مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان تعدا خانواده های تحت پوشش این نهاد را 105 هزار خانواده اعلام کرد و گفت: کمیته امداد تولیدکننده فقر نیست بلکه مثل بیمارستان است که وظیفه درمان را دارد.
کد خبر: ۷۲۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 05 March 2019

محمدرضا متین‌پور پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت چهلمین سال تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: توانمندسازی و اشتغال‌زایی مددجویان دو بحث مهم در کمیته امداد است که هنوز جامعه کمیته امداد را از این زاویه نگاه نمی‌کند، امام خمینی(ره) حمایت از اقشار ضعیف جامعه را از وظایف حکومت اسلامی می‌دانست و نهادی برای این وظیفه باید وجود داشته باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان افزود: در کمیته امداد دو سرفصل خدمات رساندن و زمینه فراهم کردن برای کمک و مشارکت مردم در بحث مالی کمک رسانی را داریم، البته خیر اشتغال‌زا و خدمات رسان را هم داریم؛ خدمات کمیته امداد در قالب حمایت‌های مادی و دیگری خدمات و حمایت‌ها در راستای توانمندی مددجویان است؛ درست زندگی کردن را نیز باید به خانواده‌های نیازمند یاد بدهیم که تأمین نیازهای مادی، معنوی و فکری آنها است.

وی ادامه داد: کمیته امداد تولیدکننده فقر نیست بلکه مثل بیمارستان است که وظیفه درمان را دارد، 105 هزار خانواده در استان اصفهان تحت پوشش داریم و ماهیانه 25 میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کنیم که به طور متوسط برای هر خانواده 250 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

متین‌پور در ادامه اعلام کرد: به خانواده‌های مستمری‌بگیر یک ماه مستمری به عنوان عیدی برای نخستین بار پرداخت خواهد شد، سال آینده مستمری‌ها 20 درصد افزایش خواهد داشت؛ در 10 ماه سال 97 مبلغ 9 میلیارد تومان برای 2 هزار و 600 خانواده در سطح استان برای خرید و ساخت مسکن شهری و همچنین خرید و ساخت منزل روستایی و تعمیرات هزینه شد.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با اشاره به این‌که مددجویان تک خدمتی کمیته امداد نیز عددی در حدود 105 هزار نفر هستند که به طور مثال در بحث درمان و اشتغال خدمت دریافت می‌کنند، مطرح کرد: کمک به ازدواج فرزندان مددجویان را نیز برای خانواده مستمری‌بگیر داریم که در همین قالب 4 میلیون برای جهیزیه به دخترخانم‌ها و 2 میلیون تومان به آقاپسرها برای کمک هزینه ازدواج داده می‌شود.

وی با بیان این‌که کمک‌های مردمی 25 درصد هزینه‌های کمیته امداد را تشکیل می‌دهد، گفت: کمیته امداد مجموعاً 18 هزار دانش‌آموز و دانشجو ( 15 هزار دانش‌آموز و 3 هزار دانشجو) را نیز تحت پوشش دارد که کمک هزینه تحصیلی و زندگی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ کمیته امداد در کل 43 خدمت برای خانواده‌های تحت پوشش دارد که پزشک خانواده یکی از این خدمات است که هزینه‌های درمان را نیز کاهش می‌دهد، همچنین 11 هزار خانم سرپرست خانوار بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند که بعد از سن بازنشستگی مستمری دریافت کنند.

متین‌پور معاونت اشتغال را دیگر معاونت مهم کمیته امداد دانست که شعار اصلی آن «یاددادن ماهیگیری» است و توضیح داد: استعدادسنجی مددجویان یکی از کارهایی است که انجام شده و فرد با توجه به همین استعدادسنجی برای شغلی کاندیدا شده و برای آموزش به فنی و حرفه‌ای و مراکز آموزشی خصوصی معرفی می‌شوند، کمیته امداد در گرفتن مجوزهای قانونی نیز به مددجویان کمک می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان ادامه داد: در کمیته امداد وام نیز به این افراد به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود و پرداخت هر مرحله منوط به عملی کردن موارد مرحله قبل است؛ همچنین تا 3 سال نظارت و حمایت از مددجو را بعد از ایجاد اشتغال داریم، شغل‌های ایجادشده بیشتر تولیدی هستند که در بازاریابی و فروش نیاز به حمایت دارند، کمیته امداد از طریق نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها و فروش اینترنتی به فروش محصولات این افراد کمک می‌کند.

وی با اشاره به این‌که این افراد در زمانی که به درآمد حداقل اداره کار برسند دیگر تحت پوشش نخواهند بود، عنوان کرد: در سال 96 و 97 هر سال 10 درصد از مددجویان را از تحت پوشش خارج کرده و خودکفا شدند؛ البته ما در سیاست‌ها انعطاف‌پذیر هستیم، در سال 97 به دلیل شرایط اقتصادی 21 هزار خانواده و در حدود 30 درصد به خانواده‌های تحت پوشش در استان اصفهان اضافه شدند.

متین‌پور تقویت مبانی فکری و فرهنگی مددجویان را از برنامه‌های معاونت فرهنگی این نهاد دانست و گفت: در همین راستا 10 هزار نفر در اردوهای تفریحی استانی و بین استانی و زیارتی شرکت کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با بیان این‌که در بعضی زمینه‌ها ارتباط مستقیم خیر و نیکوکار با نیازمند را ایجاد می‌کنیم، ابراز کرد: در بحث ایتام هم به طور کنترل شده این ارتباط برقرار می‌شود و افراد خیر می‌تواند ببیند که کمکشان به خانواده نیازمند می‌رسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کل کمک‌های مردمی که به کمیته امداد می‌رسد به مردم همان منطقه که کمک کرده‌اند منتقل می‌شود، به عنوان مثال حتی یک ریال کمک مردم نجف‌آباد به شهر دیگری در استان داده نمی‌شود؛ نیت کمک کننده مهم است و ما شأن خود را وکالت رساندن کمک مردم به مردم نیازمند می‌دانیم؛ حقوق کارمندان کمیته امداد از صدقات مردم نیست و یک ریال از کمک مردم برای سایر هزینه‌ها مصرف نمی‌شود.

مشارکت دانش‌آموزان در کمک به نیازمندان

متین‌پور با اشاره به این‌که فردا چهارشنبه زنگ احسان و نیکوکاری در مدارس استان اصفهان زده خواهد شد، خبر داد: 500 هزار پاکت به آموزش و پرورش داده شد که در بین دانش‌آموزان توزیع شده و کمک‌های خانواده‌ها توسط دانش‌آموزان داده می‌شود؛ کل این کمک‌ها در آموزش و پرورش هزینه خواهد شد و به کمیته امداد حتی یک ریال آن انتقال داده نخواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان همچنین بیان کرد: روز پنج‌شنبه در کل استان اصفهان پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی را خواهیم داشت؛ پایگاه اصلی استان هم همین نمایشگاه خواهد بود؛ واقعاً مردم اصفهان مردم خیری هستند و حجم کمک‌های مردم زیاد است، در کل کشور در پرداخت صدقه در رتبه دوم کشوری قرار داریم.

وی با اشاره به این‌که روز جمعه هم جمع‌آوری کمک‌های مردم را در محل برگزاری نمازجمعه‌ها در سطح استان خواهیم داشت، عنوان کرد: مردم همچنین از طریق شماره گیری *8877*1*031# با تلفن همراه و 0968877 با شماره ثابت و ارسال عدد 1 به 8877 می‌توانند صدقات خود را پرداخت کنند.

متین‌پور در ادامه با اشاره به دستاوردهای کمیته امداد در 40 سال گذشته، اظهار کرد: یکی از دستاوردها این بود که خیلی از خانواده‌هایی که مورد حمایت قرار گرفتند به سرانجام‌های خوبی رسیدند، کمیته امداد همیشه سعی کرد به روز باشد؛ ایجاد صندوق امداد ولایت یکی دیگر از دستاوردهای کمیته امداد بود که در بحث خدمت‌رسانی به اقشار محروم و دادن خدمات سهل‌تر عمل خواهد کرد و با نگاه بانک اسلامی واقعی تشکیل شد، در این صندوق به سپرده‌ها سودی نخواهیم داد و برای پرداخت وام هم سودی نخواهیم گرفت.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان افزود: هفته نیکوکاری از شنبه شروع شده و تا جمعه ادامه دارد؛ برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مددجویان کمیته امداد، جمع‌آوری کمک‌های دانش‌آموزان در مدارس با توزیع 500 هزار پاکت در زنگ نیکوکاری در روز سه‌شنبه، جمع‌آوری کمک‌های عمومی در روز پنج‌شنبه و برگزاری جشن گلریزان جهت جمع‌آوری کمک‌های نیکوکاران و خیران بزرگ در روز سه شنبه 21 اسفند از برنامه‌های کمیته امداد به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری است.

وی ادامه داد: خدمات و حمایت‌ها از افراد توانخواه و نیازمند را با بهزیستی و سایر ادارات تقسیم کرده‌ایم، حمایت از فرزندانی که نه سرپرست پدر و نه سرپرست مادر دارند به بهزیستی سپرده شده است و کودکانی که یک سرپرست دارند تحت حمایت کمیته امداد قرار خواهند گرفت، گرمخانه‌ها هم در عهده کمیته امداد نیست و ردیف بودجه‌ای هم به همان سازمان پرداخت می‌شود.

متین‌پور در ادامه تصریح کرد: همه صندوق‌های کمیته امداد خانگی و خیابانی شناسه دارند و میزان کمکشان ثبت و ارزیابی شده و در تخلیه صندوق نظارت شدیدی داریم، کمیته امداد علاقه‌مند به مردمی شدن است، در همین راستا به درست شدن مراکزی تحت عنوان مراکز نیکوکاری کمک می‌کنیم، معتمدان محل ارزیابی و تحقیق شده و اگر صلاحیت داشته باشند به آن‌ها مجوز داده شده و جغرافیایی شناسایی شده و نیازمندان و توانمندان شناسایی میکنند و از نظر مالی و کاری تحت نظارت کمیته امداد قرار دارند، صندوقهای آن محل به این مراکز سپرده شده و در همان محل خرج خواهند شد.

افزایش کمک‌های مردمی با وجود مشکلات اقتصادی

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان خاطرنشان کرد: کمک‌های مردمی در استان اصفهان با توجه به شرایط اقتصادی موجود نه تنها کم نشده که افزایش هم داشته است؛ در بحث زکات 200 درصد و در اکرام بالای 150 درصد رشد داشته‌ایم؛ تعداد مراکز نیکوکاری در استان اصفهان هم 87 مورد بوده است که البته هر روز در حال زیاد شدن است.

وی همچنین در رابطه با ارائه تسهیلات و اشتغال‌زایی برای مددجویان کمیته امداد گفت: 95 میلیارد تومان تسهیلات به مخاطبان پرداخت شده و 5 هزار شغل هم ایجاد شد که در این راستا 10 هزار نفر آموزش داده شده بودند، در 5 هزار شغل ایجادشده حدود 7 هزار نفر مشغول به کار شده‌اند.

متین‌پور با اشاره به این‌که 750 نفر هم معرفی به کار داشتیم، ابراز کرد: برای کارفرماهایی که از مددجویان ما استفاده کنند تسهیلات و سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده است؛ با کمک‌های کمیته امداد 3 هزار و 700 خانواده خودکفا شده‌اند، کمیته امداد در استان اصفهان در رتبه خوبی در ایجاد اشتغال دارد و 98 درصد اعتبارات را سال گذشته جذب کرده است.

سید مجتبی حجازی مدیر صندوق امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در استان اصفهان با اشاره به این‌که کمیته امداد 30 سال است کار قرض الحسنه را دارد، عنوان کرد: در سال 95 صندوق امداد ولایت با مجوز بانک مرکزی کار خود را شروع کرد، منابع استان اصفهان بالغ بر هزار و 500 میلیارد ریال است و مبنی بر بانکداری بدون شعبه کار خواهیم کرد، البته در هر دفتر کمیته امداد صندوق یک نمایندگی دارد که افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات و وام را انجام می‌دهد.

مدیر صندوق امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در استان اصفهان با اشاره به این‌که شعار این صندوق این است که «بهره جای دگری است»، مطرح کرد: ادعا می‌کنیم که بر مبنای بانکداری اسلامی کار می‌کنیم، به شبکه شتاب هم متصل هستیم و همه خدمات متداول در بانک‌ها را انجام می‌دهیم، تاکنون 24هزار فقره وام پرداخت به مبلغ هزار و 200 میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم و جامعه هدف ما صرفاً اقشار آسیب‌پذیر هستند و اکثر وام‌ها هم برای ایجاد اشتغال بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار