مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: ابتلا به آنفلوآنزای انسانی در روزهای اخیر در استان زیاد شده هرچند اتفاق این پدیده هر سال در اواخر پاییز و اوائل زمستان امری طبیعی است.
کد خبر: ۶۹۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷ 05 January 2019

به گزارش رضا فدایی افزود: در چند روز گذشته بدلیل سرد شدن هوا و ایجاد شرایط مساعد فصلی برای آغاز فراگیر شدن بیماری آنفلوآنزا، شاهد افزایش محسوس تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به آن در سطح استان اصفهان بودیم.
وی بدون اشاره به آماری از میزان شیوع یا بستری شدن این بیماران، ادامه داد: بطور معمول فراگیر شدن (اپیدمی) بیماری آنفلوآنزا یک بار دیگر در روزهای پایانی سال نیز اتفاق می افتد.
فدایی با تاکید بر آمادگی اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان های استان اصفهان برای مواجهه با اپیدمی آنفلوآنزای انسانی، گفت: مهمترین نکات برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت بهداشت فردی، شست و شوی دست ها، کنترل ترشحات عطسه و سرفه، پرهیز از خود درمانی و مراجعه به پزشک است.
به گزارش ایرنا، رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این باره تاکید کرده است: ضروری است همه پزشکان مراکز دولتی و خصوصی درباره اصول مراقبت بیماری آنفلوآنزا و شناسایی علائم خطر آن بویژه در گروه های پرخطر مانند زنان باردار، کودکان، افراد کهنسال و مبتلایان به بیماری های مزمن جهت ارجاع فوری بیماران بدحال به بیمارستان ها توجیه شوند.
غفور راستین افزود: بیمارستان ها با پیش بینی تخت های اضافی برای بستری موارد احتمالی و برای پذیرش بیماران با آنفلوآنزای شدید آمادگی داشته باشند و از ارجاع غیرضروری به مراکز بزرگ دانشگاهی مانند بیمارستان الزهرا(س) خودداری کنند.
وی با بیان اینکه لازم است کادر درمانی بیمارستان ها برای اجرای موارد احتیاطی استاندارد کنترل عفونت در مواجهه با بیماران مشکوک به آنفلوآنزا از آمادگی لازم برخوردار باشند، اظهار داشت: مشخصات همه بیماران مشکوک به آنفلوآنزا که بستری شده اند باید در سامانه مراقبت سندرمیک ثبت شود؛ بدیهی است به روز رسانی اطلاعات بالینی بیماران در این سامانه بویژه وضعیت نهایی (ترخیصی یا فوت) از اهمیت بالایی برخوردارست.
راستین خاطرنشان کرد: هر بیمارستان موظف است نمونه های اخذ شده آنفلوآنزا را با درج بارکد روی آن و حفظ سرما به واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت تابعه تحویل دهد. 
وی اضافه کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و جهت جلوگیری از بروز مقاومت دارویی، تجویز 'تامی فلو' برای بیماران سرپایی ضروری نیست اما در صورت لزوم تهیه دارو برای بیماران سرپایی فقط در داروخانه های آموزشی سجاد و بیمارستان الزهرا(س) و با مهر متخصص میسر خواهد بود.
همچنین عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نهم دی ماه امسال از آغاز موج اول فراگیر شدن (اپیدمی) بیماری آنفلوآنزا در بین مردم خبر داد.
مسعود مردانی افزود: موج اول آنفلوآنزا در تهران و شهرهای دیگر همه گیر شده است و مردم باید بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند.
علایم آنفلوآنزا شدیدتر از سرماخوردگی است و ویروس آنفلوآنزا انواع مختلفی دارد و به وسیله قطره های دهان یا بینی پخش می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار