مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه توصیه‌هایی را برای خرید و نگهداری ماهی قرمز ارائه کرد.
کد خبر: ۷۲۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷ 04 March 2019

به گزارش تابناک به نقل از مهر،پگاه رستمی سلیمانی ، اظهار داشت: امروزه ماهیان آکواریومی و زینتی در دسته حیوانات خانگی قرار گرفته‌اند و استفاده و ترویج آنها می‌تواند از منظر علمی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اگرچه متخصصین بهداشت روان انسان، بهره‌گیری و استفاده از ماهیان زینتی را یکی از راهکارهای درمان بیماری‌های روحی بشر معاصر می‌دانند ولی باید به این نکته نیز توجه داشت در کنار آداب، سنن و ترویج مسائل نوین، اهمیت بهداشت فردی به ویژه انتقال بیماری‌های مشترک باید مورد توجه قرار گیرد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: با وجود مزایای بسیار فراوان آبزیان زینتی از لحاظ روحی و روانی ماهیان قرمز می‌توانند در شرایط خاص و در صورت عدم رعایت بهداشت ناقل بیماری‌های مشترکی چون سل، بیماری‌های پوستی و مشکلات گوارشی باشند.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز به نام ماهی سرخ، ماهی گلی و طلا ماهی نیز شناخته می‌شود بیان کرد: پرورش ماهیان قرمز در اکثر کشورهای دنیا حتی قاره آمریکا گسترش یافته و بومی کشورهایی چون چین، ژاپن و هنگ کنگ است.

رستمی با بیان اینکه ماهی قرمز در شرایط مناسب می‌تواند تا ۲۰ سال عمر کند ولی معمولاً بیشتر آنها به دلیل شرایط نگهداری بیشتر از شش تا هشت سال زنده نمی‌مانند گفت: بهترین دمای نگهداری ماهی قرمز ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است و در دمای بالاتر از ۲۵ درجه آسیب پذیر هستند.

وی افزود: در نگهداری ماهیان قرمز سطح آب دارای اهمیت بیشتری نسبت به حجم بوده چون سطح بیشتر موجب افزایش میزان اکسیژن محلول در آب می‌شود.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: حداقل آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی یک تا دو لیتر است همچنین آب مورد استفاده باید بهداشتی بوده و حتماً کلرزدایی شود یا جهت تعادل گازها و خروج کلر و هم دما شدن با محیط قبل از مصرف حداقل به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی دهان گشاد نگهداری شود.

وی عنوان کرد: ماهی قرمز به تغییرات ناگهانی دما حساس است و این تغییرات می‌تواند باعث مرگ ماهی شود دستکاری ماهی نیز باعث آسیب دیدن پوشش سطحی ماهی شده و ماهی را نسبت به باکتری‌ها و انگل‌های آب حساس و آسیب پذیر می‌کند.

رستمی گفت: غذا دهی به ماهی قرمز بهتر است در دو نوبت در روز انجام شود به گونه‌ای که ماهی آن را مصرف کند و باقیمانده آن در ته ظرف باقی نماند همچنین غذا دادن بیش از حد به ماهی باعث ته نشین شدن مواد آلی و دفع آن در ظرف شده که ممکن است به مسمومیت ماهی بینجامد.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است مواد غذایی در سطح آب شناور بماند و از غذاهای دارای پروتئین کم و کربوهیدرات زیاد استفاده شود عنوان کرد: ظرف نگهداری ماهی را می‌توان به صورت دوره‌ای با محلول نمک خوراکی به میزان سه گرم در لیتر به مدت ۱۰ دقیقه یا سایر ضدعفونی کننده‌های مجاز مانند ترکیبات چهار آمونیوم به مقدار تا یک گرم در لیتر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده و سپس به خوبی آبکشی کرد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه هنگام خرید ماهی جهت حفظ بهداشت و سلامت خود و خانواده باید ماهی را از مراکز معتبر و مجاز خریداری کرد افزود: باید از خرید ماهی در مراکزی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب نگهداری می‌کنند خودداری کرد.

وی با اعلام اینکه ماهی باید دارای ظاهری سالم، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد، عنوان کرد: در صورتی که ماهی‌ها به طور جداگانه خریداری می‌شوند ماهی جدید باید حداقل به مدت دو هفته جدا نگهداری و سپس به مخزن نگهداری اصلی منتقل شود.

رستمی ادامه داد: کودکان و سالمندان باید از دست زدن به ماهی خودداری کنند و در صورت لزوم پس از تماس با ماهی یا ظروف نگهداری آن دست‌های خود را با آب و مواد شوینده بشویند و از تماس دست آلوده با چشم، دهان و صورت خودداری کنند.

وی افزود به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی یا ایجاد بیماری در ماهیان وحشی و حفظ شرایط طبیعی اکوسیستم دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، باید از رها کردن ماهی قرمز در آب‌های آزاد خودداری و آنها را در اماکن محصور و دارای مجوز رها کرد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: باید از خرید ماهیانی که بالههای به صورت تاخورده و جمع شده دارند، ماهیانی که اطراف دهان یا سطح بدن آنان لکه‌های پنبه مانند مشاهده شود یا روی سطح بدن زخم یا لکه‌های سفید مایل به خاکستری یا قرمز یا بدنی رنگ پریده و لکه لکه شده دارند پرهیز کرد.

وی تصریح کرد: همچنین باید از خرید ماهی‌هایی که لبه باله‌های آنها خورده و ساییده شده، ماهی‌های بی قرار که پیوسته بدن خود را به اطراف بمالند یا چشم‌ها به صورت یک طرفه یا دو طرفه بیرون زده باشد و پولک‌های آنها ریخته شده باشد اجتناب کرد.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار