معاون اداره کل ورزش و جوانان یزد:
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد با اشاره به معضل بیکاری در کشور گفت: حدود 17 درصد از جوانان شهرستان اردکان بیکار هستند و نباید به‌سادگی از آن گذشت.
کد خبر: ۷۰۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱ 26 January 2019

احمد طالبی در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان اردکان با اشاره به جمعیت حدوداً 100 هزارنفری و وسعت این شهرستان، گفت: متوسط نسبت جنسی جمعیتی، به ازای هر صد دختری که به دنیا می‌آید 103 پسر نیز متولد می‌شود ولی در اثر مهاجرت‌هایی که به شهرستان اردکان صورت گرفته است این نسبت جنسی تغییر کرده است.

وی افزود: نسبت جنسی در شهرستان اردکان بر اساس سرشماری سال 95 به ازای هر صد نفر خانم، 120 نفر مرد وجود دارد و این آمار در جوانان حدود 130 نفر است که نشان‌دهنده مهاجرت مردان به این شهرستان ناشی از صنعتی بودن است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد اظهار داشت: طبق آمار موجود، بیکاری در شهرستان اردکان 10.7 درصد است که این آمار در استان یزد حدود 12.1 درصد است. بیکاری در کشور ما به یک معضل تبدیل‌شده است. آمار بیکاری در بین جوانان شهرستان اردکان حدود 16.7 درصد است و نباید از آن به‌سادگی گذشت.

وی با اشاره به نرخ مشارکت، گفت: هرچه نرخ مشارکت بالاتر باشد تولید ثروت و تولید شغل بیشتر است. نرخ مشارکت در شهرستان اردکان 44.7 درصد است که حدود چهار درصد از نرخ مشارکت در استان بالاتر است. نرخ مشارکت جوانان در شهرستان اردکان نیز 44.4 درصد است.

وی افزود: نرخ مشارکت در آقایان 65.3 درصد و در بین خانم‌ها 17.3 درصد است. یعنی در جمعیت بالاتر از ده سال بانوان فقط 17 درصد از آن‌ها به دنبال کار و تولید ثروت هستند. در نرخ مشارکت آقایان 90.6 درصد اشتغال و 9.4 درصد بیکاری وجود دارد اما بااینکه نرخ مشارکت در بین خانم‌ها بسیار پایین‌تر است 55 درصد اشتغال و 45 درصد بیکاری وجود دارد. جمعیت فعال ما در بین بانوان بسیار پایین است و در بین این جمعیت فعال نصفی از آن‌ها نیز بیکار هستند که در این زمینه ما عملاً از بخشی از سرمایه‌ها محروم شده‌ایم.

طالبی گفت: جنس مشاغلی را که ایجاد کرده‌ایم از جنس کار مردانه بوده است. شهرستان اردکان یک شهرستان صنعتی و مبتنی بر نیروی کار یدی است و طبیعی است که بانوان نمی‌توانند در این مشاغل وارد شوند. درصد بیکاری در بین بی‌سوادان و افراد زیر دیپلم پایین‌تر از افراد تحصیل‌کرده است.

وی گفت: لازم است که ما در موضوع اشتغال‌زایی و کارآفرینی به دنبال مشاغلی باشیم که بهتر بتوانیم از سرمایه‌های موجود استفاده کنیم. سرمایه‌هایی که در درجه اول، سرمایه انسانی و نیروهای جوان و تحصیل‌کرده‌ای که در تمام استان وجود دارد. باید دنبال کسب‌وکارهایی برویم که با پتانسیل‌های درونی خودمان بتوانیم از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: کارآفرینی، مبتنی بر خلاقیت و ابتکارات انسان‌هاست. فرد کارآفرین با شناسایی نیازهای جامعه و با استفاده از تخصص و خلاقیت خود برای رفع آن نیازها محصولی را ارائه می‌کند. در کارآفرینی اجتماعی نیز باید نیازهای اجتماعی جامعه را شناسایی کنیم که در این نوع کارآفرینی علاوه بر کسب ثروت هدف اجتماعی دیگری نیز دنبال می‌شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در پایان گفت: با توجه به شرایط کشور، دولت بودجه‌ها را کاهش داده است اما بودجه پارک‌های علم و فناوری طبق روال سال‌های گذشته جهش داشته است زیرا این حوزه برای دولت مهم است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار