قم به‌عنوان شهری که دایه دین و فرهنگ را بر دوش می‌کشد از نظر امکانات سینمایی در حد پایینی نسبت به کلان‌شهرهایی مثل اصفهان و مشهد است.
کد خبر: ۷۱۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۶ 05 February 2019

به گزارش تابناک قم، در سال گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم قول دو برابری صندلی سینماهای استان را داد اما پس از گذشت یک سال عملکرد ملموسی برای افزایش صندلی‌های سینماهای قم مشاهده نشد و حتی سطح کیفی سینماهای موجود نیز افزایش نیافته است.

قم به‌عنوان شهری که دایه دین و فرهنگ را بر دوش می‌کشد ازنظر امکانات سینمایی در حد پایینی نسبت به کلان‌شهرهای بزرگ مثل اصفهان و مشهد است که این ضعف نیز به دلایل گوناگون قابل برسی خواهد بود.

این موضوع برای افراد دغدغه‌مند در فضای رسانه‌ای و فرهنگی جذاب و شاید نگران‌کننده باشد و در اینجا دو سؤال پیش می‌آید که نخست آیا قم و مردم قم ظرفیت افزایش و ساخت این تعداد سینما را نداشته و استقبال مردم قم از این امکان فرهنگی پایین است؟ و دوم اینکه آیا کمبود امکانات و سطح پایین سینمایی قم صلاح‌دید مسئولان فرهنگی کشوری است؟

یکی از فعالان فضای مجازی و رسانه‌ای استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه استان قم ظرفیت بالایی در ایجاد سینماهای مختلف دارد، اظهار داشت: قم ازجمله شهرهایی است که سرمایه‌گذاری فرهنگی به‌ویژه سینما داری سود اقتصادی و نیز فرهنگی فراوانی برایش دارد، قم با نقش محوری در بالا بردن سطح فرهنگی در کشور توانایی ایجاد قطب فرهنگی در مرکز ایران را دارد.

مجید حسینی سینما را یکی از اساسی‌ترین ابزار فرهنگی هر جامعه برشمرد و اضافه کرد: بیشترین ناشران در استان قم وجود دارد و بهترین و حرفه‌ای‌ترین کتاب‌خوان‌ها و نویسنده‌ها از این شهر مذهبی هستند، مسئولان فرهنگی قم در عرصه سینما و تزریق فرهنگی مناسب و جذاب در سینماها با استفاده از تبلیغات درست و حرفه‌ای با همکاری بخش خصوصی می‌تواند در جهت ارتقاء سطح فرهنگی کشور نقشی جدیدی ایفا کند.

حدود پنج ماه پیش معاون امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، عنوان کرد: سینما شهر آفتاب درگذشته یک سالن بود که پس از بازسازی به دو سالن با صندلی90 و یک سالن با 300 صندلی تبدیل‌شده، همچنین سینما استقلال نیز با یک سالن آغاز فعالیت خواهند کرد.

وی با اشاره به موضوع سینماهای فرسوده و قدیمی استان افزود: سینماهای شهر آفتاب و استقلال نیز ازجمله سیماهای بخش خصوصی هستند که این دو سینما پس از اتمام بازسازی، تعمیرات و خرید برخی از ملزومات مثل پرده و صندلی پس از محرم و صفر افتتاح خواهند شد.

محمدکاظم رضوانی با اشاره به سینماهای در حال احداث قم گفت: در حاضر سه سینما در دست احداث است که می‌توان به سینماهای بازار شهر در ابتدای ورودی پردیسان، سالن اریکه ملل واقع در فلکه میثم و سینمای موزه دفاع مقدس اشاره کرد.

وی تربیت، ونوس، آیه و سینما کودک و نوجوان در پردیسان چهار سینمای فعال در قم برشمرد و ادامه داد: البته سینما کودک پردیسان به علت برخی مشکلات داخلی و مدیریتی خود فعلاً در حالت تعلیق درآمده که پس از رفع مشکلات و کمی تغییرات مدیریتی، اکران فیلم نیز در این سینما رخ خواهد داد.

معاون امور سینمایی و سمعی و بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم همچنین از امکان برگزاری اکران فیلم‌های جشنواره فجر را دریکی از سینماهای تازه تأسیس و یا بازسازی‌شده صحبت کرد.

اما حالا پس از گذشت حدود دو ماه از ماه‌های محرم و صفر نه‌تنها سینماهای استقلال و شهر آفتاب بازگشایی نشد و سینمای کودک پردیسان همچنان در حال تعلیق قرار دارد، بلکه اکران فیلم جشنواره فیلم فجر تنها در دو سینمای تربیت و ونوس برگزار شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار