مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: خطر خروج میدان نقش جهان از فهرست یونسکو به هیچ وجه صحت ندارد.
کد خبر: ۷۰۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 26 January 2019

این روزها بحث و اخبار پیرامون خروج میدان نقش جهان اصفهان از فهرست یونسکو به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان و دوستداران میراث فرهنگی تبدیل شده است. البته به گفته مسئولان استان اصفهان، این موضوع صحت ندارد و ساخت گذر «آقا نورالله» که مهم‌ترین علت ایجاد این شایعه بوده، با مصوبه سازمان یونسکو انجام گرفته و هیچ خطری این میدان تاریخی را تهدید نمی‌کند.

به گزارش تابناک، شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این زمینه گفت: مرمت و ساماندهی آثار و بافت مجموعه میدان امام خمینی(ره) (نقش جهان) همواره در سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته از اولویت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: موضوعی که باعث شده این شایعه مطرح شود، ساخت گذر «آقا نجفی» بوده و نه خیابان؛ در واقع با توجه به اجرای طرح ممنوعیت عبور و مرور وسایل نقلیه در این میدان ناچار بوده‌ایم به‌منظور تسهیل در رفت و آمد و حمل و نقل بار 500 فروشگاه مستقر در میدان و هزاران فروشگاه اطراف بازار قیصریه و مهمتر از آن پویایی و حیات این میدان عظیم تاریخی محوری را جایگزین کنیم. به‌همین جهت طرح ساخت گذری در کنار بدنه شرقی میدان واقع در خیابان «حافظ» مطرح و پس از تأیید کتبی سازمان یونسکو این موضوع در طرح تفضیلی شهر اصفهان مصوب سال 72 درج شد. البته با توجه به اختلافاتی که میراث فرهنگی با شهرداری اصفهان در خصوص نحوه اجرای این طرح داشت با پیگیری‌های انجام شده عملیات اجرایی گذر آقا نجفی از سال 93 متوقف شد تا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها اختلاف میراث فرهنگی با شهرداری اصفهان در نحوه اجراست؛ در واقع این موضوع که خطر خروج از فهرست یونسکو میدان تاریخی نقش جهان را تهدید می‌کند به هیچ وجه صحت ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار