معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد گفت: آمار بیکاری در بین جوانان شهرستان اردکان حدود 16.7 درصد است که نباید از آن به ‌سادگی گذشت.
کد خبر: ۷۰۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 27 January 2019

احمد طالبی روز شنبه در چهارمین نشست شورای جوانان شهرستان اردکان با موضوع اشتغال و کارآفرینی جوانان افزود: طبق آمار موجود، بیکاری در شهرستان اردکان 10.7 درصد است که این آمار در استان یزد حدود 12.1 درصد است ، بیکاری در کشور ما به یک معضل تبدیل ‌شده است.
وی اضافه کرد: متوسط نسبت جنسی جمعیتی، به ازای هر 100 دختری که به دنیا می‌آید 103 پسر نیز متولد می‌شود ولی در اثر مهاجرت‌هایی که به شهرستان اردکان صورت گرفته است این نسبت جنسی تغییر کرده است.
این مسئول تصریح کرد: نسبت جنسی در شهرستان اردکان بر اساس سرشماری سال 95 به ازای هر صد نفر خانم، 120 نفر مرد وجود دارد و این آمار در جوانان حدود 130 نفر است که نشان ‌دهنده مهاجرت مردان به این شهرستان و ناشی از صنعتی بودن است.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد اظهار داشت: هرچه نرخ مشارکت بالاتر باشد تولید ثروت و تولید شغل بیشتر است، نرخ مشارکت در شهرستان اردکان 44.7 درصد است که حدود چهار درصد از نرخ مشارکت در استان بالاتر است، نرخ مشارکت جوانان در شهرستان اردکان نیز 44.4 درصد است.
طالبی افزود: نرخ مشارکت در آقایان 65.3 درصد و در بین خانم‌ها 17.3 درصد است، یعنی در جمعیت بالاتر از 10 سال بانوان فقط 17 درصد از آن‌ها به دنبال کار و تولید ثروت هستند.
وی ادامه داد: در نرخ مشارکت آقایان 90.6 درصد اشتغال و 9.4 درصد بیکاری وجود دارد اما با اینکه نرخ مشارکت در بین خانم‌ها بسیار پایین ‌تر است 55 درصد اشتغال و 45 درصد بیکاری وجود دارد.
طالبی گفت: جمعیت فعال ما در بین بانوان بسیار پایین است و در بین این جمعیت فعال نصفی از آن‌ها نیز بیکار هستند که در این زمینه ما عملاً از بخشی از سرمایه‌ها محروم شده‌ایم.
وی ادامه داد: جنس مشاغلی را که ایجاد کرده‌ایم از جنس کار مردانه بوده است، شهرستان اردکان یک شهرستان صنعتی و مبتنی بر نیروی کار یدی است و طبیعی است که بانوان نمی‌توانند در این مشاغل وارد شوند، درصد بیکاری در بین بی‌سوادان و افراد زیر دیپلم پایین‌ تر از افراد تحصیل ‌کرده است.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد با بیان اینکه لازم است که ما در موضوع اشتغال‌ زایی و کارآفرینی به دنبال مشاغلی باشیم که بهتر بتوانیم از سرمایه‌های موجود استفاده کنیم تصریح کرد: سرمایه‌هایی که در درجه اول، سرمایه انسانی و نیروهای جوان و تحصیل‌کرده‌ای که در تمام استان وجود دارد، باید دنبال کسب‌ وکارهایی برویم که با پتانسیل‌های درونی خودمان بتوانیم از آن‌ها بهره ‌برداری کنیم.
طالبی اظهار داشت: کارآفرینی، مبتنی بر خلاقیت و ابتکارات انسان‌هاست، فرد کارآفرین با شناسایی نیازهای جامعه و با استفاده از تخصص و خلاقیت خود برای رفع آن نیازها محصولی را ارائه می‌کند، در کارآفرینی اجتماعی نیز باید نیازهای اجتماعی جامعه را شناسایی کنیم که در این نوع کارآفرینی علاوه بر کسب ثروت هدف اجتماعی دیگری نیز دنبال می‌شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد گفت: با توجه به شرایط کشور، دولت بودجه‌ها را کاهش داده است اما بودجه پارک‌های علم و فناوری طبق روال سال‌های گذشته جهش داشته است زیرا این حوزه برای دولت مهم است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اردکان هم در این نشست با بیان اینکه جوانان سرمایه اصلی نظام هستند که به عنوان ثروت ملی نقش آفرینی می کنند افزود: امروزه دغدغه اکثر دولتمردان موضوع اشتغال جوانان است تلاش هایی در این خصوص صورت گرفته هرچند کافی نبوده است .
رقیه کرمانیان گفت: تنها کارآفرینی و کارورزی می تواند باعث اشتغال پایدار در بین جوانان شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان احساس می کنند که اشتغال فقط کار اداری است در حالی که اگرمهارت و کارآفرینی داشته باشند خودشان می توانند ایجاد اشتغال کنند افزود: در شهرستان اردکان درصد بیکاری بسیار کم است و فعالیت تشکل های جوانان این شهرستان نیز بیشتر از تشکل های دیگر شهرستان ها می باشد .
کرمانیان اظهار داشت : در بین 29 تشکل که مجوز فعالیت دارند هفت تشکل آن مختص جوانان است که امیدواریم این تشکل ها در بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال نیز فعال شوند .
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان هم در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار