رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:چین: برای کمک به سیل‌زدگان ایران آماده‌ایم/تبانی واشنگتن و اوتاوا برای افزایش فشار بر ایران/سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به ایران/پاسخ ظریف به اظهارات فریبکارانه پمپئو درباره سیل ایران و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ 05 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
چین: برای کمک به سیل‌زدگان ایران آماده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن ابراز همدردی با ایرانیان برای کمک به آسیب دیدگان سیل اعلام آمادگی کرد. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز همدردی با ایرانیان که تحت تأثیر سیل‌های اخیر قرار گرفته اند برای کمک به آسیب دیدگان این واقعه اعلام آمادگی کرد. او ضمن اشاره به اینکه دو روز پیش نیز در مورد سیل شدید ایران اظهار نظر کرده بود، گفت: امروز وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هم در پیام تسلیتی به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مراتب همدردی و تسلیت خود را اعلام کرد
 
پست احساسی رامبد جوان برای محمدرضا شجریان

رامبد جوان از محمدرضا شجریان یاد کرد و به مخاطبان خود توصیه کرد که از موسیقی غافل نشوند. رامبد جوان در اینستاگرام نوشت: «وسط اینهمه موضوع تلخِ این روز‌ها می‌شه یهو دریچه‌ای پیدا کرد تا هوای تازه به روح و جان خوراند و آرام شد و به این فکر کرد که چه نادرند انسان‌هایی که آبرو برای بشریت می‌خرند. هیچوقت از موسیقی غافل نشیم. هیچوقت از موسیقی استاد شجریان غافل نشیم. مدتیه با آقایی آشنا شدم به نام الفور آرنالدز ایشون یه آهنگساز ایسلندی هستن که آثار استاد شجریان رو بازسازی کردن و به‌به چه زیبا. کیف کنین و نفس بکشین. امیدوارم هر وقت به کرده‌هامون فکر می‌کنیم چیزی برای افتخار کردن داشته باشیم. حتی خیلی کوچیک.»
 
تکذیب شایعه حضور برانکو در تیم‌ملی

مدیرعامل پرسپولیس گفت که هیچ چیزی درباره حضور برانکو روی نیمکت تیم ملی ایران مطرح نشده و صحت ندارد. ایرج عرب- مدیرعامل باشگاه پرسپولیس- پس از برتری ۲ بر صفر این تیم برابر پیکان و تثبیت صدرنشینی شاگردان برانکو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این بازی برای ما مهم بود که نتیجه خوبی کسب کردیم و از حریفان خود جلو افتادیم. وی همچنین درباره شایعات مطرح شده مبنی بر حضور برانکو روی نیمکت تیم ملی ایران و چگونگی پرداخت مطالبات باقی مانده او از باشگاه، ادامه داد: دیشب با برانکو جلسه‌ای داشتیم و مسئله‌ای درباره حضور او روی نیمکت تیم ملی مطرح نشده است و چنین شایعاتی درست نیست. عرب درباره مطالبات سرمربی پرسپولیس هم گفت که ما مطالباتی ارزی از فیفا داریم و نامه‌ای به فیفا زدیم تا حدود ۵۷۰ هزار دلار از آن پول را به حساب برانکو واریز کنند. برنامه دوم ما این است که اگر آن اتفاق نیفتاد، آن را انجام دهیم و از طریق ارتباطاتی که با AFC داریم این مشکل را حل کنیم. فدراسیون در این مقوله باید با باشگاه‌ها همکاری کند و این کار را پیگیری کند تا پول‌مان را بتوانیم وصول کنیم چرا که چندوقتی است که این پول در دست فیفا مانده است. مبلغ کمی از آن‌ها به بازیکنان سابق ما داده شد و گفته‌ایم که بخش دیگری از آن را به برانکو بدهند.
 
تبانی واشنگتن و اوتاوا برای افزایش فشار بر ایران

وزیران خارجه آمریکا و کانادا درباره ادامه همکاری برای فشار بر ایران و کره شمالی تبادل نظر کردند. رابرت پالادینو روز پنج شنبه از دیدار مایک پمپئو با کریستیا فریلند در واشنگتن خبر داد و افزود: دو طرف درباره اهمیت حمایت از تعهدات ناتو از جمله تقسیم مسئولیت‌ها تبادل نظر کردند. وی ادامه داد: آن‌ها همچنین درباره نگرانی مداوم خود نسبت به زندانیان کانادایی در چین گفت: وگو کردند. آن‌ها توسعه در ونزوئلا را مرور کردند و وزیر خارجه آمریکا مراتب قدردانی خود را از حمایت‌های کانادا از خوان گوایدو ابلاغ کرد. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد وزیران خارجه موافقت کردند تا با یکدیگر برای افزایش فشار بر دولت ایران به خاطر آنچه اقدامات بی ثبات ساز در منطقه نامید، همکاری کنند. پالادینو اظهار کرد: پمپئو از فریلند به خاطر حمایت مداوم کانادا از تلاش‌های بین المللی برای حفظ فشار بر کره شمالی تشکر کرد. وزیر خارجه کانادا به منظور شرکت در نشست وزیران خارجه پیمان شورای آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن حضور دارد.
 
کریمی قدوسی: احمدی نژاد از نظام باج می‌خواست


کریمی قدوسی با بیان اینکه عامل اصلی فلاکت‌های امروز احمدی‌نژاد است، اظهار کرد: او در دولت نهم با شعار احیای گفتمان امام و رهبری از طبقات محروم و مستضعف رأی گرفت، ولی دولت دهم تحت نفوذ جریان لیبرالیسم بود.

وی در بخشی از مصاحبه خود با خانه ملت گفته است:

دو سال دوم دولت دهم به دنبال باج‌گیری از نظام بود. بازار را رها کرد تا اوضاع بهم بریزد. ارز، مرغ و تخم‌مرغ گران شد. از مقام معظم رهبری وقت گرفت و بر خلاف معمول آقا فرمودند که تریبون را بیاورید تا من صحبت کنم. یعنی به او اجازه‌ی صحبت ندادند. آقا بیست دقیقه صحبت کردند. همان زمان شش خط از آن بیست دقیقه به صورت کتبی به دست من رسید و این بود که آقا خطاب به احمدی‌نژاد می‌فرمایند؛ "چه‌قدر به شما گفتم قهرمان شدن راه دارد. راه آن این نبود که شما رفتید. روزی که من با معاون اولی آن بنده‌ی خدا مخالفت کردم (مشایی) منتظر چنین روزی بودم. اگر به من خبر می‌دهند که آقای هاشمی رفسنجانی با اقبال مواجه شده است برای این است که نماد اعتراض به شما شده است. بسیاری از افراد در این قضیه اشتباه کردند، اما بیش‌ترین اشتباه از آن شماست. این همه حمایت بچه حزب‌اللهی‌ها را دست‌کم گرفتی. شما برای من چه گذاشته‌اید که انجام بدهم. بروید و هیچ انتظاری از من نداشته باشید. "

احمدی‌نژاد چه باجی می‌خواست؟
تأیید مشایی در انتخابات. سفارش آقا به شورای نگهبان برای تأیید مشایی؛ لذا من آقای احمدی‌نژاد را عامل اصلی این وضعیت می‌بینم.

آیا برای گفتن این جمله دیر نیست؟
این جمله را من همان وقت در صد مکان گفته‌ام. من از دولت نهم حمایت کردم، ولی با دو سال آخر دولت دهم به شدت مخالف بودم.

منظورتان دو سال آخر دولت دهم است؟
از همان ابتدا و چینش کابینه، انتخاب استانداران، خانه نشینی و حاشیه‌هایی که نشان می‌داد جهت او تغییر کرده است. 

چه می‌شود که رئیس‌جمهور‌های ما پس از هشت سال دوره کاری این‌گونه مغضوب می‌شوند؟
جنس جمهوری اسلامی با تمام حکومت‌های دیگر دنیا متفاوت است. امام در سال ۶۷ خطاب به مسئولان فرمود: اگر به سراغ مسائل عادی و مادی مانند جمع‌آوری مال، ثروت، قدرت، باند، رفیق‌بازی و حزب‌بازی رفتید بدانید خطر بزرگی را برای انقلاب به وجود می‌آورید. در جمهوری اسلامی، شانه‌های مسئولان باید تحمل کشیدن بار این مسئولیت را داشته باشد. اگر او یک لحظه احساس کند حمایت مردم متوجه خود او است و نه برای اسلام، در همان مرحله سقوط می‌کند.

تا کنون پیش آمده از موضع‌گیری، حمایت یا انتقادی پشیمان شده باشید؟
هرگز. هر اظهار نظری بسته به جوّ آن زمان بوده است. من به لطف خدا در این چهل سال در هیچ موضعی فراز و نشیب نداشتم.

منظور من این است که هیچ‌وقت اطلاعات اشتباه به شما نرسیده که در پی آن، اظهارنظر و قضاوت اشتباهی داشته باشید؟
خیر. از هیچ جا هم به من پیغام و تذکری ندادند که‌ای کاش چنین حرفی نمی‌زدی.
 
سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به ایران

سفر قریب الوقوع نخست وزیر عراق به ایران در وهله اول نشانگر ناکارآمدی فشار‌های ایالات متحده آمریکا بر دولتمردان بغداد برای کاهش و یا قطع روابط و مناسبات با تهران است. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق قرار است در صدر دو هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کند. این اولین سفر رسمی عبدالمهدی به ایران از زمان تصدی پست نخست وزیری به صورت رسمی است. یک منبع در دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرده است که سفر عادل عبدالمهدی به تهران دو روزه خواهد بود و او در جریان این سفر با رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین مقامات ارشد ایران ازجمله رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفتگو می‌کند. عبدالمهدی در جریان این دیدار‌ها درخصوص راهکار‌های تقویت روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای با مقامات تهران بحث و تبادل نظر خواهد کرد. این سفر مقام عالیرتبه عراق به ایران درحالی انجام می‌شود که حدود سه ماه پیش نیز «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق به تهران سفر کرده بود. وی در جریان سفر خود به تهران در اوایل بهمن ماه سال گذشته ضمن دیدار با مقامات ارشد ایرانی بر لزوم تقویت و توسعه روابط تهران بغداد در تمامی زمینه‌ها تأکید کرده بود.
 
پیشنهاد متکی به ترامپ

وزیر خارجه اسبق کشورمان خطاب با ترامپ با بیان اینکه جهان طی ماه‌های آینده درباره دستاورد جنگ اقتصادی شما قضاوتی خیره کننده خواهد کرد، گفت: شما نیازمند بازخوانی مقاومت اسلامی هستید. منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق کشورمان در صفحه توئیترش خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: «آقای ترامپ! امروز ۴ آوریل ٢٠١٩ است. از ۴ نوامبر ٢٠١٨ روزی که با تحریم سخت گفتید جمهوری اسلامی ساقط می‌شود! پنج ماه می‌گذرد. آرزوی بولتون نیز احمقانه بود.» وی افزود‌: «جهان طی ماه‌های آینده درباره دستاورد جنگ اقتصادی شما قضاوتی خیره‌کننده خواهد کرد. شما نیازمند بازخوانی مقاومت اسلامی هستید.»
 
خبر برکناری فرماندار پلدختر شایعه یا واقعیت؟

بهرام رشیدی مدیر روابط عمومى استاندارى لرستان گفت: خبر برکناری فرماندار پلدختر که در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد. وی افزود: هر گونه اخبار مبنی بر عزل فرماندار پلدختر شایعه است. در همین رابطه نماینده تام الاختیار استاندار لرستان در مدیریت بحران پلدختر در مورد برکناری فرماندار پلدختر به تسنیم گفت: فعلا نه تائید و نه تکذیب می‌کنم و برکناری وی هنوز قطعی نشده است. در چند روز گذشته مردم و مسئولان نسبت به مدیریت شهر سیل زده پلدختر انتقاد‌های زیادی داشتند به طوری که استاندار لرستان روز گذشته مجبور شد مرادپور معاون عمرانی خود را به عنوان نماینده تام الاختیار در مدیریت بحران پلدختر منصوب کرد. در حکم استاندار برای مرادپور آمده است: از تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های امداد رسان خواسته شده که با هدایت و مسئولیت نماینده تام الاختیار استاندار، در امر مدیریت بحران و کمک رسانی به مردم نهایت اهتمام و تلاش مضاعف را انجام دهند. بنا بردستور استاندار و با توجه به حضور معاون عمرانی در پلدختر، کلیه مسئولیت‌های معاونت عمرانی در امر بحران و دیگر وظایف بر عهده گودرز امیری معاون امور اقتصادی گذاشته شده است.
 
برپایی مجهزترین بیمارستان صحرایی ارتش در پل‌دختر

رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش از برپایی مجهزترین بیمارستان صحرایی در پل‌دختر خبر داد. امیر سرتیپ دوم شهنام بابلی گفت: مجهزترین بیمارستان صحرایی نیروی زمینی ارتش از امروز در شهرستان پل‌دختر برپا می‌شود. وی گفت: البته از روز اول جاری شدن سیل ۳ تیم پزشکی با تجهیزات وارد منطقه شد که با توجه به شدت خسارت و نیاز خدمات پزشکی بیمارستان صحرایی مجهز را در پل‌دختر دایر خواهیم کرد. امیر بابلی تاکید کرد: اورزانس، اتاق عمل، پزشکان مجرب داخلی، اطفال، عفونت و یک داروخانه مجهز به انواع مختلف داروها، بخش هلی این بیمارستان تشکیل می‌دهد. رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش گفت: در این شرایط که خانه‌های مردم تخریب شد و هموطنان عزیزمان در کمپ‌ها و چادر‌ها اسکان یافته‌اند باید از نظر خدمات پزشکی بهره‌مند باشند تا به بیماری دچار نشوند. وی افزود: معمولا در این روز‌ها بیماری‌هایی از نوع عفونی دامنگیر کودکان شده و ما تمام تلاش خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ارائه خدمات پزش‌کی از بیماری‌های احتمالی جلوگیری کنیم. امیر بابلی خاطرنشان کرد: با تمهیداتی که در بیمارستان صحرایی در نظر گرفته شد توجه ویژه‌ای به ارائه خدمات پزشکی به بیماران خاص داریم و سعی کردیم که دارو‌های مورد نیاز را نیز در این بیمارستان تامین کنیم.
 
پاسخ ظریف به اظهارات فریبکارانه پمپئو درباره سیل ایران
 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی بیانیه‌ای به «اظهارات غیرحرفه‌ای و مداخله گرایانه» وزیر امورخارجه آمریکا درباره وقوع سیل در ایران و عملیات امداد به سیل زدگان پاسخ داد.دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: آقای پمپئو و دیگر مقامات آمریکا که با تروریسم اقتصادی خود آحاد مردم ایران را هدف قرار داده و حتی تلاش می‌کنند مانع واریز شدن کمک‌های مالی هموطنان ما در خارج از کشور به حساب‌های هلال احمر ایران برای کمک به سیل زدگان شوند، بهتر است بجای سوءاستفاده غیرمعمول و سیاست زده از درد و رنج انسان‌ها در حوادث طبیعی، به وضعیت مصیبت زدگان داخل آمریکا که ماه‌هاست از حوادث طبیعی در آمریکا در رنج و عذابند رسیدگی کنند. دکتر ظریف خاطر نشان کرد: وزیر امور خارجه آمریکا ظاهراً از سوء مدیریت حوادث دو سال گذشته در آمریکا ناآگاه است که این‌گونه اظهارنظر‌های غیرحرفه‌ای، مداخله‌جویانه و فریبکارانه در مورد مدیریت سیل‌های سهمیگن و بی‌سابقه روز‌های گذشته که همزمان ۲۴ استان ایران را درگیر خود ساخته است، می‌نماید. ایشان فراموش کرده‌است که هزاران آمریکایی بر اثر بلایای طبیعی کشته شدند، برق بسیاری از مناطق برای روز‌ها و هفته‌های متمادی قطع بود، صد‌ها هزار نفر مجبور شدند خانه‌های خود را رها کنند و دولت فدرال از رسیدگی لازم در بسیاری از مناطق آسیب دیده ناتوان بودند. به واقع مردم پورتوریکوی آمریکا و یا آسیب‌دیدگان طوفان‌های هاروی، مایکل و یا فلورانس بعد از گذشت ماه‌ها هنوز نتوانسته‌اند حتی به زندگی شبه عادی برگردند. بیش از یک دهه پس از طوفان کاترینا که ناکارآمدی مطلق دولت آمریکا در مدیریت بلایای طبیعی را به نمایش گذاشت، بهتر است سردمداران آمریکایی به داد مردم خودشان برسند، که هزاران نفر از آنان هنوز با عواقب این بلایا دست بگریبانند.

ایشان فراموش نکند که از طرف رژیمی سخن می‌گوید که منافع مردم آمریکا که بیش از ۴۳ میلیون آنان بر اساس آمار رسمی زیر خط فقر و ۱۰۰ میلیون در حد خط فقر زندگی می‌کنند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها بی‌خانمان هستند را فدای ماجراجویی‌های خارجی خود کرده است؛ رژیم قانون‌شکنی که جان هزاران سرباز آمریکایی و تریلیون‌ها دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی را برای بحران‌آفرینی و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در چندین هزار کیلومتری مرز‌های آمریکا صرفاً در حمایت از تجاوزات و ظلم‌های اسراییل علیه مردم منطقه ما هزینه کرده است؛ منابعی که می‌توانست امنیت اقتصادی و سیاسی مردم آمریکا را بهبود بخشد و به نجات محیط زیست کره خاکی و ریشه کنی فقر در جهان کمک کند. مردم بزرگ ایران با اتحاد و همدلی و تلاش هماهنگ مردم، دولت، نیرو‌های مسلح، و همه نهاد‌های عمومی، غیردولتی و خصوصی، بیاری خدا بزودی نه تنها بر مصائب حوادث طبیعی اخیر چیره خواهند شد و از آن با کوله باری از عبرت و تجربه برای ساختن آینده‌ای بهتر و پیشگیری از تکرار فجایعی که به جان و مال تعدادی از هموطنان عزیز ما آسیب زد عبور خواهند کرد بلکه تحریم‌های غیرقانونی و تروریسم اقتصادی آمریکا را نیز به شکست خواهند کشاند، ولی تجربه رفتار آمریکا را در حافظه تاریخی خود ثبت خواهند نمود.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار