معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع ، گفت: ورود به موقع دام پس از خردادماه سال 98 ، باعث جلوگیری از تخریب، بازدهی مراتع منطقه و تولید علوفه به ارزش 520 میلیارد ریال خواهد شد.
کد خبر: ۷۲۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 15 March 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، عبدالرضا مهاجری افزود: جلوگیری از ورود دام قبل از موعد مقرر بدون شک به سود مراتع و منابع طبیعی و بویژه خود دامداران و عشایر است زیرا مراتع غنی برای دامداران عواید بیشتری خواهد داشت. 
وی هزینه احیای هر هکتار مرتع را 2 میلیون ریال اعلام و بیان کرد : احیای هر هکتار بیابان 60 میلیون و جنگل پنج میلیون ریال هزینه دارد.
وی تعداد واحدهای دامی عرصه های مرتعی استان را 2 میلیون و 500 هزار واحد اعلام کرد.
وی اظهارداشت: یک میلیون و 750 هزار هکتار مراتع قرق شده وجود دارد که با اعتبار چهار میلیارد ریالی از اول فروردین تا آخر اردیبهشت حفاظت از آن انجام خواهد شد. 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان در غرب استان با داشتن 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با 24 هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه، جامعه عشایری استان اصفهان را تشکیل می دهند. 
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در زمینه کاشت درخت افزود: درختان نقش حیاتی در زندگی انسان ها و سایر موجودات دارند بطوری که هر درخت اکسیژن سه نفر را تولید می کند و هر هکتار جنگل 2.5 تُن اکسیژن تولید می کند. 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان به دیگر مزایای زیست محیطی پوشش گیاهی اشاره و تصریح کرد: هر هکتار جنگل هشت تُن دی اکسید کربن را مهار و حجم زیادی از ریزگردها و گرد و غبار را به خود جذب می کند. 
مهاجری با اشاره به استفاده از گونه های گیاهی مقاوم با شرایط آب و هوایی اصفهان همچون بادام آمارا، ارژن و اسکوپاریا، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از سه هزار هکتار از عرصه های مراتعی و جنگلی این استان احیا می شود. 
به گفته این مسوول منابع طبیعی اصفهان، هر ساله در حدود 2 هزار هکتار از عرصه های مرتعی استان عملیات کشت به وسیله بذر انجام و در یکهزار هکتار از مناطق جنگلی عملیات احیا اجرا می شود. 
مهاجری اضافه کرد: 600 هزار هکتار از مراتع استان نیاز به مراقبت خاص نیاز دارد و در برخی مناطق نیازمند احیاست و بخشی از طرح های احیا با مشارکت فعالان بخش خصوصی و تشکل ها انجام می شود. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار