افزایش را نشان می‌دهد. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه استان 2/17 درصد و بودجه هزینه‌ای استان 26/62 درصد رشد داشته است. در این بودجه، واگذاری پروژه‎های نیمه‌تمام به بخش غیردولتی و تمرکز بر پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی و صنعتی در سال جدید با هدف اشتغال‌زایی و تولید در اولویت است. در این میان طبیعی است پروژه‌هایی که برای بخش خصوصی سودآوری ندارد، از سوی دولت انجام خواهد شد.

اشتغال‌زایی برای کرمانشاهی‌ها
هدایت حاتمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه: اشتغال‌زایی مهم‌ترین اولویت استان در سال ۹۸ است. همچنین ثبات اقتصادی، معیشت مردم، تامین کالاهای اساسی، مبارزه با تورم و مهار آن در استان با برنامه‌های جدی، تولید و صیانت از اشتغال از دیگر اولویت‌های ما در این لایحه است. در حوزه عمرانی نیز تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردارند، در اولویت بودجه استان قرار دارند. از آنجا که بودجه استان شامل 2 بخش هزینه‌ای و عمرانی می‌شود، در بخش هزینه‌ای حقوق کارمندان در اولویت قرار گرفته است.

116 طرح محوری در اولویت بودجه گلستان
محمدولی روزبهان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان: با وجود رویکرد انقباضی کشور در بودجه‌بندی سال آینده، رتبه بودجه استان گلستان کاهش نیافته و توسعه کشاورزی، طرح‌های حوزه آب، عمران شهری وروستایی، سلامت و آموزش در بودجه 98 استان مورد توجه قرار گرفته است. در مجموع از میان طرح‌های در اولویت 116 طرح محوری در اعتبار سال 97 و همچنین 98 اعلام شده است. اعتبار تملک دارایی استان در سال 97، 39 درصد و بودجه هزینه‌ای استان هم 71 درصد تخصیص یافت.

 

توسعه‌ راه‌های چهارمحال‌ و‌ بختیاری
اقبال عباسی، استاندار چهارمحال ‌و ‌بختیاری: بودجه سال 98 استان حدود 11 درصد افزایش داشته است. این بودجه در بخش توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل ‌و ‌نقل مانند شهرکرد – بروجن - لردگان، شهرکرد – شلمرار - ناغان و کمربندی شهرکرد، طرح‌های انتقال آب از جمله طرح‌های بن، شهرکرد، بروجن، شبکه فاضلاب و درمان رشد قابل توجهی داشته است و انتظار می‌رود مدیران در زمان نهایی شدن بودجه چانه‌زنی خوبی برای تحقق آن داشته باشند. با این همه به دلیل تحریم، ممکن است درآمدهای کشور با چالش جدی مواجه شود و از این رو نباید به اعتبار دولتی اکتفا کرد.

اعتبار معیشت‌محور خوزستان
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان: ‌دولت در بودجه سال 98 توجه ویژه‌ای به خوزستان داشته است به طوری که این استان صدرنشین اعتبار لایحه بودجه 98 در میان استان‌های کشور است. اعتبارات عمرانی استان به بیش از 27 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. بخشی از بودجه سال آینده برای به زیر کشت رفتن زمین‌های کشاورزی تعیین شده تا اعتبار معیشت‌محور باشد. به همین منظور همه اهداف اعتبار سال آینده به سمت طرح‌های عمرانی نیست. راه‌سازی، نوسازی و ساخت مدارس، آبفای روستایی و بهبود حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای در خوزستان سهم عمده‌ای از اعتبار سال آینده را به خود اختصاص داده‌اند.

تمرکز بودجه 98 همدان بر توانمندی شهرستان‌ها
سید اسکندر صیدایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه همدان: اولویت ویژه ما در بودجه 98، تولید و اشتغال و توجه ویژه به وضع معیشت مردم است. همچنین توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام هم از اولویت‌های ما در این زمینه هستند. قصد داریم توزیع اعتبار را به گونه‌ای انجام دهیم تا بخشی از بودجه صرف پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمامی شود که با تزریق منابع می‌توان آنها را کامل کرد. در بودجه شهرستان‌ها هم توانایی‌های شهرستانی مورد توجه است. برای مثال توجه به صنعت مبل و منبت و سفال و سرامیک در شهرستان‌‌های همدان در اولویت قرار خواهد گرفت.

 

رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در کرمان
جعفر رودری، مدیر کل سازمان مدیریت برنامه و بودجه کرمان: سیاست‌های رویکرد بودجه‌ای کل کشور برای کرمان هم اجرا می‌شود و به طور مشخص حفظ ثبات اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در استان مورد تاکید قرار گرفته است. آنچه در استان مدنظر قرار گرفته، حفظ و صیانت از تولید و اشتغال است که برای رسیدن به آن در 3 مرحله حفظ و رفع مشکلات بنگاه‌ها و واحدهای موجود، ایجاد واحدهای تولیدی و تامین معیشت مردم و در مرحله سوم کمک به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است. از دیگر کارهایی که مورد توجه ماست، مهار نقدینگی و کنترل تورم است.

 

گردشگری، اولویت توسعه قم
نعمت‌الله امانی فرانی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه استان قم: لایحه بودجه اصلاح شده و لایحه جدید هنوز به دست ما نرسیده، اما در هر صورت بودجه قم به صورت کلی ابلاغ می‌شود و اوایل سال 98 نحوه اختصاص‌ها در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تعیین خواهد شد. با این همه، اولویت‌های توسعه استان مشخص است و در سال 98 بودجه قم به ترتیب در اموری چون گردشگری، خدمات، آموزش عالی، صنعت و کشاورزی به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های برنامه توسعه‌ای هزینه خواهد شد و اختصاص بودجه هم بر همین مبنا خواهد بود.

 

بودجه خوب چای برای گیلانی‌ها
کیوان محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان: یکی از اولویت‌های بودجه‌های استان‌های شمالی از جمله گیلان بودجه چای است که خوشبختانه در بودجه ۹۸ با تجمیع چند عنوان حدود ۷۵۰ میلیارد یارانه برای چای و چند محصول دیگر در نظر گرفته شده است در حالی‌که یارانه چایکاران در سال‌های اخیر بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود. این سیاست‌ها در چند سال اخیر موجب امیدواری چایکاران عزیز شده و حدود 4 هزار هکتار باغ رها شده مجددا به چرخه تولید اضافه شده‌اند. از سوی دیگر، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و حوزه صنعت هم از مهم‌ترین بخش‌های هزینه‌ای بودجه 98 است.

 

راه؛ محور توسعه هرمزگان
عباس منتظری، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان: آب، آموزش و راه مهم‌ترین اولویت‌های استان در برنامه‌ریزی بودجه سال 98 است. در بخش آب روستایی و شهری، با توجه به خشکسالی، نیازمند تخصیص اعتبار مناسب هستیم. همچنین راه به عنوان محور توسعه به‌ویژه در شرق و شمال هرمزگان از جمله بشاگرد، جاسک و احمدی که از مناطق کوهستانی استان به شمار می‌رود باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد. در بخش عمرانی هم بخشی از فعالیت‌های عمرانی در حوزه آموزش توسط خیران انجام می‌شود که به طور مشارکتی در حال انجام است، اما باید بودجه لازم دولتی هم برای آن در نظر گرفت.

توسعه راه‌ها در ایلام
رحمت‌الله قیصوری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام: استان ایلام در بودجه 97 عدد 694 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده بود. این عدد در بودجه 98، 790 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که افزایش 8/13 درصدی را نشان می‌دهد. با وجود این، استان ایلام همچنان در بررسی شاخص‌های توسعه جزو استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود و نیاز به بودجه بیشتری دارد. اجرای طرح‌های حوزه راه‌ها، آب و خاک، کشاورزی، تکمیل سدها و بندهای انحرافی، ایستگاه‌های پمپاژ، زیربخش‌های نفت و گاز، توسعه شهرک‌های صنعتی و فاز دوم پتروشیمی ایلام از جمله طرح‌های در اولویت این استان محسوب می‌شود.

سهم دانشگاه‌ها در بودجه مازندران
جدول بودجه مازندران نشان می‌دهد: مازندران در بودجه سال 98 نهمین استان از نظر سهم‌بری است. دولت برای مازندران در بودجه 98 سهم 10 هزار میلیارد و 529 میلیون ریالی را در نظر گرفته است. بر اساس جدول خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی، دانشگاه‌های مازندران بیشترین سهم را از بودجه دارند. دانشگاه مازندران، میراث فرهنگی و گردشگری نوشهر، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، پژوهشکده ژنتیک و‌ زیست فناوری کشاورزی طبرستان، دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل، پارک علم‌ و‌ فناوری مازندران، علوم ‌پزشکی بابل، علم و فناوری مازندران، صنعتی نوشیروانی و علوم‌ پزشکی مازندران از بودجه 1398 دولت سهم برده‌اند.

 

آب؛ همچنان اولویت بودجه‌ای یزد
سیدمجتبی حسینی‌پور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد: اولویت بودجه استان حل مشکلات مربوط به حوزه آب است. البته اعتبار اصلی انتقال آب به استان به صورت ملی تامین می‌شود، اما در حوزه تامین آب پایدار به‌ویژه برای روستاها مواردی در بودجه پیش‌بینی شده است. اولویت بعدی استان پیش‌بینی بودجه برای مسائل اجتماعی است. اشتغال‌زایی هم اولویت دیگر بودجه پیشنهادی استان است. باقی موارد مهم در نظر گرفته شده در بودجه پیشنهادی استان متمرکز بر محرومیت‌زدایی و مناطق حاشیه‌ای استان به‌ویژه در شهر یزد و همچنین معطوف به کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

بودجه‌ برای راه‌آهن اردبیل به میانه
هادی بهادری، نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی: سال 97 میزان اعتبار عمرانی استان اردبیل 421 میلیارد تومان بود که در بودجه 98 به 455 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. سهم استان اردبیل 1/7 درصد از کل سهم بودجه کشور است و در رتبه 23 کشور قرار داریم. در بودجه سال 98 برای اولین بار ۱۵۰ میلیارد تومان از محل بودجه سنواتی سالانه برای راه‌آهن اردبیل به میانه در نظر گرفته شده است. با مطالعه پروژه راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد که سال گذشته در جدول ۲۰ بودجه قرار گرفته است، آینده اقتصادی استان امیدوار‌کننده خواهد بود.

آب‌رسانی‌؛ اولویت خراسان ‌جنوبی
نظر افضلی، عضو مجمع نمایندگان خراسان ‌جنوبی: سهم استان از بودجه 98 در سر جمع اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 579 میلیارد و 426 میلیون تومان تعیین شده است در حالی که در سال 97 این رقم 534 میلیارد تومان بود. با توجه به افزایش 9 درصدی بودجه استان اولویت‌بندی برای توزیع بودجه در حال مطالعه است و یکی از این اولویت‌ها مربوط به آب و آب‌رسانی است. تداوم 20 سال خشکسالی در این استان موجب کاهش شدید منابع آبی شده و بیش از 460 روستای این استان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند. همچنین امسال 16 میلیارد تومان برای راه‌آهن استان اعتبار تعیین‌شده که این رقم سال گذشته 5 میلیارد تومان بود.

اولویت‌های محیط‌ زیستی قزوین
ابوالفضل یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قزوین: استان قزوین جزو 10 استان کشور است که بالاترین رشد را در مجموع اعتبار ملی و استانی دارد. تلاش کرده‌ایم بودجه استان را با استفاده از منابع ملی در طرح‌های مختلف ارتقا دهیم و بر همین اساس رتبه استان در برخورداری از اعتبار ملی به جایگاه 25 ارتقا یافته است. تامین اعتبار برای طرح انتقال آب از سد طالقان، بیمارستان 700 تختخوابی و بوستان 1500 هکتاری فدک به عنوان یکی از مهم‌ترین ذخایر حیات‌وحش کشور از مهم‌ترین اولویت‌های بودجه‌ای استان در سال آینده خواهد بود.

 

بهبود کریدور غرب؛ صدر هزینه‌های آذربایجان‌ غربی
محمد فیضی، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی: با توجه به وعده‌های داده شده، انتظار می‌رفت دولت در این طرح برای استان‌های مرزی استثناهایی قائل شود که چنین امری رخ نداده است، اما تلاش می‌کنیم منافع عموم مردم در بررسی بودجه تامین شود. بهبود وضع جاده‌های استان به‌ویژه کریدور غرب کشور و جاده ارومیه به تبریز هم برای استان حائز اهمیت است و به همین دلیل در بودجه سال آینده مورد توجه خواهد بود. از سوی دیگر، توسعه کشاورزی مدرن، ایجاد اشتغال و گسترش تجارت از موارد مهم مورد توجه در هزینه بودجه سال 98 است.

پروژه‌های 90 درصدی در اولویت خراسان ‌شمالی
علی قربانی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی: اعضای مجمع نمایندگان خراسان ‌شمالی در مجلس، استاندار و مدیران کل این استان ابتدای این هفته جلسه‌ای داشتند برای شناسایی اولویت توزیع استانی بودجه. تاکید کرده‌ایم دراین وضع حساس اولویت را به تکمیل پروژه‌های با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی و پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای بدهند. بودجه امسال افزایش کمی داشته است و باید با برنامه و دقیق هزینه شود. آب و آب‌رسانی از مهم‌ترین اولویت‌های این استان است که باید در توزیع اعتبار بودجه 98 مورد توجه قرار گیرد.

بودجه مستقل برای راه‌آهن شیراز - بوشهر
در لایحه پیشنهادی بودجه 98، بوشهر در رتبه 10 کشور در بخش اعتبار تملک دارایی‌ها قرار دارد. برخی از طرح‌های بوشهر که ردیف بودجه مستقل دارند و اولویت این استان در سال آینده محسوب می‌شوند شامل پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر است. همچنین تکمیل مجتمع فرهنگی عسلویه از جمله این طرح‌هاست. این طرح با کاهش برآورد در بودجه سال آینده مواجه شده که البته با توجه به این‌که جزو مصوبه‌های سفر هیات دولت در سال 93 به استان بوده و به‌تازگی اعتبار به آن ابلاغ شده، در صورت تخصیص به‌موقع، این کاهش جبران خواهد شد.

 

اولویت اتوبان همت برای البرزی‌ها
زهرا عربشاهی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز: در تدوین بودجه نیازها از دستگاه‌های پایین اعلام و بر اساس آن بودجه تعیین نمی‌شود، بلکه با بررسی منابع و مصارف، بودجه هر استان تعیین می‌شود تا بر اساس آن با مدیریت و به حداکثر رساندن منابع، مصارف را هماهنگ و برنامه‌ریزی کنیم. به نسبت سطح کل کشور سهم اعتبار استان نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش کمی هم داشته است و در این بین طرح‌های ملی و بزرگ استان مانند اتوبان همت، جاده طالقان به هشتگرد، قطار شهری هشتگرد، کمربندی جنوبی چرمشهر به آبیک در اولویت قرار دارند.

 

تمرکز بودجه 98 همدان بر توانمندی شهرستان‌ها
سید اسکندر صیدایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه همدان: اولویت ویژه ما در بودجه 98، تولید و اشتغال و توجه ویژه به وضع معیشت مردم است. همچنین توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام هم از اولویت‌های ما در این زمینه هستند. قصد داریم توزیع اعتبار را به گونه‌ای انجام دهیم تا بخشی از بودجه صرف پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمامی شود که با تزریق منابع می‌توان آنها را کامل کرد. در بودجه شهرستان‌ها هم توانایی‌های شهرستانی مورد توجه است. برای مثال توجه به صنعت مبل و منبت و سفال و سرامیک در شهرستان‌‌های همدان در اولویت قرار خواهد گرفت.

128 طرح فارس در اولویت دریافت اعتبار
یدالله رحمانی، سرپرست استانداری فارس: سهم این استان از مجموع اعتبار کل استان‌ها 15 هزار و 807 میلیون ریال است و اولویت هزینه آن برای ما تکمیل 128 طرح بزرگ ملی و استانی در فارس است. پروژه راه‌آهن اقلید - یزد، آزادراه شیراز - اصفهان، سد هایقر، آب‌رسانی خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز و خرامه، آب‌رسانی از سد رودبال به فسا، آب‌رسانی به جهرم، آب‌رسانی به زرین‌دشت و پروژه سد نرگسی بخشی از این طرح‌هاست. همچنین اجرای مصوبه‌های شورای عالی آب درباره مشکلات خشکسالی فارس هم از اولویت‌هاست. البته جذب سرمایه‌گذار برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در کنار اعتبار دولتی در استان مورد توجه است.

 

محرومیت‌زدایی در اصفهان
احمد سالک، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی: بودجه سال 98 در شرایط تحریم تنظیم شده و همین موضوع موجب انقباضی شدن بودجه شده است. با توجه به این‌که بودجه امسال شرایط خاصی دارد، کاهش بودجه بسیاری از دستگاه‌ها را شاهد خواهیم بود. به همین دلیل هم بودجه 98 براساس عملکرد دستگاه‌ها و دستاوردهایشان تعیین شده است. سیاست کلی کشور بر ریشه‌کن کردن فقر و رسیدگی به مستضعفان متمرکز است و این سیاست در بودجه اصفهان هم دیده شده است. بودجه به سمتی رفته که بتوانیم پروژه‌های مناطق محروم را با قوت بیشتری پیگیری کنیم.

 

مرکزی؛ پیش به سوی خصوصی‌سازی
سید علی آقازاده، استاندار مرکزی: 300 طرح نیمه‌تمام در استان مرکزی شناسایی شده که برای تکمیل آنها حدود 50 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. در مجموع بیش از 70 هزار طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و برای تکمیل آنها بیش از 500 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. تامین این اعتبار از عهده دولت خارج است و به همین دلیل امسال و سال آینده بخشی از این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود. بخش قابل‌ توجهی از طرح‌های نیمه‌تمام در زمینه جاده‌سازی و پل‌سازی را نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد، اما طرح‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی قابل واگذاری است.

 

آب و حمل‌ و‌ نقل در صدر فهرست خراسان ‌رضوی
سعید باستانی، عضو مجمع نمایندگان خراسان‌ رضوی: بر اساس نتایج جمع‌بندی شده در جلسه‌ با دیگر نمایندگان استان مساله آب و پروژه‌های آبخیزداری، استفاده مجدد از آب در حوزه آبفای شهری و همچنین موضوع انتقال آب در بودجه سال 98 مورد توجه است. بخش بعدی حمل‌ و ‌نقل استان از جمله حمل ‌و ‌نقل ریلی، جاده و تکمیل آزادراه‌ها از اولویت‌های دیگری است که باید در توزیع استانی بودجه مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید به زیرساخت‌های توسعه صنعت در منطقه هم بپردازیم و از کمک به صنعت غافل نشویم.

 

تمرکز لرستان بر رفاه اجتماعی
بودجه لرستان در سال ۹۸، ۷ هزار میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال تعیین شده است. بر اساس اعلام مسئولان، این بودجه بیشتر از هر بخش در حوزه درمان، آموزش و پرورش، تکمیل سدهای نیمه‌تمام یا تکمیل پروژه‌های عمرانی هزینه خواهد شد. همچنین رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌های مهم استان از جمله ازنا - شازند هم در دستور کار قرار دارد. افزایش سرانه ورزش استان با تکمیل پروژه‌های ورزشی هم یکی دیگر از برنامه‌های استان است که مورد توجه قرار خواهد گرفت. در این بودجه باید برای همه واحدهای استان سرفصلی تعریف شود و سهمیه‌ای در نظر گرفته شود که در دستور کار است.

3 طرح در اولویت کهگیلویه ‌و بویراحمد
وزارت کشور چندی پیش در نامه‌ای از استانداران خواست 3 پروژه اولویت‌دار و موانع پیش روی تکمیل آنها را در استان‌ها عنوان کنند. طبق اعلام استانداری کهگیلویه‌ و بویراحمد، در 93 پروژه، همکاری نکردن دستگاه‌های استانی و خروج پروژه از حیطه اختیار استان‌ها مهم‌ترین مانع عنوان شده است. از میان این طرح‌ها 3 پروژه سد و نیروگاه چم‌شیر با پیشرفت بیش از 77 درصد، تامین آب آشامیدنی 4 شهر کهگیلویه با 22 درصد پیشرفت و سد مخزنی تنگ سرخ با 20 درصد پیشرفت به عنوان عمده‌ مشکلات این استان به وزارت کشور اعلام شده است.

 

همه اولویت‌های سیستان‌ و بلوچستان
سعید نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور تابستان امسال از ارزیابی اولویت‌های اعتباری به استان سیستان‌ و ‌بلوچستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی، بهداشتی و امنیتی خبر داده بود. به گفته وی، استان‌های سیستان‌ و ‌بلوچستان، آذربایجان‌ غربی، کردستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه در سازمان برنامه‌ و‌ بودجه به عنوان استان‌های ویژه انتخاب شده‌اند. به همین دلیل تمرکز اعتبار این استان‌ها از جمله سیستان ‌و بلوچستان بر مباحث علمی، فرهنگی، امنیتی، دفاعی، آموزشی، بهداشتی و گردشگری است. این اولویت‌ها، به گفته مسئولان استانی، در بودجه 98 هم در صدر توجه‌ها قرار خواهند گرفت.

 

زنجان به فکر طرح‌های نیمه‌تمام
اسرافیل نیازی، مدیر کل دفتر فنی، حمل‌ و‌ نقل و ترافیک استانداری زنجان: اولویت استان، با توجه به قانون بودجه سال جاری و برنامه ششم توسعه، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است. حدود 1200 پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که برای تکمیل شدن آنها به اعتبار قابل توجهی نیاز داریم. طرح‌های نیمه‌تمام استان، ملی، ملی - استانی و استانی را شامل می‌شود و تا تکمیل آنها هیچ پروژه جدیدی تعریف نخواهد شد. از مجموع پروژه‌های در دست اجرای زنجان، 39 پروژه در استان باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار