بیماری سالک اگرچه در 17 استان کشور شایع است اما به دلیل سدسازی ها، کاشت صیفی‌جات و همچنین وضعیت نابسامان نخاله های ساختمانی شیوع این بیماری در برخی استانها به ویژه اصفهان شدت یافته است.
کد خبر: ۷۱۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 20 February 2019

به گزارش تابناک به نقل از سالم‌خبر ، عمده‌ترین استان‌های درگیر با سالک استان‌های اصفهان ، کرمان ، فارس، یزد، ایلام و کرمانشاه هستند. مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره علل شیوع این بیماری در استان اصفهان گفت: ساخت کارخانجات باید پیوست سلامت داشته باشد و دلیل بروز سالک در اصفهان به دلیل نبود مدیریت در این زمینه بوده است ضمن آنکه مدیریت و کنترل در لانه کوبی و مبارزه با جانوران موذی هم می‌تواند در شدت یا کاهش این بیماری در شهرها موثر باشد.

وی درباره کانون‌های فعال سالک گفت: کانون های سالک در اصفهان و جنوب دامغان فعال هستند و این کانون ها در هیچ جای دنیا محو نمی شود بلکه مدیریت می شوند.

وی با بیان اینکه مدیریت و کنترل لانه‌کوبی و مبارزه با جانوران موذی مانع بروز بیماری سالک می شود، تصریح کرد: ساخت هرگونه کارخانجات و سد باید پیوست سلامت داشته و قبل از ساخت به تصویب رسیده باشد. اگرچه این مصوبه دیر به قانون تبدیل شده است اما برای آینده باید در این زمینه برنامه ریزی کنیم.

بیماری‌های غیرواگیر نوپدید مشکل آینده‌ سلامت کشور

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در آینده بیماری ها دگرگون می شوند و شرایط سلامت تغییر پیدا می کند، افزود : در سال 1950 دو برابر شدن رشد علم حدود 50 سال به طول انجامید و در سال 1980 به 20 سال رسید و در سال 2020 دوبرابر شدن علم به دو دهم سال خواهد رسید. به طوری که هر 73 روز یک جهش بزرگ اتفاق خواهد افتاد.

شادنوش سلامت را وابسته به پیشرفت علم و تکنولوژی دانست و افزود:  پیش بینی ها بر این منوال است که ما مشکلی با به دنیا آمدن فرزندانی با مشکلات ژنتیکی در آینده نخواهیم داشت و آنچه که امروز از بیماری خاص نام می بریم به دلیل غربالگری ها مانع از به دنیا آمدن نوزدان مبتلا به این بیماری های ژنتیکی می شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار