رییس سازمان بسیج دانشجویی آذربایجان‌غربی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری به هنر، اظهار کرد: پیام رهبرمان می‌تواند نیروی محرکه‌ عظیمی برای کارهای بزرگ به ویژه در عرصه هنر باشد و البته این کار هنرمندان است که این پیام شیوا را با زبان هنر به گوش جهانیان برسانند.
کد خبر: ۷۲۰۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴ 27 February 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی رحیم عباس‌زاده امروز در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ققنوس که در دانشگاه قاضی طباطبایی آذربایجان‌غربی برگزار شد، فرمایشات مقام معظم رهبری را نیروی محرکه عظیمی برای کارهای بزرگ به ویژه در عرصه هنر ذکر و تصریح کرد: البته این کار هنرمندان است که این پیام شیوا را با زبان هنر به گوش جهانیان برسانند.

وی افزود: همچنین مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به نقش جوانان اشاره داشتند و جوانان را صحنه گردان اصلی انقلاب دانسته‌اند که یکی از صحنه‌های اصلی هم هنر است و امام راحل نیز در این مورد فرموده‌اند که هنر امانت الهی است.

رییس سازمان بسیج دانشجویی آذربایجان‌غربی بیان کرد: اگر هنرمندان بتوانند چهره زشت استکبار را ترسیم کنند و فریاد مظلومان و مستضعفان را به گوش جهانیان برساند، در فهماندن مفاهیم ناب اسلام محمدی مؤثر واقع شده و توانسته‌اند دین خود را ادا کنند.

هنر متعهد انقلابی باید اسلام ناب را در جوامع منتشر و جاودانه سازد

دکتری جامعه شناسی توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این آیین گفت: گفت: هنرمند، علاوه بر تکالیف ذاتی انسانی، به عنوان عضوی از جامعه به علت ویژگی‌های بسیار ممتاز هنر باید درخصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند.

محمدصادق فتح‌الهی اظهار کرد: هنر متعهد انقلابی آن است که معارفی را که ادیان الهی به خصوص اسلام ناب با هدف سعادت حقیقی بشر به دنیا ترویج داده، در جوامع انسانی منتشر کنند و در افکار بشر ماندگار و جاودانه سازد.

وی افزود: در هنر متعهد برخلاف تصور عامه، الزامی به استفاده از واژگان با نهادهای مذهبی نیست، بلکه ترویج هنرمندانه مقوله نظیر عدالت، حقوق‌ انسانی و مسائل اخلاقی و پرهیز از ابتذال و استحاله هویت انسان و جامعه می‌تواند نمونه‌های خوبی از هنر متعهد و انقلابی باشد.

دکتری جامعه شناسی توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هنر می‌تواند یکی از انواع فعالیت‌های سیاسی باشد و معماری شهر را تغییر دهد، بیان کرد: دولت‌ها می‌تواند هنرمندان را به کار گیرند تا لباس‌های یکپارچه را طراحی کنند، آهنگ بسازند، و معماری شهر را تغییر دهد، با این حالت سیاست نقش کارفرما را نسبت به هنر ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: توجه به اهمیت تعامل هنر و سیاست است که این موضوع در مباحث جامعه‌شناسی هنر جا باز می‌کند و فرهنگ استعماری می‌کوشد همه دنیا را تسخیر کند و ابزار و مرکب‌‌های اصلی چیزی جز هنر نبوده و این بهره‌کشی به دوره حاضر اختصاص ندارد.

فتح‌الهی با بیان اینکه هنر، روایت‌گر نوعی عقلانیت و وسعت فکری است و ماهیت پیچیده دارد، عنوان کرد: هر قدر یک هنرمند به مرحله بالاتری از فکر و اندیشه و درک عقلانی برسد، جوهره کارهای هنری او کیفیت و ارتقاء بیشتری خواهد یافت و درک هنری او از پشتوانه بیشتری برخوردار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار