مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: از سال ۹۰ تا ۹۴ میانگین ۶ میلیارد تومان هر ساله اجرای نیت صورت گرفته و از سال ۹۴ تا ۹۷ نیز درآمد کل موقوفات افزایش ۲ برابری داشته و به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۷۱۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳ 12 February 2019

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی،حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، عصر امروز، ۲۳ بهمن ماه، در نشست خبری، در محل نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در استان، اظهار کرد: مرمت، احیا و آبادانی موقوفات بر عهده این سازمان بوده و پس از آن اجرای امینانه نیات واقفان وظیفه مهم دیگر سازمان اوقاف به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: برگزاری مسابقات قرآن کریم از مرحله شهرستانی به استانی و از مرحله استانی به کشوری از وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوانبخت افزود: براساس نیازهای روز سازمان اوقاف، ادارات اوقاف به ۴ حوزه بهره‌وری و اقتصادی، حقوقی و ثبتی، فرهنگی و اجتماعی و توسعه منابع و پشتیبانی تقسیم شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۹۵ هزار موقوفه و ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار رقبه در کل کشور وجود دارد، یادآور شد: در استان نیز ۶۴۷۵ موقوفه و ۳۶۹۶۳ رقبه در سامانه جامع موقوفات ثبت شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تصریح کرد: در سامانه اطلاعات آمار، تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه استان ۱۹۵ مورد بوده و نسبت به پالایش این اطلاعات اقدام گردید و پس از پالایش به ۳۷ امامزاده و بقعه متبرکه کاهش یافت.
وی گفت: در سامانه جامع نیز تعداد مساجد استان، ۳۸۶۰ مسجد به عنوان موقوفات انتفاعی وجود دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوانبخت افزود: قبل از انقلاب، بیشتر از ۲۰۰ نیت موجود نبود و با پالایش نیات واقفین بیش از ۵۰۰ هزار صفحه از وقف‌نامه‌ها مطالعه شد و دراستان به ۴۰۰ نیت وقف دست یافتیم.
وی خاطرنشان کرد: رقبات مسکونی با تعداد ۱۶۵۸۵ در رتبه اول، رقبات کشاوری ۱۰۵۱۰ رقبه در رتبه دوم، رقبات تجاری ۴۰۱۴ کاربری در رتبه سوم، ۴۰۰۰ رقبه مذهبی مساجد با کاربری مذهبی در رتبه چهارم، ۲۱۲ رقبه با کاربری خدماتی در رتبه پنجم، ۱۸۹ رقبه آموزشی در رتبه ششم و ۱۸۸ رقبه اداری در رتبه هفتم قرار دارند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای نیات واقفین تا سال ۹۰ اطلاعات دقیقی در دست نبود، اما براساس اطلاعات، از سال ۵۷ تا سال ۷۵ میانگین ۳۰۰ میلیون تومان از موقوفات استان اجرای نیات شد، از سال ۷۵ تا سال ۸۵ نیز هرساله به طور میانگین ۱ میلیارد تومان اجرای نیات صورت گرفت.
وی ادامه داد: از سال ۸۵ تا ۹۰ نیز در رابطه با اجرای نیات واقفین حدود ۲ میلیارد تومان بوده و از سال ۹۰ که سامانه جامع موقوفات راه‌اندازی شد، براساس آن اکنون شاهد رشد درآمدها هستیم و از سال ۹۰ تا ۹۴ میانگین ۶ میلیارد تومان هر ساله اجرای نیت صورت گرفته و از سال ۹۴ تا ۹۷ نیز درآمد کل موقوفات افزایش ۲ برابری داشته و به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است.

منبع ایکنا

افزایش دو برابری درآمد موقوفات آذربایجان غربی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار