معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: درحال حاضر ٢٥٠ هزار نفر در ایران به بیماری سرطان مبتلا بوده و سالانه حدود ١١٠ هزار نَفَر مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود.
کد خبر: ۷۰۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ 27 January 2019

نیمی از سرطان‌های شایع  قابل پیشگیری است

به گزارش «تابناک تهران»؛ رضا ملک زاده در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان و افتتاح همزمان مراکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان، ضمن ارائه گزارشی از دستاورد‌های مهم حوزه پژوهش سرطان، اظهار کرد: سرطان یک معضل بزرگ جهانی است، در سال گذشته ١٨ میلیون نفر در دنیا به بیماری سرطان مبتلا شده اند و برآورد می‌شود که این میزان تا سال ٢٠٤٠ به ٣٠ میلیون نفر برسد.

وی افزود: در ایران در سال ٢٠١٧، حدود ٣٨٠ هزار نفر فوت کرده اند که ١٦ درصد از این مرگ و میر‌ها بر اثر ابتلا به بیماری سرطان بوده است. یعنی بعداز بیماری‌های قلب و عروق که ٤٣ درصد علت مرگ‌ها در ایران را شامل می‌شود، دومین علت مرگ به سرطان‌ها اختصاص دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری و نیمی از بیماران مبتلا به سرطان قابل معالجه است، افزود: درحال حاضر ٢٥٠ هزار نفر در ایران به بیماری سرطان مبتلا بوده و سالانه حدود ١١٠ هزار نَفَر مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود. همچنین هرسال، ٥٦ هزار نَفَر در ایران در اثر سرطان فوت می‌کنند.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه ٣٤ درصد از افرادی که براثر سرطان فوت می‌کنند، زیر ٧٠ سال و ١١ درصد آن‌ها زیر ٥٠ سال سن دارند، خاطرنشان کرد: شایع‌ترین سرطان در مردان، سرطان معده و شایع‌ترین سرطان در زنان، سرطان سینه است.

وی یکی از مهمترین دستاورد‌های حوزه سرطان را برنامه ملی ثبت و شناسایی بیماری سرطان برشمرد و گفت: براساس این برنامه، می‌توان به طور دقیق از نوع و تعداد بیماران سرطانی در أقصی نقاط کشور مطلع شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه محیط و شیوه زندگی در ابتلا به بیماری سرطان نقش بسزایی دارد، عنوان کرد: در مطالعاتی که در زمینه ثبت سرطان صورت گرفته است، نشان داده شده عوامل محیطی در ابتلا به برخی سرطان‌ها نقش زیادی دارد.

وی، سرطان سینه، معده، رکتوم، ریه، مثانه، پروستات و خون را ٧ سرطانی برشمرد که در ایران از بیشترین شیوع برخوردار است و افزود: مهمترین عواملی که در ابتلای به سرطان معده و مری موثر است، شامل دخانیات، آب غیربهداشتی، بهداشت دهان پایین، چاقی، آلودگی هوا، عفونت ها، مصرف زیاد گوشت قرمز، عوامل ژنتیکی و نوشیدنی داغ است.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه سرطان مری در ایران رو به کاهش است، تصریح کرد: در ایران به علت تغییر شیوه زندگی، سرطان کولون روبه افزایش است.

وی با بیان اینکه آمار ابتلا به بیماری سرطان در ایران و در دنیا رو به افزایش است، گفت: برآورد می‌شود که آمار سرطان در ایران در سال ٢٠٣٠ به ١٥٥ هزار نفر خواهد رسید.

وی درخصوص عوامل افزایش آمار بیماری‌های سرطان گفت: عواملی همچون افزایش امید به زندگی، افزایش تعداد سالمندان، کنترل عفونت در بیماری‌های واگیر، کاهش مرگ نوزادان، تغییر سبک زندگی، تشخیص بهتر بیماری‌ها و ثبت موفق‌تر اطلاعات از جمله عواملی است که منجر به افزایش آمار سرطان‌ها می‌شود.

ملک زاده شیوه زندگی نادرست را اصلی‌ترین علل ابتلا به سرطان قلمداد کرد و گفت: چاقی، مصرف دخانیات، عفونت ها، رژیم غذایی نامناسب (مصرف بی رویه نمک، چربی ها، فست فود‌ها و گوشت قرمز) و استرس از جمله عوامل محیطی است که ابتلا به این بیماری را تسریع می‌کند.

وی با بیان اینکه ٩٠ درصد ایرانیان تحرک بدنی کافی ندارند، یادآور شد: برآورد می‌شود در ایران ٣٥ درصد غذا‌های مصرفی اضافی است. ضمن اینکه مصرف میوه و سبزیجات که منجر به کاهش ابتلا به سرطان می‌شود، در ایران وضعیت خوبی ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تاسیس ٣٤ مرکز تحقیقات سرطان در کشور خبر داد و گفت: تعداد مقالات در حوزه سرطان به ٨٠٠ مقاله در سال رسیده و در زمینه تحقیقات و پژوهش سرطان، همکاری‌های بین المللی خوبی درحال انجام است. همچنین در موسسه تحقیقاتی نیماد نیز ٥٤ پروژه بزرگ در زمینه سرطان انجام شده است.

انتهای پیام /

 

منبع: میزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار