در حزب جمهوری خواه هنوز مشخص نیست آیا فرد یا افرادی به رقابت با دونالد ترامپ، رئیس جمهور مستقر خواهند پرداخت یا خیر.در این باره جب بوش، نامزد شکست خورده انتخابات درون حزبی جمهوری خواه در سال 2016 عنوان کرده حتماً باید نامزدهایی به رقابت با رئیس جمهور آمریکا بپردازند.

در حال حاضر اگر چه صحبت از افرادی مانند میت رامنی(سناتور ایالت یوتا و نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲)، جف فلیک(سناتور ایالت آریزونا) و لری هوگان(فرماندار ایالت مریلند) می شود اما به احتمال زیاد نامزد اصلی حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ خواهد بود مگر این که اتفاق غیرمنتظره ای مانند استیضاح ترامپ در آینده رخ دهد.

البته ترامپ فضای سیاست داخلی و خارجی آمریکا را دچار شکاف جدی کرده که علاوه بر دموکرات ها، بسیاری از هم حزبی های وی نیز تمایلی به پیروزی اش در دور دوم ندارند. اما نمی توان این موضوع را انکار کرد که ترامپ دارای پایگاه رای وفادار و طرفداران سرسختی  است.  

دونالد ترامپ در سخنرانی های اخیر خود انتقادات شدیدی نسبت به نامزدهای حزب دموکرات مطرح کرده و آنها را متهم به ترویج افکار و برنامه‌های سوسیالیستی کرده است. احتمال دارد ترامپ در مناظره های انتخاباتی از این حربه برای شکست رقبای دموکرات خود بهره گیرد. به خصوص اینکه در اوج جنگ سرد و با رواج پدیده مک کارتیسم در ایالات متحده، سیاست های سخت گیرانه ای نسبت به کمونیست ها و به صورت کلی دگر اندیشان بکار گرفته شد. احتمالاً یکی دیگر از دلایل ترامپ برای اخذ چنین سیاستی به اتهام تبانی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گذشته برمی گردد؛ در واقع ترامپ تلاش دارد با مخالف نشان دادن خود با روس ها و نزدیک جلوه دادن افکار و برنامه های مخالفانش به روسیه، خود را حداقل در افکار عمومی از این اتهام نجات دهد.

نامزدهای حزب دموکرات

در بین دموکرات ها باید گفت چهره شاخصی که توانایی برای رقابت و شکست احتمالی دونالد ترامپ را داشته باشد تا کنون حداقل نامزد نشده است؛ اگر چه بسیاری از چهره ها وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شده اند و تعداد آنها از انگشتان دو دست نیز فراتر می رود. 

وجه مشترک نامزدهای دموکرات این است که آنها به شدت مخالف سیاست های دونالد ترامپ هستند، برای اولین بار احتمال نامزد شدن همزمان چندین زن در حزب دموکرات مطرح است و بدلیل سیاست های مهاجرتی ترامپ بسیاری از اقلیت ها و رنگین پوستان در فهرست اولیه حضور دارند. توجه به زنان و اقلیت ها نیز احتمالاً به سیاست کلی حزب دموکرات برای تهییج موافقان و پرشورتر برگزار کردن انتخابات برمی گردد تا شاید این گونه موفق به شکست دونالد ترامپ شوند. البته هیلاری کلینتون به صراحت عنوان کرده قصدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

برنی سندرز

چهره جنجالی حزب دموکرات در انتخابات 2016 که بدلیل تقلب های درون حزبی به نفع هیلاری کلینتون از معرفی به عنوان نامزد نهایی جا ماند. به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران اگر برنی سندرز در سال 2016 به رویارویی با دونالد ترامپ رفته بود از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار بود. برنی سندرز در حال حاضر 78 سال سن دارد که بالطبع می تواند  به عنوان یکی از نقاط ضعف وی مطرح باشد اما نمی توان انکار کرد سناتور ایالت ورمونت بدلیل مبارزه با نابرابری و شکاف های طبقاتی و سیاست های عدالت خواهانه از محبوبیت فراوانی برخوردار است. برخی معتقدند ایجاد اجماع در حزب دموکرات برای حمایت کامل از برنی سندرز امری بسیار سخت و شاید ناممکن است.

الیزابت وارن

الیزابت وارن، سناتور 70 ساله ایالت ماسوچوست که از سال 2013 در مجلس سنا حضور دارد. وارن استاد دانشگاه هاروارد است و در انتخابات ریاست جمهوری قبلی از طرفداران هیلاری کلینتون بوده است. بسیاری افکار او را با برنی سندرز مقایسه می کنند. او وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات بار دیگر آمریکا را به توافق هسته ای برمی گرداند.

جو بایدن

جو بایدن، معاون باراک اوباما بوده و به نظر بسیاری می تواند به عنوان یکی از گزینه‌های نهایی دموکرات ها در رقابت با دونالد ترامپ مطرح باشد. اگر چه جو بایدن چهره ای شناخته شده در عرصه سیاسی آمریکا است و از این لحاظ دارای مزیت است اما 77 سال سن و حضور هشت ساله در منصب معاونت باراک اوباما که بالطبع می باید پاسخگوی ضعف های آن دوران باشد می تواند به عنوان پاشنه آشیل وی مطرح باشد.

تولسی باگارد

تولسی گابارد، نماینده هاوایی در مجلس نمایندگان و کهنه سرباز جنگ عراق است که بدلیل برخی مواضع جنجالی در سیاست خارجی مشهور شده است. در این باره می توان به دیدار وی با بشار اسد در اوج جنگ سوریه یا مخالفت با عربستان بدلیل جنگ با یمن اشاره کرد.

جان کری

جان کری، وزیر خارجه دوران باراک اوباما از دیگر گزینه هایی که صحبت از نامزدی اش مطرح است. جان کری یک بار در سال 2004 و در دوره دوم جورج بوش نامزد دموکرات ها شده بود اما در مقابل بوش شکست خورده بود.

جولیان کاسترو

جولیان کاسترو، وزیر مسکن و توسعه شهری دوران باراک اوباما است که تبار مکزیکی دارد. چهار سال قبل زمزمه معرفی کاسترو به عنوان معاون هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود اما در نهایت این تیم کین بود که به این منصب دست یافت.

کوری بوکر

کوری بوکر، سناتور سیاهپوست و 50 ساله ایالت نیوجرسی یکی دیگر از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات پیش رو است. بوکر پیش از ورود به مجلس سنا، شهردار شهر نیوآرک، بزرگترین شهر ایالت نیوجرسی بوده است. بوکر یکی از منتقدان جدی دونالد ترامپ در زمینه سیاست های مهاجرتی و اقلیمی است.

از دیگر نامزدهای حزب دموکرات می توان به کامالا هریس( سناتور آفریقایی-آسیایی تبار)، پیت بوتیجنج( شهردار ساوت بند در ایالت ایندیانا)، جان دلنی(عضو سابق مجلس نمایندگان)،کریستن گیلیبراند(سناتور نیویورک)، امی کلوبشار( سناتور مینسوتا) و ... اشاره کرد.

با وجود رغبت فراوان حزب دموکرات برای شکست ترامپ و پرونده های جنجالی که علیه رئیس جمهور آمریکا درباره پرداخت حق السکوت بخاطر ارتباطات نامشروع و تبانی با روسیه باز شده اما هنوز ترامپ شانس اول پیروزی در انتخابات است. به خصوص این که چهره قدرتمند و شاخصی از سوی دموکرات ها مطرح نشده است. البته هنوز تا زمان آغاز رقابت های درون حزبی فرصت باقی است و بدون شک تحولات آینده در این باره تاثیرگذار است.