کد خبر: ۷۲۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲ 14 March 2019

سفر تاریخی روحانی به عراق، امضای ۵ سند همکاری مشترک میان ایران و عراق، خشم آمریکا از سفر روحانی به عراق، تاکید دوباره مجلس بر افزایش وام مسکن، آمریکا در دو راهی تمدید یا عدم تمدید معافیت های ایران از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، سفر تاریخی روحانی به عراق، امضای ۵ سند همکاری مشترک میان ایران و عراق، خشم آمریکا از سفر روحانی به عراق، تاکید دوباره مجلس بر افزایش وام مسکن، آمریکا در دو راهی تمدید یا عدم تمدید معافیت های ایران از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

ایران برای حضور در بازی های جهان ناگزیر به پیوستن به FATF است

«مهدی مطهرنیا» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص لزوم پیوستن ایران به FATF گفت: ایران مدعی است که یک اقتصاد بزرگ دارد و مدعی است که ابرقدرت منطقه ای است که می تواند در مسائل بین المللی تاثیر بگذارد و ادعا دارد که برآن است در بازی های بین المللی در مسائل اقتصادی تاثیر بگذارد.

 

کارشناس سیاست خارجی با بیان این که این ادعاها ضرورت وجود الزامات دیگری را تائید می کند، افزود: به این معنی که لازم است در سطوح بالای مراودات اقتصادی و تعاملات بین المللی به عنوان یک کنشگر موثر که در نظم منطقه ای و نظام بین المللی وارد شده یا باید قدرت دیکته کردن قوانین جدید بر این فضای بازی را داشته باشد یا باید با پذیرش قوانین ناظر بر این بازی وارد بازی شود.

 

وی ادامه داد: لذا ایران باید تکلیف خودش را مشخص کند اینکه آیا ایران می خواهد وارد بازی با تعاملات بین المللی بشود یا خیر؟ اگر می خواهد آیا آن اندازه قدرت دارد که قوانین محبوب خود را بر این محیط بازی حاکم کند؟

 

رونق روند مقام سازی مسکن روستایی با افزایش تسهیلات

سقف تسهیلات مسکن روستایی که تاکنون ۲۵ میلیون تومان بوده با هدف رونق روند مقام سازی مسکن روستایی برای سال آینده به ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

ایران آماده انجام همکاری بین المللی برای مین زدایی

جنگ همواره آسیب های بسیاری به کشورهای درگیر آن وارد می کند جدا از خسارت هایی که در حین جنگ به حوزه منابع انسانی، اقصادی، سیاسی و اجتماعی کشورها وارد می شود، آسیب هایی نیز بعد از اتمام ان به کشورهای درگیر وارد می شود از جمله این اثرات ادوات و تجهیزات باقی مانده از جنگ ها هستند و یکی از مهمترین ادواتی که در سال های سال بعد از ایجاد هر جنگ آسیب آن جوامع بشری را تهدید می کند «مین» ها هستند.

 

بر همین اساس مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد چهارم اپریل برابر با پانزدهم فروردين را به عنوان «روز بين‌المللي آگاهي از خطر مين و مقابله با مشكل مين» نامگذاری کرده است و با این نامگذاری به دنبال آن بوده است تا مناطق آلوده به مین در سراسر جهان،‌ شناسایی و علامت‌گذاری شد‌ه و به مردم آموزش‌های لازم برای حفاظت از جانشان در برابر مین داده شود.

 

ایران دومین کشور آلوده به مین در دنیا است و به گفته وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ به مناسبت روز بين‌المللي آگاهي از خطر مين و مقابله با مشكل مين «ايران در طول هشت سال جنگ تحميلی به استناد مدارك معتبر به حدود ۲۰ ميليون انواع مين و مواد منفجره ساخت كشورهای مختلف جهان آلوده شده و تنوع، حجم و پراكندگی آلودگی در مساحتی حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هكتار از اراضی پنج استان آذربايجان غربی، كردستان، كرمانشاه، ايلام و خوزستان، آن را جزء آلوده‌ترين كشورهای جهان قرار داد.» از این رو اقدامات فراوانی توسط دولت ها پس از پایان جنگ تحمیلی در بخش های آلوده کشورمان به مین صورت گرفته است.

 

اقدامات کشورمان در این حوزه تا جایی پیش رفته است که امروز می تواند از دانش و تجربیات خود در حوزه مین زدایی برای کمک به سایر کشورها استفاده کند بر این اساس معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خاجه اعلام کرده است که ایران در راستای تحقق اهداف انسان دوستانه برای همکاری های بین المللی در زمینه پاکسازی مناطق آلوده به مین و بقایای جنگی آمادگی دارد.

 

تصمیم جدید برای دریای خزر

کشورهای عضو دریای خزر توافقنامه جدیدی در خصوص این دریاچه این بار در ترکمنستان به امضا رساندند.

 

بنابراین گزارش، نمایندگان آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ایران و ترکمنستان، کشورهای ساحلی دریای خزر در مذاکراتی به میزبانی عشق آباد مسائل مربوط به همکاری های دریایی در حوزه جستجو و نجاتی را بررسی کردند.

 

طبق خبر فارس، مبتکر این مذاکرات که تا سه روز ادامه دارد، وزارت امور خارجه و اداره دولتی در امور مسائل مربوط به خزر وابسته به ریاست جمهوری ترکمنستان است.

 

این مسئله در جریان نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر که در آگوست سال 2018 میلادی در «آکتائو» قزاقستان برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت.

 

این در حالی است که این کشورها اخیرا در خصوص تقسیم حقوقی این دریاچه توافقنامه ای به امضا رسانده اند.

 

سرانجام کنوانسیون رژیم حقوقی جدید این دریا را روسای جمهور پنج کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزافستان و ترکمنستان امضا کردند.

 

متن امضا شده یک سند مادر است و حاصل ۲۶ سال مذاکره درباره رژیم حقوقی دریای خزر که مبنای تصمیم گیری‌های بعدی است و می توان از آن با عنوان قانون اساسی دریای خزر یاد کرد.

 

«رئیسی» جانشین «شاهرودی» شد

ششمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دور پنجم امروز 21 اسفندماه در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

 

از دستور جلسات مهم این اجلاسیه، انتخاب نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری است.

 

بنا بر این گزارش، آیت الله «سید ابراهیم رییسی» با 42 رأی به عنوان نایب رییس نخست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

 

همچنین، آیت الله «آملی لاریجانی» با 29 رأی و آیت الله فاضل با پنج نفر از دیگر کاندیداهای نایب رییسی اول مجلس خبرگان رهبری بودند.

 

آمریکا در دو راهی تمدید یا عدم تمدید معافیت های ایران

معافیت ۸ کشور از اعمال تحریم ها علیه ایران موجب شده تا ایران بتواند راحت تر از دوره های قبل در دوران تحریم ها به فروش نفت خود بپردازد.

 

اگرچه آمریکا ناگزیر به اعلام این معافیت ها بوده و اگر این اقدام را انجام نمی داد حداقل ۴ کشور از این استثناء ها خودشان به خرید نفت ایران می پرداختند.

 

اما حالا درگیری آمریکا در خصوص تمدید یا عدم تمدید این معافیت هاست. این معافیت ها در اردیبهشت به پایان می رسند و آمریکا گویی چاره ای جز تمدید آن ندارد.

 

در این رابطه، نشریه واشنگتن فری بیکن در گزارش نوشت: سران ایران روی تسلیم شدن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در بخش مهمی از تحریم های جدیدش برای قطع دسترسی جمهوری اسلامی به بازارهای نفت حساب ویژه ای باز کرده اند.

 

طبق ترجمه ایرنا، براساس این گزارش، دولت ترامپ پس از تصمیم سال گذشته خود برای اعطای معافیت از تحریم های نفتی ایران به هشت کشور در وضعیت دیپلماتیک پیچیده ای گرفتار شده است.

 

تاکید دوباره مجلس بر افزایش وام مسکن

تسهیلات مسکن با وجود افزایش قیمت مسکن همان میزان قبلی را دارد و نمی تواند بخش اعظمی از سرمایه خریداران را تشکیل دهد.

 

در همین رابطه، اخیرا ایسنا در گزارشی اعلام کرد که قدرت وام مسکن به یک پنجم کاهش یافته است.

 

در این گزارش آمده: به دلیل جهش قیمت مسکن شهر تهران طی یک سال اخیر و رسیدن متوسط قیمت به متری ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، قدرت پوشش‌دهی تسهیلات مسکن که تا همین یک سال و نیم قبل حدود ۵۰ درصد قیمت یک آپارتمان ۷۵ متری در تهران را در بر می‌گرفت به ۲۱ درصد معادل یک پنجم کاهش یافته است.

 

قیمت مسکن در پایتخت به میانگین ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده و تنها طی پنج ماه اخیر متری یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان گران‌تر شده است. در این شرایط وام ۱۶۰ میلیونی خانه اولی‌ها که از سال ۱۳۹۴ تا کنون بدون تغییر مانده و تنها سود آن به تدریج از ۱۴ به ۸ درصد کاهش یافته، تنها ۲۱ درصد از ارزش یک واحد ۷۵ متری در تهران با توجه به الگوی مصرف مسکن را پوشش می‌دهد.

 

با این حال هنوز در شهرهای کوچک به دلیل پایین بودن قیمت مسکن، استفاده از این نوع تسهیلات متقاضی خود را دارد؛ به طوری که در ۱۵ استان آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، البرز، کرمان، همدان، هرمزگان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر، قم، یزد، سیستان و بلوچستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری هدف‌گذاری برای جذب منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم به طور ۱۰۰ درصد محقق شده است. به بیان دیگر، مردم در این استان‌ها هنوز با استفاده از از تسهیلات بانک مسکن در این استان‌ها خانه‌دار می‌شوند.

 

سفر روحانی به عراق خشم آمریکا را برانگیخت

«حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان در حالی روز گذشته راهی بغداد شد که مقامات عراقی از هفته های گذشته استقبال رسانه ای خود از این سفر را آغاز کرده بودند.

 

رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته با ورود به بغداد مورد استقبال رسمی همتای عراقی خود قرار گرفت و در تمام اقداماتی که در طول سفرش در این کشور انجام می دهد به صورت رسانه ای به کل جهان اخبار آن مخابره می شود.

 

این سفر روحانی کاملا عکس سفر رئیس جمهوری آمریکا به عراق است که به صورت شبانه به این کشور صورت گرفته بود.

 

همچنین مقامات عراقی نیز در ابتدا از دیدار با ترامپ سر باز زده بودند و در نهایت مجبور به دیدار با او شده بودند.

 

حالا این دوستی های میان ایران و عراق مانند همیشه خاری در چشم آمریکا شده تا جایی که یکی از مقامات این کشور نسبت به آن واکنش منفی نشان داده است.

 

طبق ترجمه فارس، «برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در واکنشی خشم‌آلود به سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عراق، مدعی شد که جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند.

 

وی که با شبکه عرب‌زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند... اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست.»

 

مجاهدت در راه خدا با این پاداش دنیایی قابل جبران نیست

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی معظم کل قوا به سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان «ذوالفقار» اهداء کردند. مشروح بیانات معظم‌له در مراسم اعطای نشان عالی ذوالفقار به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بدین شرح است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

مجاهدت‌های در راه خدا با این چیزها قابل مقابله و قابل‌جبران نیست. خدای متعال می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ اشْتَرَیٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ »(۱) آنچه در برابر مجاهدت در راه خدا وجود دارد و خدای متعال در مقابل تقدیم کردن و روی دست گرفتن جان و مال در راه خدا قرار داده، بهشت است، رضای خدا است. آن چیزهایی که در دست و بال ما است -چه تشکّر زبانی‌مان، چه تشکّر عملی‌مان، چه نشانمان، چه درجه‌ای که می‌دهیم- چیزهایی است که بر حسب محاسبات مادّیِ دنیایی قابل ذکر است امّا بر حسب محاسبات معنوی و الهی قابل ذکر نیست. الحمدلله همه‌ی شماها این مجاهدت‌ها را کردید، تلاش کردید. الحمدلله خدای متعال به این برادر بسیار عزیزمان -آقای سلیمانی -(۲) هم توفیق داده. ایشان بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار داده‌اند، در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لِلّه؛ و مجاهدت کرده‌اند. ان‌شاءالله خدای متعال به ایشان اجر بدهد و تفضّل کند و زندگی ایشان را با سعادت، و عاقبت ایشان را با شهادت قرار بدهد، البتّه نه حالا. هنوز سال‌ها جمهوری اسلامی با ایشان کار دارد. امّا بالاخره آخرش ان‌شاءالله شهادت باشد. ان‌شاءالله مبارکتان باشد.»

 

امضای ۵ سند همکاری مشترک میان ایران و عراق

با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق ۵ سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور به امضاء رسید.

 

یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه‌آهن بصره - شلمچه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق، ۵ سند همکاری بود که وزرا و مسئولان دو کشور در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به امضا رساندند./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار