رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه شناسنامه دارکردن اموال دولت وظیفه مدیران است و از فساد جلوگیری می‌کند، گفت: در استان خوزستان، تنها یک چهارم اموال دولتی در سامانه ثبت اموال دولتی ثبت شده است.
کد خبر: ۷۰۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ 27 January 2019

جلسه شورای اداری خوزستان عصر شنبه با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور و مسؤولان استانی برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ آیت الله محسن حیدری اظهار کرد: در زمینه نظام مندی جامعه باید گفت که هیچ جامعه ای بدون نظام های اخلاقی، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و غیره نمی تواند سرپای خود بایستد و از این مسئله در اسلام به واسطه اقتدار امام(ره) یاد شده است.
 
وی با بیان اینکه اگر همه امت اسلامی از اهل بیت و ولایت فقیه پیروی می کردند دیگر مشکلی وجود نداشت، افزود: با انقلاب، قله های بسیار رفیعی را فتح کرده ایم و باید با امید به رحمت، عنایت الهی و امام زمان (عج) افق ها و قله های دیگری را فتح کنیم که البته بهرروز بودن مردم از نظر دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس جمهروی اسلامی نیز لازمه این کار است.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دغدغه آب یکی از مشکلات اصلی مردم خوزستان است و تازگی ندارد؛ آب رودخانه های استان مایه خیر و برکت برای استان و حتی کشور هست ولی به شرط اینکه در راستای حرکت طبیعی خودش باشد نه اینکه زمینه ساز جنگ آب در کشور شود.
 
آیت الله حیدری با اشاره به اینکه آب نه برای شرب بلکه برای مصارفی غیر از آن به استان های دیگر منتقل می شود و این مسئله بر خلاف مصوبات شورای عالی آب است، بیان کرد: برای صنایع آب بر، فضای سبز و کشاورزی آب را منتقل می کنند که ۱۰ برابر نیاز شرب استان های مقصد است؛ به عنوان نمونه سرانه فضای سبز در استان اصفهان بالای ۳۷ متر است.
 
وی عنوان کرد: اگر برخی مصوبات وزارت نیرو اجرایی شود، قطعا خوزستان را به خاک سیاه می نشانند؛ خوزستان از کارون و دز ۱۸ میلیارد مترمکعب حق آبه نیاز دارد که از این میزان فقط هشت میلیارد مترمکعب اختصاص دادند.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حوزه کرخه که سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب حق آبه نیاز است فقط دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب تعیین کردند که از این میزان پایین هم برنامه هایی برای سدهای بالادستی دارند.
 
آیت الله حیدری با اشاره به اینکه لغو نشدن مصوبات انتقال آب غیر از شرب مایه مشکلات فراوان اول برای خوزستان و بعد برای کشور خواهد بود، گفت: استاندار اصفهان هرچند سخنان خود را مبنی بر انتقال آب به این استان تکذیب کرده و گفته که حرف هایش را تحریف کردند ولی مشخص نیست که دم های خروس پیدا شده را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را چون رئیس سازمان برنامه و بودجه در سخنرانی خود اعلام کرده که تونل جدیدی به نام گلاب راه اندازی می شود آن هم در کنار تونل های گذشته مثل بهشت آباد که از قبل بوده اند.
 
وی در پایان تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که اگر کار نابهنجاری رخ بدهد آن را اصلاح و بر اساس قانون و عدالت عمل کند؛ بنابراین خواستار اصلاح مصوبات انتقال آب از استان خوزستان را داریم.

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر ما مسؤولان فرزندان امام خمینی هستیم، نباید فرزندان ما در خارج از کشور زندگی کنند.

وی با بیان اینکه در هیچ کجا جز کشور ما بدون آمایش سرزمینی انتقال آب انجام نمی‌شود، گفت: ۵۰ سال است که انتقال آب بین حوضه‌ای در دنیا ممنوع شده است؛ می‌گویند آب ثروت ملی است اما نمی‌گویند استانی که خواهان آب است از این آب چگونه استفاده می‌کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: وقتی دبی کارون کم می‌شود معلوم است که آب در پایین دست شور می‌شود و به همین دلیل نیز محصول خرمای آبادان و خرمشهر نسبت به پارسال ۴۰ درصد کاهش‌یافته است.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواستند آب کارون را منتقل کنند پس چرا ۵ سد بر روی آن احداث کردند، گفت: نیروگاه2های خوزستان در سال جاری به جای ۹ هزار مگاوات، تنها دو هزار مگاوات برق تولید کردند؛ کشاورز اصفهانی اگر می‌گوید آب نداریم راست می‌گوید و این صنایع هستند که آب آن‌ها را می‌برند.

خادمی با بیان اینکه انتقال آب بدون آمایش سرزمینی برای استان آب دهنده و همچنین استان آب گیرنده ضرر دارد، تأکید کرد: در زمینه پروژه‌های انتقال آب نمایندگان، استاندار و همه پیگیری کرده‌اند اما واقعیت آن استکه آنها قدرت دارند و کار خود را کرده و آب را می‌برند؛ با ادامه پروژه انتقال آب، چند سال دیگر کل مردم خوزستان کوچ می‌کنند و در این صورت خوزستان و کل کشور ضرر می‌کنند.

وی افزود: برخی مسئولان بخشی فکر می‌کنند؛ نباید با این پروژه‌های انتقال آب، بین استان‌ها و مردم کشور اختلاف انداخت.

علی حسین حسین زاده در این جلسه اظهار کرد: ۱۴ کمیته برای بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده است و حدود ۵۰ هزار فعالیت را برای دهه فجر تدارک دیده‌ایم. 
 
وی افزود: انقلاب ما به عنوان انقلابی که در قرن بیستم شکل گرفت و به پیروزی رسید، از ابتدا ویژگی های خاصی داشت. نظامی که بعد از انقلاب نیز استقرار پیدا کرد با سایر انقلاب های قرن بیستم تمایزاتی داشت. اغلب کسانی که پیرامون انقلابات تحقیق می کنند سه ویژگی را برای انقلاب اسلامی ایران بیان کرده‌اند؛ اندیشه شیعی و فرهنگ عاشورایی به عنوان یک رکن برای انقلاب اسلامی ایران مطرح است. دو رکن دیگر رهبریت و مردم بودند. پس از تشکیل نظام نیز ما شاهد حضور این سه رکن در خود نظام هستیم. 
 
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: این سه رکن ارزش‌هایی را با خود حمل می‌کنند. پس از اینکه انقلاب ها از حوزه نهضت خارج شده و به نظام تبدیل می‌شوند شعارهایی را که قبل از استقرار انقلاب داشتند آرام آرام به فراموشی می سپارند . تمایز انقلاب ما این است که این سه رکن را با خود حمل می‌کند و همین مساله موجب این جایگاه مقتدرانه برای نظام شده است. دشمنی های نظام سلطه و امپریالیسم جهانی در راستای همین سه ویژگی است. 
 
حسین‌زاده ادامه داد: مدلی که انقلاب اسلامی ایجاد کرد مدلی بود که بر اساس تئوری های ولایت فقیه بود که پیرامون آن سخن گفتند و در نظام آن را ایجاد کرده‌اند. امام خمینی درباره تئوری که منجر به استقرار نظام جمهوری اسلامی شده است می گوید تا زمانی که مردم پشتیبان ولایت فقیه باشند این کشور آسیبی نخواهد دید. در چهلمین سالگرد انقلاب امیدواریم این انقلاب را پاس بداریم و برنامه‌های مناسبی در سطح استان برای آن برگزار کنیم. 
 
وی افزود: یکی از مواردی که باید در برنامه ها تأکید شود جنبه مردمی بودن برنامه‌ها است. نکته دیگر گستردگی اجرای برنامه ها است. سومین مساله نیز توجه به برگزاری برنامه ها در مناطق کم برخوردار و روستایی و استفاده از هنرمندان و اهل معرفت در انجام برنامه‌های متنوع و بدیع است. امیدوارم با یک نگاه اعتقادی و نه یک نگاه سازمانی و با وحدت و انسجام، مراسم های دهه فجر را برگزار کنیم.

 عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در نشست شورای اداری خوزستان، پیرامون پروژه‌های انتقال آب، اظهار کرد: هیئت ویژه حسابرسی در این زمینه تشکیل می‌شود زیرا ظرفیت‌های قانونی خوبی وجود دارد و موضوع باید در قالب مستندات و شواهد بررسی شود.

وی افزود: با عدالت و رعایت اصل بی‌طرفی مستندات را بررسی می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد گزارشی تا پایان سال تهیه شود و فکر می‌کنم در استدلال و پیگیری کمک بسیاری کند.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: هرچه راجع به نظارت در بعد دیوان محاسبات بگوییم، در حقیقت دستاورد انقلاب و قانون اساسی است زیرا در زمان طاغوت، تنها یک اداره محاسبات در وزارت اقتصاد داشتیم.

وی نظارت هدایتگرانه، مقتدرانه و پیشگیرانه را شعار این سازمان عنوان کرد و گفت: در اصل ۵۴ قانون اساسی امده که دیوان محاسبات، وظیفه پاسداری از بیت المال را دارد؛ پاسداری از بیت المال صرفا پاسداری از دارایی‌های فیزیکی نیست بلکه ما بیت المال را سرمایه‌های انسانی و همچنین مادی می‌دانیم.

عادل آذر با بیان اینکه شناسنامه دارکردن اموال دولت وظیفه ما است و از فساد جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: براورد ما این است که در استان خوزستان، تنها یک چهارم اموال دولتی در سامانه ثبت اموال دولتی ثبت شده است در حالی که همه می‌دانیم از عدم ثبت اموال دولتی، سوء استفاده‌های بسیاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع ترک تشریفات در استان خوزستان فراوان رخ می‌دهد، بیان کرد: این موضوع را باید رعایت کرد زیرا انجام آن شرایط خاصی دارد؛ برای مثال یکی از شرایط ترک تشریفات، اضطرار زمانی است اما نباید بگذاریم مهلت تمام شود و در لحظات آخر بگوییم اضطرار زمانی وجود دارد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه موضوع خارج از شمول در خوزستان میزان بالایی دارد، افزود: طبق قانون، سهم از مالیات بر ارزش افزوده در شهرها و روستاها برای عمران و آبادانی آنها است نه امور دیگر و اگر فرمانداران قصد جابه‌جایی آن در مناطق مختلف را دارند باید با ما مشورت کنند.

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده که قاطبه مسؤولان و کارگزاران نظام، آدمهای پاکدستی هستند، بیان کرد: ما تخلف عمدی را غیر از جرم می‌دانیم؛ گاهی مسؤول تلقی و برداشت درستی از قانون ندارد و اشتباه عمل می‌کند؛ در بخش پیشگیرانه برای مدیران دوره‌های آموزشی در نظر گرفتیم تا به‌دلیل نداشتن اشراف به قوانین خطاها به حداقل برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار