نیک سیرت بابیان اینکه شایع‌ترین سرطان در استان همدان در هر دو جنس مذکر و مؤنث سرطان معده است، عنوان کرد: سرطان پستان در زنان در رده دوم سرطان‌ها است.
کد خبر: ۷۰۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳ 28 January 2019
افزایش ۱۰۰ درصدی بیماری سرطان طی ۱۰ سال در همدان و ثبت سالانه ۲۳۰۰ مورد جدید ابتلا به این بیماری زنگ هشدار را به صدا درآورده و باید آگاهی مردم درزمینهٔ شناخت سرطان افزایش یابد.

به گزارش مهر، دست در دست فرزندش وارد کلینیک امام خمینی (ره) همدان که این روز‌ها محل رفت‌وآمد بسیاری از شهروندان شده می‌شود؛ راهروی منتهی به مرکز موردنظرش پر از جمعیت است و هنوز خبری از پزشک معالج مرکز نیست؛ مسیر را برمی‌گردد و دقایقی بر روی پله ورودی مرکز می‌نشیند.

پرونده‌ای با حداقل ۱۰ -۱۵ برگ حاوی نوشته‌های پزشکی در دست دارد که جلو می‌روم و با این سؤال که شما هم برای مراجعه به مرکز سرطان به اینجا آمده‌ای سر سخن را باز می‌کنم.

درحالی‌که نگرانی در چهره‌اش موج می‌زند پوشه آبی‌رنگی که در دست دارد باز می‌کند و به تصور اینکه من هم از کارکنان همین مرکزم می‌گوید شما از این نوشته‌ها به چیزی می‌رسی؟ به ما گفته‌اند این آزمایش‌ها را باید در این مرکز بررسی کنند؛ نکند فرزندم سرطانی شده باشد.

کلامش هنوز تمام نشده که اشک از چشمانش سرازیر می‌شود و با لحنی که دلم را ریش می‌کند ادامه می‌دهد صدبار گفتم معده دردت را سرسری نگیر آخر هم کارمان به اینجا رسید.

یک هفته است از این دکتر به آن دکتر و از این بیمارستان به آن بیمارستان جواب آزمایش می‌برم تا اینکه دیروز به این مرکز ارجاع شدیم و حال منتظریم تا دکتر مرکز بیاید و نتیجه آزمایش‌ها را بررسی کند.

دخترم معده درد‌های وحشتناکی را تجربه می‌کند و هر مرتبه با درمان خانگی دردش آرام می‌گرفت در حالی که اشکهایش را پاک می‌کند ادامه می‌دهد چند ماهی است دخترم معده درد‌های وحشتناکی را تجربه می‌کند و هر مرتبه با درمان خانگی دردش آرام می‌گرفت، اما چند هفته گذشته پس‌ازاینکه دخترم بازهم دچار معده درد شد درمان‌های همیشگی را پیش گرفتیم، اما این بار چاره‌ساز نبود و درنهایت دخترم را که سنی هم ندارد و تنها ۲۶ سال دارد به بیمارستان رساندیم.

ساعتی که گذشت معده درد دخترم کم شد و پس از یک روز بستری در بیمارستان به منزل برگشتیم، اما به فاصله کمتر از دو روز دوباره در‌ها شروع شد و این بار در مراجعه به بیمارستان بررسی بیشتر علت درد‌ها را تقاضا کردیم که درنهایت راهمان به اینجا افتاد.

آنچه عنوان شد برشی از زندگی یک شهروند همدانی است که به دلیل آنچه سهل‌انگاری در درمان بیماری عنوان می‌شود احتمال ابتلای فرزندش به سرطان معده دور از ذهن نیست.

طبق بررسی‌های انجام‌شده در استان همدان سالانه به‌طور متوسط بیش از ۲۳۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان در همدان گزارش می‌شود که این آمار جای تأمل دارد.

متأسفانه بیشتر ما کار‌هایی که به‌صورت روزانه انجام می‌دهیم در مسیر پیشگیری از سرطان نیست کما اینکه تغییراتی که درنهایت موجب شکل‌گیری سرطان می‌شود طی چندین سال شکل می‌گیرند و برای هر شخصی متفاوت است.

در همین خصوص کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه ابتلا به سرطان علل مختلفی دارد، گفت: هر چه سبک زندگی انسان تغییر و به سمت استفاده از فست‌فود، عدم فعالیت بدنی کافی و سایر موارد حرکت کند خطر ابتلا به سرطان در فرد بیشتر می‌شود.

سبک زندگی صحیح از بروز سرطان جلوگیری می‌کند

نیک سیرت بابیان اینکه سبک زندگی صحیح از بروز سرطان جلوگیری می‌کند، اظهار داشت: هنوز مردم جامعه شناخت درستی از این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن ندارند و این در حالی است که با اصلاح الگو‌های تغذیه‌ای می‌توان درراه پیشگیری سرطان گام برداشت.

وی بابیان اینکه شایع‌ترین سرطان در استان همدان در هر دو جنس مذکر و مؤنث سرطان معده است، عنوان کرد: سرطان پستان در زنان در رده دوم سرطان‌ها است.

وی از شایع بودن سرطان روده بزرگ در استان همدان نیز سخن گفت و اظهار داشت: سرطان‌های دستگاه گوارش از بروز بالایی در استان همدان برخوردارند.

نیک‌سیرت بابیان اینکه چاقی، غذا‌های چرب و کم‌تحرکی ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، ادامه داد: با تغییر سبک زندگی و تغذیه صحیح می‌توان از سرطان جلوگیری کرد و اگر شیوه زندگی درست شود احتمال ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد.

یک فوق تخصص خون و بیماری‌های سرطان نیز بابیان اینکه مردم باید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان مواردی را رعایت کنند، گفت: کنترل وزن و فعالیت بدنی مناسب و پیاده‌روی با توجه به نوع تغذیه در کاهش این بیماری مؤثر است.

مردم باید بیشتر به سمت مصرف غذا‌های پر فیبر بروند و از مصرف غذا‌های چرب خودداری کنند دکتر محمدعباسی بابیان اینکه مردم باید بیشتر به سمت مصرف غذا‌های پر فیبر بروند و از مصرف غذا‌های چرب خودداری کنند، اظهار داشت: استفاده از غذا‌های مغزپخت و غذا‌هایی که در همان وعده تهیه‌شده باید مدنظر قرار گیرد.

وی بابیان اینکه تغذیه مناسب و ورزش نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان دارد، ادامه داد: اگر راه‌های آسان پیشگیری از سرطان را در زندگی پیش نگیریم باید هزینه‌های گزافی برای درمان سرطان پرداخت کنیم.

وی تأکید کرد: برای رهایی از هزینه‌های گزاف درمان سرطان بهتر است که شیوه زندگی سالم را در پیش بگیریم و از الگوی تغذیه‌ای سرشار از میوه و سبزی و ویتامین پیروی کرده و فعالیت بدنی مثمر ثمر را در دستور کار خود قرار دهیم.

سرطان سینه که شایع‌ترین سرطان در بین زنان استان همدان است ارتباط مستقیمی با چاقی و افزایش وزن دارد قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه سرطان سینه که شایع‌ترین سرطان در بین زنان استان همدان است ارتباط مستقیمی با چاقی و افزایش وزن دارد، عنوان کرد: ورزش به‌عنوان یک عامل مهم می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند.

رشید حیدری مقدم بابیان اینکه طبق ارزیابی انجام‌شده سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان پروستات؛ سرطان روده بزرگ و حتی سرطان ریه با فعالیت فیزیکی و ورزش ریسکشان کاهش پیدا می‌کند، اظهار داشت: حتی در کسانی که به سرطان مبتلا شده‌اند نیز شانس عود مجدد در افرادی که ورزش می‌کنند و فعالیت بدنی دارند بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه سرطان از بیماری‌های شایع در جهان است و آمار سرطان معده و روده در استان همدان بالا است، گفت: باید آگاهی مردم درزمینهٔ شناخت سرطان افزایش یابد.

سید حبیب‌الله موسوی بهار بابیان اینکه همان‌طور که سرطان پروستات در مردان شایع است در زنان نیز سرطان سینه فراگیر شده و شیوع آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود، عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی، انتشار مطلب راجع به انواع سرطان، علائم بروز آن و همچنین چگونگی درمان و یا جلوگیری از ابتلا، می‌تواند در آگاهی مردم نقش داشته باشد.

موسوی بهار بابیان اینکه با افزایش سن، زنان باید برای آگاهی از وضعیت سلامت خود هرسال ۲ بار به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز برای اطمینان از سلامتی و عدم ابتلا به سرطان سینه به ماما و دکتر زنان مراجعه کنند، گفت: سرطان پروستات و سینه با توجه به فراگیر بودن و افزایش آن‌ها، با تشخیص به‌موقع و رسیدگی کامل، قابل‌درمان هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز بابیان اینکه سرطان معده، روده و کلون مهم‌ترین سرطان‌های شایع در استان همدان هستند، عنوان کرد: از سال ۸۴ تا ۹۴ بیماری سرطان در استان همدان رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

ابراهیم جلیلی گفت: در استان همدان تعداد بیماران مبتلابه سرطان از ۱۳۰۰ نفر در سال ۸۴ به ۲۳۰۰ نفر در سال ۹۴ رسیده است که بخشی از این آمار به دلیل توسعه عوامل شناسایی و تشخیص بروز و ظهور یافته است.

وی بابیان اینکه عامل ۱۲ درصد مرگ‌ومیر در جهان بیماری سرطان عنوان‌شده و بر همین اساس پیشگیری و تشخیص زودرس در درمان و ممانعت از شیوع نقش بسزایی دارد، گفت: استان همدان از ۳ مرکز تشخیص زودرس سرطان در تیپ یک برخوردار است که در شهر‌های همدان، ملایر و کبودرآهنگ قرار دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه مراکز تیپ ۲ سرطان که شیمی‌درمانی و درمان‌های سرپایی را در دستور کاردارند به تعداد یک مورد در شهر همدان ایجادشده و مرکز تیپ ۳ که برای بستری بیماران سرطانی و روند درمان تعریف‌شده نیز یک مورد در شهر همدان وجود دارد، گفت: مرکز تشخیص زودرس سرطان در ملایر دیروز بهره‌برداری شد.

وی بیان کرد: مرکز تشخیص زودرس سرطان در کبودرآهنگ نیز در ۲ طبقه و ۷۰۰ مترمربع زیربنا بااعتباری افزون بر ۱۳ میلیارد ریال احداث‌شده و در حال تجهیز است.

وی گفت: مرکز تشخیص زودرس سرطان در بیمارستان بعثت همدان نیز که در تیپ ۱، ۲، و ۳ ساخته می‌شود تاکنون هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همدان نیازمند مرکز جامعی نظیر مرکز جامع سرطان غرب کشور است

رئیس مجمع خیرین سلامت استان همدان نیز بابیان اینکه همدان نیازمند مرکز جامعی نظیر مرکز جامع سرطان غرب کشور است تا ضمن انجام اقدامات پژوهشی، خدمات در یکجا متمرکز باشد، گفت: بسیاری از سرطان‌ها قابل‌درمان و در این راستا پیشگیری و پژوهش بسیار مهم است.

محمدصادق صبا با تأکید براینکه آموزش، پیشگیری، درمان و پیشگیری از عوارض درمان احتیاج به مجموعه‌ای نظیر مرکز جامع سرطان غرب کشور دارد، افزود: با ساخت مرکز جامع سرطان، امکانات خوب درمانی و تحقیقی برای مردم همدان و غرب کشور فراهم خواهد شد.

صبا افزود: در حال حاضر ساخت مرکز جامع سرطان به همت دانشگاه علوم پزشکی همدان حدود ۴۰ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم با کمک خانواده مرحوم فرشچیان و خیرین استان ساخت این مرکز به‌سرعت پیش رود.

وی با تأکید بر اینکه امیدوارم مردم همدان بسیج شوند و کمک‌هایی در ساخت مرکز جامع سرطان داشته باشند، افزود: در ساخت این مرکز دانشگاه علوم پزشکی تلاش می‌کند، اما توانایی محدود است و نیاز به کمک خیرین است.

آنچه مسلم است کمک به پیشگیری از سرطان که افسارگسیخته پرتعداد می‌شود، نجات جان همه انسان‌ها است و با هیچ معیار مادی، قابل‌سنجش نیست بنابراین هر چه بیشتر برای پیشگیری از بیماری افسارگسیخته سرطان که در حال پرتعداد شدن است، سرمایه‌گذاری کنیم به نجات کل جامعه کمک کرده‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار