رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: پایِ سیل به مجلس باز می‌شود/بعد از مدت‌ها آب به گاوخونی رسید/هیچ یک از سد‌ها آسیبی ندیده‌اند/ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ 02 April 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

افشاگری فائزه هاشمی علیه اصلاح طلبان

«فائزه هاشمی» در یادداشتی در سالنامه نوروزی روزنامه سازندگی نوشت: «در ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان پیروز، در بخش‌هایی که مستقیم به عملکرد این افراد برمی گردد، عمدتاً دچار سوءمدیریت و ناکارآمدی هستیم و اکثر خطا‌های سابق تکرار شده است. روی صحبت در این بخش، دولت و شورای شهر و شهرداری تهران است…در نهاد‌های در اختیار اصلاح طلبان تقریباً منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد». فائزه هاشمی از دولت روحانی و شورای شهر اصلاح طلب تهران و شهرداری تهران انتقاد کرده است. «محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس نیز در مصاحبه با سالنامه نوروزی روزنامه شرق گفته است: «فراکسیون امید مجلس نتوانسته ساختاری ایجاد کند و نمایندگانش را به بدنه کارشناسی وصل کند و با برنامه عمل کند. بخشی از این مسئله مربوط به خود فراکسیون است، اما بخش مهم‌تر این است که این فراکسیون چطور تشکیل شده و از چه فرآیندی به چینش امروز خود رسیده است.»

روایت وزیر اطلاعات از درخواست عسکراولادی از امام درخصوص ارتش شاهنشاهی

وزیر اطلاعات در حرم امام خمینی خاطره‌ای از درخواست مرحوم عسکراولادی از امام را در دوره انقلاب نقل کرد. محمود علوی در مراسم چهلمین سالگرد تثبیت نظام اسلامی در حرم مطهر امام خمینی (ره) ضمن تسلیت شهادت امام موسی بن جعفر (ع) بیان کرد: امام سراغ اسلحه و آموزش نظامی نرفت و حتی زمانی که آقای عسکراولادی با امام در فرانسه دیدار کرد و گفت: دست نیرو‌های انقلاب خالی نیست و اسلحه در دست جوانان است و اجازه خواست جواب گلوله را با گلوله دهیم، امام فرمود: جواب کی را با گلوله دهید؟ جواب بچه‌های ارتش که به زور آمده‌اند؟ ارتش برای مردم است. ارتش باید به دامن مردم خود بازگردد. بروید این کار را زودتر کنید. امام نیرو‌های مسلح را بخشی از مردم می‌دانستند نه بخشی از رژیم شاهنشاهی. امام می‌خواست فرزندان ارتش به آغوش مردم بازگردند.

انتقاد تُند بعیدی‌نژاد از خبرنگارانِ ایرانیِ رسانه‌های معاند

سفیر کشورمان در لندن عنوان کرد: ایرانیانی که در این مقطع حساس تاریخی، برای پول و یا موقعیت، با عضویت در شبکه‌های معاند و یا فعالیت تحت عنوان خبرنگار آزاد در جنگ رسانه‌ای علیه ایران شرکت کرده اند، همه بی آبرو شده اند. «حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه اینستاگرامش نوشت: «‏جنگ رسانه ای، پیوست جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است. ایرانیانی که در این مقطع حساس تاریخی، برای پول و یا موقعیت، با عضویت در شبکه‌های معاند و یا فعالیت تحت عنوان خبرنگار آزاد در این جنگ رسانه‌ای علیه ایران شرکت کرده اند، همه بی آبرو شده و یک عمر شرمنده ملت ایران خواهند شد.» وی افزود: «‏چطور می‌شود که انسان در سخت‌ترین شرایط تحریم، که با توجه به آثار آن به مثابه جنایت علیه بشریت است و در بزرگترین جنگ اقتصادی علیه کشورش، از همان آمریکا و سعودی و حامیانشان حقوق بگیرد و در شرایطی که مردم کشورش به بیشترین حمایت نیاز دارد، تلاش کند دشمنی جنایتکاران را توجیه کند.» سفیر ایران در لندن اضافه کرد: «خوشبختانه بر اساس آخرین نظرخواهی انجام گرفته توسط مؤسسات خارجی، اعتماد مردم به این رسانه‌های فارسی زبان تا حد زیادی کاهش یافته است. مردم مطمئن شده اند که سیاست این رسانه ها در پوشش اخبار ایران همگی بر ایجاد شکاف بین مردم و ‌مسئولان و اثبات ناکارآمدی نظام برای تأمین هدف تغییر نظام استوار است. امروز همه وظیفه دارند برای افشای مأموریت خطرناک این رسانه‌ها که توجیه جنگ اقتصادی علیه ایران است دست به قلم شوند، هر چند همین صفحات مطمئنا مورد حمله منافقین، براندازان و اعضای همین رسانه‌ها قرار خواهند گرفت.»

پایِ سیل به مجلس باز می‌شود

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که نمایندگان در اولین جلسه پس از تعطیلات نوروزی به بررسی حوادث اخیر سیل در شهر‌های مختلف کشور با حضور مسئولین مربوطه خواهند پرداخت. بهروز نعمتی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق تصمیم هیأت رئیسه مجلس نمایندگان در جلسه روز یکشنبه هفدهم فروردین ماه که اولین جلسه مجلس پس از تعطیلات نوروزی است، حوادث اخیر سیل در شهر‌های مختلف کشور با حضور آقایان رحمانی فضلی، اردکانیان و نجار وزرای کشور، نیرو و رئیس ستاد بحران کشور را مورد بررسی قرار خواهند داد. به گفته وی، هنوز در مورد علنی بودن یا غیر علنی بودن این جلسه تصمیمی گرفته نشده است.

جهانگیری: سیل‌های بزرگی در راه است

معاون اول رئیس جمهور گفت: منابع لازم را برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل طی دو جلسه در هیات دولت فراهم کردیم و از هفته آینده خسارت‌های سیل سال ۹۵ پرداخت خواهد شد و خسارت این سیل احتمالی نیز جبران می‌شود. اسحاق جهانگیری عصر امروز در جریان بازدید از روستای شعیبیه در جمع مردم، با تأکید بر اینکه دولت با تمام توان برای حل مشکلات کنونی در میدان است، اظهار کرد: جان مردم از همه چیز مهمتر است و بنده از همه خواهش می‌کنم که به توصیه‌ها توجه جدی داشته باشند و جان خود و دیگران را بر هر چیزی ترجیح دهند. وی عنوان کرد: باید سیل‌بند‌های منطقه را محکم و استوار کرد و خوشبختانه مردم و مسئولان پای کار هستند، باید مراقب باشیم چرا که سیل‌های بزرگی در راه است. معاون اول رییس جمهور گفت: دولت تمام خسارت‌های ناشی از سیل را جبران خواهد کرد، هرچند خسارت‌های سیل سال ۹۵ تاکنون پرداخت نشده، اما قطعا خسارات‌ سیل ۹۵ و سیل سال جاری جبران می‌شود. جهانگیری افزود: منابع لازم را برای جبران خسارات ناشی از سیل طی دو جلسه در هیأت دولت فراهم کردیم و از هفته آینده خسارت‌های سیل سال ۹۵ پرداخت خواهد شد و خسارت این سیل احتمالی نیز جبران می‌شود.

بعد از مدت‌ها آب به گاوخونی رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: خوشبختانه با افزایش حجم آب رودخانه زاینده‌رود ناشی از سیل، بعد از مدت‌ها آب به تالاب گاوخونی رسید. در حال حاضر حجم مخزن زاینده رود ۲۷۸ میلیون مترمکعب است. همچنین ورودی سد ۱۵۳ و خروجی آن ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است. افزایش حجم رودخانه زاینده‌رود ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه شوردهاقان بود که سیلاب به صورت طبیعی یکباره فروکش می‌کند و این موجب کاهش سطح آب رودخانه شده است.

هیچ یک از سد‌ها آسیبی ندیده‌اند

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر شکستگی سد‌ها و یا ایجاد آسیب در سد‌های کشور نداشته‌ایم. بسیاری از سد‌ها وضعیت پرشدگی دارند و قدرت تخلیه زیادی به دلیل حساسیت‌هایی که در پایین دست وجود ممکن نیست. حجم آب موجود مخازن در سد‌های استان خوزستان در حال حاضر ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است. سال قبل این عدد تنها ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده است. انتقال نمک سد گتوند در پی سیلاب‌های اخیر به کارون را تکذیب می‌کنم. /ایسنا

آغاز صدور روادید رایگان ایران و عراق

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد صدور روادید رایگان سفر به ایران برای شهروندان عراقی را آغاز کرد. داشتن ویزا برای سفر به ایران و عراق الزامی است و تنها هزینه آن است که از امروز حذف شده و روادید رایگان صادر می‌شود. / ایرنا

پرسپولیس نخود و لوبیا نیست که‌ بخواهید همین ‌طوری آن ‌را بفروشید

علی ربیعی وزیر سابق کار و رفاه درباره حضور در باشگاه پرسپولیس به خبرآنلاین گفت: من در خصوص ورود به فوتبال تردید کردم و ترسیدم دانش لازم برای کار را نداشته باشم. همیشه نقد می‌کردم که وقتی افرادی دانش کاری را ندارند، سراغ آن کار نروند. من با این نوع خصوصی سازی مخالف هستم. اینکه مثل یک بنگاه این دوتیم را واگذار کنیم اصلا روش درستی نیست. پرسپولیس نخود و لوبیا نیست که بخواهید همینطوری آن را بفروشید.

فوت ۳۶۷ تن از ابتدای اجرای طرح نوروزی امسال

رئیس پلیس ‌راهنمایی و رانندگی گفت: از ابتدای اجرای طرح نوروزی امسال تا صبح دوازددهم فروردین‌ماه متأسفانه ۳۶۷ نفر براثر تصادفات در نقاط مختلف کشور جان باختند و ۶۰۶ تن مصدوم شدند. در طرح نوروزی امسال پلیس بدون اغماض با خودرو‌های حادثه‌ساز برخورد کرد و ۳۱ هزار وسیله نقلیه حادثه‌ساز را توقیف کرد. ۶۳ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری نزدیک به شهر‌ها اتفاق می‌افتد. /فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :