تابناک: این مسیر که سازمان مترو از آن با عنوان" دور زدن میدان نقش جهان" یاد میکند،همان عبور از خیابان فرشادی است که پیشتر معین عضو شورای شهر در مورد آن گفته بود؛ با اجرای گزینه دوم عبور مترو از خیابان فرشادی و دور زدن میدان نقش جهان دو قوس غیر فنی در پروژه پیش می‌آید!.
کد خبر: ۷۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ 02 August 2015
به گزارش تابناک اصفهان، گویی دغدغه های میراثی رئیس جمهور برای عبور ندادن خط دوم متروی اصفهان از زیر میدان نقش جهان هم کار خود را نکرده است و مترو، این مار آهنین شهر اصفهان قرار است خود را به نقش جهان برساند.

حدود دو ماه پیش با مطرح شدن این موضوع از سوی یکی از اعضای شورای شهر و اعلام خبر مخالفت رئیس جمهور با عبور خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان بحث های جدی در مورد خط دوم هم بالا گرفت.

به گفته معین عضو شورای شهر که این خبر را رسانه ای کرده بود، قرار بود به جای میدان نقش جهان برای خط دوم مسیر خیابان عبدالرزاق در نظر گرفته شود که دو روز پیش شعرباف مدیرعامل سازمان قطار شهری از رد این گزینه به دلیل مسائل میراثی خبر داده بود!.

شعرباف گفته بود، دشواری های میراثی خیابان عبدالرزاق بیش از میدان نقش جهان است و به همین دلیل این گزینه از روی میز برداشته شد.

حال با سر زبان افتادن دوباره میدان نقش جهان در این موضوع، میراث فرهنگی هنوز مدعی دفاع از ابنیه تاریخی اصفهان در مسئله مترو و به ویژه نقش جهان است.

فریدون اللهیاری گفته است؛ سازمان یونسکو اگر چه مطالعات تخصصی و پیچیده تبعات و عوارض عبور مترو از زیر میدان نقش جهان را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان سپرده است اما این مساله هرگز به معنی اجازه تام الاختیار ایران برای انجام حفاری در این منطقه ارزشمند میراثی نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: مطالعات میراثی در منطقه میدان نقش جهان باید به صورت همه جانبه، دقیق و فنی صورت بگیرد و امکان مقاوم سازی، آسیب زدایی و صیانت از این اثر باستانی که به ثبت جهانی رسیده هر نظر مورد توجه قرار گیرد.

مسیری که سازمان قطار شهری اصفهان از آن با عنوان " دور زدن میدان نقش جهان" یاد می کند، همان عبور از خیابان فرشادی است که پیش تر فتح الله معین عضو شورای شهر و هیئت مدیره قطار شهری اصفهان در مورد آن گفته بود؛ با اجرای گزینه دوم عبور مترو از خیابان فرشادی و دور زدن میدان نقش جهان دو قوس غیر فنی در پروژه پیش می‌آید!.

خط دوم متروی اصفهان یا همان خط شرقی ـ غربی از خمینی شهر آغاز و با عبور از خیابان اشرفی اصفهانی به میدان امام حسین(ع) به عنوان ایستگاه مشترک خط های اول و دوم رسیده و پس از آن وارد خیابان سپه شده و با عبور از قسمت زیر شمال میدان نقش جهان وارد خیابان حافظ شده و در نهایت به زینبیه می رسد.

عمده مشکل خط دوم از بعد از ایستگاه مشترک با خط اول یعنی بعد از میدان امام حسین (ع) است که وارد محدوده میدان نقش جهان می شود.

حال اگر این مسیر بخواهد تغییر کرده و میدان را دور بزند باید در اواسط خیابان سپه راه مترو را کج کرده و به سمت خیابان های استانداری و فرشادی آن را هدایت کنیم تا به گفته مسئولان قطار شهری به عبارتی میدان نقش جهان را دور زده باشیم.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس هم با اشاره به اعلام جدید یونسکو در خصوص پرونده حفاظتی میدان نقش جهان اصفهان گفت: یونسکو نسبت به عبور خط مترو از زیر میدان نقش جهان ابراز نگرانی کرده است که مسئولان شهری اصفهان نسبت به آن اقداماتی را صورت داده اند.

اما طولانی شدن مسیر مترو با این تغییر و هزینه های به مراتب چندبرابری که این بخش از مسیر به فازدوم قطار شهری تحمیل می کند، نگرانی ها در مورد تصمیمات دقیقه نود مسئولان برای عبور مستقیم مترو از میدان نقش جهان را افزایش می دهد چراکه دقیقا همین مسئله و همین راه حل در مورد خط اول مترو هم رخ داد اما متاسفانه مسئولان وقت شهر اصفهان و سازمان قطار شهری، بدون توجه به آسیب هایی که مترو به بدنه چهارباغ خواهد زد، خط اول را از این خیابان عبور دادند در حالیکه خیابان شمس آبادی به عنوان مسیر جایگزین مطرح و پیشنهاد شده بود!.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار