رئیس اتاق اصناف از تامین کالاهای اساسی برای شب عید خبر داد:
رسول جهانگیری ، در خصوص افزایش نرخ روزانه و هفتگی کالاهای اساسی با نزدیک شدن به ایام نوروز، اظهار کرد: در حال حاضر با نزدیک شدن به شب عید مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم و تنها مشکل موجود مربوط به تامین گوشت سفید و قرمز است. 
کد خبر: ۷۱۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ 13 February 2019

رئیس اتاق اصناف اصفهان با تاکید بر اینکه متاسفانه کالاهای تنظیم بازاری کمتر به شهرستان‌ها تعلق می‌گیرد، افزود: عوامل وارد کننده کالاهای اساسی همه در تهران هستند و متأسفانه ابتدا محصولات وارداتی در تهران توزیع می‌شود و بعد از اشباع بازار تهران، اجناس در سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود که این ضرورت واردات مستقیم به هر استان را می‌طلبد. 
وی با بیان اینکه اصفهان در تأمین و عرضه دیگر کالاهای اساسی در بازار مشکلی ندارد، اظهار کرد: تأکید بر واردات گوشت قرمز برای تنظیم بازار به دلیل گرانی آن است چراکه در مرز با خارج کردن دام زنده به صورت قاچاق بر بازار داخل تأثیر می‌گذارند. 
جهانگیری افزود: اگر عاملان واردکننده بتوانند گوشت قرمز را به طور مستقیم در اصفهان توزیع کنند، اصناف آمادگی دارند به واسطه واحدهای صنفی در بحث توزیع به عاملان دولتی کمک کنند. 
وی تأکید کرد: قاچاق دام زنده و گاه گوشت به لحاظ روحی و روانی بر تعیین قیمت بازار داخلی اثرگذار است، بنابراین دولت برای تنظیم بازار ناچار به واردات گوشت سرد و گرم است. 
رئیس اتاق اصناف اصفهان با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر گرانی داریم و در بحث گران‌فروشی نیز با موارد گزارش شده برخورد می‌کنیم، گفت: برای برخورد با گران‌فروشی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسی اتاق اصناف و … فعال هستند. 
وی در خصوص اینکه چرا در تنظیم بازار ذائقه‌های مردم هر شهر و استان در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: متأسفانه مردم اصفهان از لحاظ روحی و روانی تازه خور هستند و زیربار مرغ و گوشت منجمد نمی‌روند، درحالی‌که زمان وفور کالاهای اساسی، گوشت درجه یک خریداری و منجمد می‌شود، بنابراین استفاده از محصولات منجمد نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. 
جهانگیری در خصوص توزیع گوشت، صف‌های طولانی و ایجاد بازار سیاه خرید این محصول، اظهار کرد: این تنظیم بازار در دست ما نیست و دولت به واسطه فروشگاه‌ها، تعاونی‌ها و … توزیع‌کننده است و اتاق اصناف هیچ نقشی در این صف‌ها ندارد و حتی متولی فروشگاه‌های بزرگ نیست، البته اگر توزیع در اختیار اصناف قرار گیرد به‌طور حتم با واحد بازرسی هماهنگ خواهیم بود. 
وی همچنین با تأکید بر اینکه جذابیت صادرات و نوسانات بازار ارز یکی دیگر از دلایل گرانی کالاهای اساسی کشور و به دنبال آن قاچاق کالا است، تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی اکنون باید در جذابیت بازار ارز، کالای خود را صادر کنند، از سوی دیگر برای تنظیم بازار می‌توانند وارد کننده کالا باشد. 
رئیس اتاق اصناف اصفهان همچنین در خصوص دلایل افزایش نرخ کاهو، اظهار کرد: سال گذشته نرخ کاهو حدود ۷۰۰ تومان بود که برای تولیدکننده حدود۲۰۰ تومان حاشیه سود داشت، به این دلیل سطح زیرکشت آن در سال جاری ۵۰ درصد کاهش یافت که سبب از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضا و نوسانات قیمتی آن شد، از سوی دیگر شرایط آب‌وهوا بر گرانی دامن زده است. 
وی همچنین در خصوص عملکرد ضعیف ستاد تنظیم بازار در اصفهان و کشور، گفت: این ستاد ضعیف عمل نکرده است، چرا که سال گذشته نوسانات نرخ ارز همانند سال جاری وجود نداشت، بنابراین نمی‌توان ستاد تنظیم بازار را متهم به کم‌کاری کرد. 
جهانگیری افزود: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار کشور اقدام به خرید و ذخیره‌سازی پرتقال و سیب شب عید کرده است، اما هنوز قیمت مصوب آن برای عرضه در بازار مشخص نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار