عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گفت: اروپا حدود ۱۳۰۰ گونه گیاهی بیشتر ندارد، ولی ما در استان اصفهان ۳۰۰۰ گونه گیاهی شناسایی و جمع‌آوری کرده‌ایم.
کد خبر: ۷۲۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ 10 March 2019

به گزارش تابناک،  همایش "نبض سبز زمین" با محوریت نقش گردشگر در حفظ پوشش گیاهی از سوی اداره امور گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در هفته درختکاری در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

مصطفی نوروزی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در این همایش با اشاره به جمع‌آوری ۱۸ هزار گونه گیاهی از سراسر ایران و نامگذاری علمی آنها در موزه این مرکز در اصفهان، اظهار داشت: تمام عوامل محیطی عامل مخرب و منفی برای محیط زیست هستند و به جز پوشش گیاهی، عامل مثبت تأثیرگذار دیگری بر محیط زیست وجود ندارد.

او افزود: پوشش گیاهی علاوه بر تلطیف هوا و تولید اکسیژن، تأمین غذای انسان و تأمین تغذیه دام، بیشترین تأثیر را بر حفظ خاک دارد و از ایجاد سیلاب جلوگیری می‌کند.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان ادامه داد: در مطالعات گونه‌های گیاهی که تشکیل پوشش را می‌دهند، بقایای گیاهان و درختان خشکیده و حتی سنگ را نیز نوعی پوشش به حساب می‌آوریم چون وجود سنگ به حفظ خاک کمک می‌کند؛ بنابراین حتی بردن یک شاخه درخت خشک از جنگل، پرتاب سنگ از بالای کوه و ایجاد هر تغییر دیگر در طبیعت، تخریب محیط زیست محسوب می‌شود.

نوروزی با تأکید بر دقت تورگردانان گردشگری برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب طبیعت گفت: متأسفانه جنگل‌هایی که میلیون‌ها سال طول کشیده تا به وجود آمده، توسط برخی دامداران تخریب شد و تخریب جنگل‌ها موجب فرسایش خاک شده است. زمانی که خاک که بستر پوشش گیاهی است از دست برود، هر چه هم هزینه کنید نمی‌توانید جنگل را احیا کنید.

این مدرس طبقه‌بندی و شناسایی گیاهان تصریح کرد: به گونه‌های مختلف گیاهی هر منطقه که تشکیل پوشش گیاهی گوناگون آن منطقه را می‌دهد، در اصطلاح علمی «فلور» گفته می‌شود. ممکن است در یک منطقه پوشش گیاهی کامل داشته باشیم، اما فلور غنی نداشته باشیم و برعکس.

او بیان داشت: در اروپا پوشش گیاهی کامل داریم، اما اروپا حدود ۱۳۰۰ گونه گیاهی بیشتر ندارد، ولی ما در استان اصفهان ۳۰۰۰ گونه گیاهی شناسایی و جمع‌آوری کرده‌ایم در حالی که پوشش گیاهی کامل نداریم. خود من تنها در ایستگاهی در نزدیکی سد زاینده‌رود که حدود ۲۰ هکتار بود، ۴۰۰ نمونه گیاهی جمع‌آوری کردم و باید ارزش گونه‌های گیاهی خود را بدانیم.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به تأثیر تغییرات آب و هوایی بر گونه‌های گیاهی اضافه کرد: گام نخست در مطالعه عوامل تخریب محیط زیست و پوشش گیاهی، نمونه‌برداری از منطقه و شناسایی گونه‌های گیاهی است.

نوروزی افزود: گونه‌های گیاهی به دسته‌های مختلف کمیاب، نادر، صنعتی، دارویی، سمی، دامی و غیره تقسیم می‌شود و نباید تصور کنیم اگر در یک منطقه پوشش گیاهی صد درصدی داریم می‌توانیم در آن دامداری کنیم و باید گونه‌های خوراکی برای دام را اندازه بگیریم.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه ایجاد و حفظ پوشش یکی از راه‌های در امان ماندن از خطر ریزگردها است، اظهار داشت: پوشش گیاهی هر منطقه با اقلیم همان منطقه سازگاری دارد. درختان اطراف رودخانه زاینده‌رود مانند چنار و بید آب‌دوست هستند و به همین دلیل وقتی آب رودخانه بسته می‌شود، درختان چنار و بید نخستین گونه‌هایی است که آسیب می‌بیند.

او با اشاره به اینکه داشتن شناخت از گونه‌های گیاهی هر منطقه و ارزش هرکدام، در حفظ پوشش گیاهی بسیار مهم است، بیان کرد: بیشتر گونه‌های گیاهی چندمنظوره هستند و تمام آنها در حفظ خاک تأثیرگذارند.

این مدرس طبقه‌بندی و شناسایی گیاهان تصریح کرد: ایجاد باغ‌های گیاه‌شناسی هم به رونق گردشگری کمک می‌کند و هم در حفظ انواع گونه‌های گیاهی موثر است. باغ‌های گیاه‌شناسی کشورهای اروپایی موزه‌های زنده گونه‌های گیاهی هستند که حتی انواع گونه‌های گیاهی ایران در آنها وجود دارد و درآمد بسیار زیادی از گردشگری دارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار