استاندار جدید فارس :ضرورت مشارکت جوانان نخبه در پیشبرد امور استان نیز اشاره کرد و گفت: جوان‌های تحصیل‌کرده و دارای فکر و اندیشه با ایجاد تشکل‌ها، خودشان بیایند و در توسعه استان مشارکت کنند؛ ما نیز در حد اختیار و منابع خود، کار را برای آنان تسهیل می‌کنیم.
کد خبر: ۷۰۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶ 13 January 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: عنایت‌الله رحیمی که حالا مسؤولیت استان پهناور و استراتژیک فارس به وی سپرده‌شده،به بیان مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استان پرداخت و با تأکید بر نگاه علمی و منطقی به مشکلات، اظهار داشت: در ابتدا باید به این مهم اشاره کرد که تک‌تک مسائل استان در جای خود مهم و اثرگذار است و نمی‌توان برای همه آن‌ها یک نسخه واحد و مشترک پیچید؛ اما آنچه اهمیت دارد، استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای حل‌وفصل مشکلات است که قطعاً در این مسیر نگاه مبتنی بر علم و دانش روز، بدون کُلی‌گویی و شعارزدگی راهگشا خواهد بود.

وی افزود: برخی انتظار دارند که یک برنامه کُلی برای اداره استان ارائه دهیم، اما واقعیت این است که در قالب یک برنامه کلی نمی‌توان جزئیات مسائل را مطرح کرد؛ چراکه هر طرح و پروژه، از بدو امر تا تأمین هزینه و اجرا، راهکارهای خاص خود را دارد و نکته مهم‌تر اینکه مقامات استانی تنها تعیین‌کننده برنامه‌های کلان نیستند؛ به همین دلایل باید واقع‌بین باشیم.

*پرهیز از شعارزدگی

مقام عالی دولت در استان فارس، پرهیز از «شعارزدگی» و «کلی‌گویی» را یک اصل مهم برای اداره استان عنوان کرد و بیان داشت: آنچه توسعه را رقم خواهد زد، نگاه علمی مبتنی بر حقایق موجود است؛ یعنی باید بدانیم که چه امکانات و ظرفیت‌های پیدا و پنهانی در استان داریم و درعین‌حال چه ظرفیت‌هایی در بودجه در نظر گرفته‌شده و بر اساس این مؤلفه‌ها، کارها را جلو ببریم.

استاندار فارس داشتن یک طرح جامع برای حل مشکلات استان را ضروری دانست و افزود: درخواست طرح جامع داده‌شده و این کار برای مقدمه مناسب است تا هر دستگاهی با توجه به وظایفی که دارد، کار را پیش ببرد؛ وظیفه ما نیز پشتیبانی، هماهنگی و نظارت خواهد بود.

 

 

*توانایی حل مشکلات وجود دارد اگر...

رحیمی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات اصلی استان نیز گفت: در حوزه آب، بیکاری تحصیل‌کرده‌ها، وضعیت معیشتی اقشار متوسط و محروم، محیط‌زیست و...در فارس مشکل داریم؛ البته طرح این مشکلات بدین معنا نیست که توانایی حل آن وجود ندارد؛ قطعاً اگر از تمام ظرفیت‌ها به‌ویژه نیروهای علمی و دانشگاهی بهره بگیریم، مشکلات حل‌شدنی است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: تغییر کشاورزی «پُر آب‌بر» به «کم آب‌بر» و یا حل مشکل ریزگردها نیاز به مطالعات جامع دارد و یا اینکه ما اعتقاد داریم مشکل تالاب‌های فارس با الگوبرداری از دریاچه ارومیه باید دنبال شود که در این راستا نامه‌نگاری و اقدامات آن نیز انجام شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه آب و راه، مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند توسعه ایجاد کند، رسیدن به آن را منوط به سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذاری بسیار مهم است، زیرا معیشت و اشتغال را سامان می‌دهد؛ گرچه دوباره تکرار می‌کنم نمی‌توان یک نسخه واحد برای توسعه استان پیچید و هر مسئله‌ای جنبه‌های گوناگون دارد.

رحیمی افزود: سرمایه‌گذاری در آب، راه، فرودگاه، راه‌آهن و هر چیز دیگر باید به سمتی رود که بشود از آن بهره‌برداری کرده و سودی از قبل آن به استان و مردم برسد؛ مثلاً آزادراهی که 2 هزار میلیارد تومان هزینه داشته یا سدی که فلان مقدار پول خرجش شده، درنهایت باید سودآور باشد تا نتیجه این سرمایه‌گذاری برای مردم ملموس باشد.

مقام عالی دولت در استان فارس تکمیل پروژه‌های استان را مستلزم داشتن اعتبار دانست و اظهار داشت: به‌هرحال بر مبنای چهارچوبی که از مرکز تعریف‌شده، اعتبار تخصیص داده می‌شود و آن را نیز ما مشخص نکرده‌ایم که با اختیار کامل در مورد آن سخن بگوییم؛ بنابراین باید با «واقعیت‌ها» امور استان را پیش برد و حرفی نزد که در عمل شدنی نیست.

استاندار فارس در نقدی بر اصحاب رسانه نیز گفت: گاهی رسانه‌ها افراد را در مسیری می‌اندازند که آن‌ها اعلام اولویت کنند که به نظر بنده همان‌گونه که اشاره شد، همه مسائل استان در اولویت است و به سرانجام رساندن هرکدام نیز مؤلفه‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین نمی‌توان با صراحت گفت که اولویت ما فلان نهاد یا سازمان یا فلان موضوع است.

 

 

*جوان‌ها وارد گود شوند

رحیمی در ادامه این گفت‌وگو به‌ ضرورت مشارکت جوانان نخبه در پیشبرد امور استان نیز اشاره کرد و گفت: جوان‌های تحصیل‌کرده و دارای فکر و اندیشه با ایجاد تشکل‌ها، خودشان بیایند و در توسعه استان مشارکت کنند؛ ما نیز در حد اختیار و منابع خود، کار را برای آنان تسهیل می‌کنیم.

مقام عالی دولت در فارس در مورد بکارگیری جوانان در سطوح مدیریتی نیز گفت: به‌هرحال فردی که مراحل مدیریتی و کارشناسی را پله‌پله طی کرده و دارای فکر و اندیشه راهگشا باشد، حتماً می‌تواند مؤثر واقع شود و ما حتماً از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

استاندار فارس ادامه داد: گرچه تمایل ما این است که سن مدیریتی به‌صورت معقول و منطقی پایین بیاید، اما انتظار ما از رسانه‌ها این است که مطالبات را غیرواقعی افزایش ندهند.

رحیمی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که بنگاه‌های کوچک را با راهکار اشتغال تقویت کنیم؛ البته صنایع بزرگ و پایه نیز مدنظر است و در این راه استفاده از خلاقیت و فکر جوانان می‌تواند راهگشا باشد. جوانانی که فکر را تبدیل به کار کرده، کار را به تولید و تولید را به ثروت تبدیل کنند.

استاندار فارس افزود: جوانان فعل خواستن را صرف کنند، ما نیز بستر را فراهم می‌کنیم؛ البته ادعای معجزه نداریم زیرا وضعیت اقتصادی بر همگان آشکار است، اما نهایت تلاش این است که آمار بیکاری را به‌صورت واقعی کاهش دهیم.

مقام عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه باید به سراغ اشتغال مؤثر رفت، ادامه داد: گاهی آماری در مورد اشتغال داده می‌شود و این آمار با تعریفی که در ذهن مردم است، متفاوت بوده؛ برای نمونه ممکن است یک خانم خانه‌دار با 2 ساعت کار در آن آمار شاغل محسوب شود، اما واقعیت این است که آیا می‌توان یک زندگی را با 2 ساعت کار چرخاند؟ معلوم است که امکان‌پذیر نیست.

رحیمی ایجاد اشتغال را از اولویت‌های خود برشمرد و اظهار داشت: راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی خودش یعنی ایجاد اشتغال؛ همه مؤلفه‌ها به‌هم‌پیوسته است و جدا از هم نیست؛ به عبارت بهتر حل این مشکلات نیاز به یک بحث تخصصی داشته و باید به آن نگاه علمی داشت.

 

 

*رسانه‌ها مدیران را به جنب‌وجوش وادار کنند

استاندار فارس مجدداً بر نقش رسانه‌ها در ایجاد روحیه نشاط، امید و سرزندگی در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: کسانی که اطلاع‌رسانی می‌کنند، به جای برجسته کردن نقاط منفی مدیران را به جنب‌وجوش وادار کنند، چراکه منفی‌بافی علاوه بر دلسرد کردن مدیران علاقه‌مند به کار و تلاش، موجب فرار سرمایه‌گذار و تصمیم‌گیران نیز خواهد شد و این به نفع هیچ فرد و گروهی نیست.

مقام عالی دولت در استان فارس همچنین گفت: در راه توسعه و تعالی فارس، به تمام سرمایه‌های اجتماعی استان احترام می‌گذارم؛ جناح و گروه خاصی برای بنده فرقی نمی‌کند، چراکه اعتقاد دارم مخالف و موافق و هم‌فکر و غیر هم‌فکر، همه اهل همین استان و خواستار پیشرفت هستند.

رحیمی خاطرنشان کرد: بنده سالها در این استان در مراحل مختلف مدیریتی از کارشناس عادی گرفته تا مدیریت‌های کلان را طی کرده، از زیروبم مسائل استان اطلاع کافی دارم و انتظارم این است که رسانه‌ها نیز در بیان مشکلات معذوریت‌ها و محدودیت‌ها را در نظر گرفته، مبتنی بر واقعیت قلم بزنند.

استاندار فارس در پایان نیز تأکید کرد: تلاش همه ما از مدیران تا اصحاب رسانه باید در این راستا باشد که فارس را به‌عنوان یک استان مذهبی، فرهنگی، گردشگری و میهمان‌نواز با قابلیت سرمایه‌گذاری فراوان، به ایران و دنیا معرفی و توانمندی‌های خود را با هم‌افزایی اثبات کنیم که قطعاً با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری که در استان وجود دارد، مشکلات قابل حل‌وفصل است و در این راستا ما به همه افکار و سلیقه‌ها که خواستار پیشرفت فارس هستند، احترام خواهیم گذاشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار