مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان مطرح کرد:
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: در حوزه اصفهان هیچ طرح بزرگ آبخیزداری صورت نگرفته بلکه اعتراض کشاورزان به ایحاد بندهایی آبی است که در استان مجاور صورت گرفته است و باغ های ایجاد شده که برخورد با آنها در حوزه اختیارات ما قرار ندارد.
کد خبر: ۷۲۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 04 March 2019

به گزارش تابناک، محمد حسین شاملی پیش از ظهر امروز در نشست  خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: آگاه کردن مردم موثرترین راهکار برای حفاظت از منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه امسال هفته منابع طبیعی با شعار «منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی» از 15 اسفندماه الی 21 اسفندماه برگزار می شود، عنوان کرد: چنانچه بخواهیم وضعیت فعلی خود را در بحث منابع طبیعی حفظ کنیم یا بهبود ببخشیم راهی جز حفاظت همگانی نداریم.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: حفاظت باید به صورت مشارکت عمومی صورت گیرد، حفاظت از رسالت های مهم منابع طبیعی است که براین اساس، ۶۳ مورد آتش سوزی در سال 96 به ۳۶ مورد در سال ۹۷ رسیده که این مهم با مشارکت همه آحاد مردم و دهیاری ها و انجمن ها انجام شده است.

وی با اشاره به افزایش بارش ها در سال جاری و امید به ادامه روند بارش های آسمانی گفت چنانچه این روند بارش صورت گیرد مشکلی در امر تامین مراتع نداریم

شاملی اذعان کرد: برای اولین بار با دستور رهبر معظم انقلاب اعتباری از صندوق توسعه ملی دراختیار منابع طبیعی قرار گرفت که این اعتبار یک تحولی بزرگ در سطح کشور ایجاد کرد که این اعتبار بالغ بر۲۰۰ میلیون دلار در کشور بود.

وی تاکید کرد: براساس کمک از صندوق توسعه ملی امسال موفق شدیم 321 پروژه در سال ۹۷ با هزینه ۵۰ میلیارد تومان اجرا کنیم، این هزینه بیشتر در حوزه هایی که کار مدیریت جامع صورت گرفته بود اختصاص یافت.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان  به بحث  فرسایش و از بین رفتن پوشش گیاهی اشاره و خاطرنشان کرد: در مناطق کویری قطع درختان توسط افراد سود جو مشکل ساز شده بود که در حال نابودی زحمات ۴۰ ساله بودند،با بررسی ها، تشکیل جلسات مستمر قطع درخت با اعمال قانون برای سودجویان و افزایش نیروهای گشت ومراقبت به ۱۰ درصد کاهش یافت.

وی مصرف چوب و به تبع قطع درختان برای مصرف روزانه سوخت در منطقه زاگرس را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: نیازمندی مردم زاگرس نشین را به بحث چوب برای سوخت از طریق گاز رسانی کپسولی و همچنین تامین آبگرم کن های خورشیدی مرتفع کردیم.

وی مجدد تاکید کرد: بدون شک مشارکت مردم رمز موفقیت در حفاظت از منابع طبیعی است.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان  اشاره ای به بحث تردد دام ها در استان داشت و ادامه داد: بیش از یک میلیون و 900هزار واحد دامی نیاز استان است  که بخشی از آن حدود یک میلیون واحد در داخل استان و 900 واحد آن  بین استانی در تردد هستند که برای کنترل دام ها، پروانه چرای دام صادر شده است.

شاملی یادآور شد: در بحث زمین خواری  در سال جاری یک هزار و 571 هکتار تصرفات غیر مجاز تحت قالب 482 فقره پرونده شناسایی شدند که اقدام به موقع  و برخورد قاطع قانون  صورت گرفت و این روند تصرف غیرمجاز امسال بسیار کاهش یافت.

وی در پایان به موضوع حوضه زاینده رود و وجود برخیاز مضوعات مرتبط با بندهای آبخیزداری اشاره و ابراز کرد: ۴۳۵هزار هکتار حوضه زاینده رود  است که ۲۹۰ هزار هکتار در حوزه اصفهان و مابقی در حوزه چهار محال وبختیاری است.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در حوزه اصفهان هیچ طرح بزرگ آبخیزداری صورت نگرفته بلکه اعتراض کشاورزان به ایحاد بندهایی آبی است که در استان مجاور صورت گرفته است و باغ های ایجاد شده که برخورد با آنها در حوزه اختیارات ما قرار ندارد، هیچ بند ذخیره ای در آبخیزداری نباید باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار