حواشی استان برخوردار در بودجه
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر، دولت مالیات دریافتی خود از استان اصفهان را 8 هزار و 200 میلیارد تومان تعیین کرده و در طرف مقابل، حدود هزار میلیارد تومان بودجه برای استان در نظر گرفته است.
کد خبر: ۷۱۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 13 February 2019

به گزارش تابناک به نقل از فارس، مسأله تخصیص بودجه دولتی به استان اصفهان و عدم رعایت نسبتی معقول بین مالیات دریافتی از این استان و بودجه تخصیصی، مسأله ای قدیمی است که هر سال وخامت بیشتری به خود می‌گیرد و شکاف مالیات و بودجه این استان در حال افزایش است.

از نظر سرانه بودجه دریافتی، استان اصفهان در رده پایین‌ترین استان‌های کشور قرار دارد و از نظر مالیاتی نیز پیش از تهران، بیشترین مالیات را به خزانه دولت واریز می‌کند. برخی از مسؤولان دولتی، دلیل این شیوه بودجه‌ریزی برای اصفهان را برخورداری این استان از منظر اقتصادی قلمداد می‌کنند اما این در حالی است که استان اصفهان از منظر بسیاری از شاخص‌های اقتصادی جزو محروم‌ترین استان‌هاست و برخی از شهرستان‌ها و بخش‌های این استان فاقد امکانات اولیه بهداشتی هستند و از دیگر سو، اصفهان همچنان رکورددار پروژه‌های نیمه‌کاره ملی است که سال‌ها از کلنگ زنی آن‌ها می‌گذرد.

اصفهان از سال‌ها قبل به عنوانی استانی برخوردار در سطح کشور شناخته شده و تلقی دولت و سایر مسؤولان کشور نیز این بوده که همه امکانات کشور در این استان جمع شده و واجب است که بودجه سایر استان‌ها از اصفهان تأمین شود؛ دیدگاهی که البته مورد تأیید شاخص‌های اقتصادی و رفاهی نیست و بالاتر بودن نرخ بیکاری استان اصفهان از متوسط کشوری و تعداد بیش از 1 میلیون نفری اعضای خانوار کارگری در کنار چالش‌های به وجود آمده برای کشاورزان استان، مثال نقضی بر این ادعاست.

حمیدرضا فولادگر امروز در خصوص وضعیت بودجه استان اصفهان در لایحه بودجه 98 اظهار کرد: بودجه پیشنهادی دولت برای استان اصفهان فاقد تعادل لازم بوده و شکاف درآمدی و هزینه‌ای آن به بالاترین سطح خود رسیده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر، دولت مالیات دریافتی خود از استان اصفهان را 8 هزار و 200 میلیارد تومان تعیین کرده و در طرف مقابل، حدود هزار میلیارد تومان بودجه برای استان در نظر گرفته است.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی خاطرنشان کرد: این شکاف بودجه‌ای به دلیل تلقی اشتباه دولت در خصوص «برخوردار» بودن استان اصفهان است و از نظر دولت، استان‌های برخوردار باید بودجه سایر استان‌ها را تأمین کنند.

فولادگر متذکر شد: تعداد زیادی از پروژه‌های ملی موجود در اصفهان، نیمه‌کاره رها شده‌اند و دولت باید از محل مالیات‌های دریافتی از استان اصفهان، مشوق‌هایی برای تعیین تکلیف این پروژه‌ها در نظر بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: این پروژه‌های ملی، کارکرد ملی داشته و مشاهده می‌کنیم که مراجعان زیادی از استان‌های هم‌جوار برای دریافت خدمات به استان اصفهان مراجعه می‌کنند و دولت با تکمیل پروژه‌های این چنینی در واقع به رفاه چند استان کمک می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در پایان اظهار داشت: حتی اگر منابع دولت برای تخصیص بودجه کافی نباشد، باید شرایط حضور بخش خصوصی در این پروژه‌ها تسهیل شود و از این رو، بودجه باید به نحوی تنظیم شود که ساز و کاری کم ریسک برای مشارکت بخش خصوصی فراهم شود.

منبع: فارس
برچسب ها: اصفهان ، بودجه98 ، مالیات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار