هر وقت صحبت از استان‌های پر بارش می‌شود همه به یاد استان‌های شمالی چون گیلان و مازندران می‌افتیم، اما جالب است بدانید در سال زراعی جاری تاکنون لرستان در صدر استان‌های پر بارش بوده است.
کد خبر: ۷۳۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱ 07 April 2019

هر وقت صحبت از استان‌های پر بارش می‌شود همه به یاد استان‌های شمالی چون گیلان و مازندران می‌افتیم، اما جالب است بدانید در سال زراعی جاری تاکنون لرستان در صدر استان‌های پر بارش بوده است.
نادر بکائی خبرنگار

لرستان بارش خوب داشت

آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی خشکسالی نشان می‌دهد، در لرستان که متأسفانه در ایام نوروز امسال بیشترین خسارت سیل را متحمل شده از اول مهر ماه سال 96 تا 16 فروردین ماه سال 97 بیش از 907 میلیمتر بارش آمده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 274درصد رشد داشته است. ثبت این رکورد برای لرستان در حالی اتفاق افتاده که میانگین بارش سالانه برای کشور ما 250 میلیمتر است. اما گیلان و کرمانشاه در رتبه‌های دوم و سوم استان‌های پربارش قرار دارند؛ به گونه‌ای که در این مدت در گیلان 754 میلیمتر و کرمانشاه 702 میلیمتر بارش به ثبت رسیده است.

استان کرمانشاه در حالی رتبه سوم استان‌های پر بارش را از آن خود کرده که میزان بارش این استان زاگرسی نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل 160 درصد رشد داشته است. این در حالی است که مازندران به‌عنوان یک استان شمالی حاشیه دریای خزر با 628 میلیمتر بارش در رتبه چهارم و پس از آن استان سیلزده گلستان با 558 میلیمتر قرار دارد. درخوزستان نیز در سال زراعی جاری تاکنون 494 میلیمتر بارش آمده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 271 درصدی مواجه بوده است. در همین حال در کل کشور نیزدرمدت یادشده به طور میانگین 256.5 میلیمتر بارش داشته‌ایم که از رشد 183.9 درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال زراعی قبل و رشد 38.9 درصدی نسبت به بلند مدت برخوردار بوده است. اما سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان به ترتیب کم بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند. در این مدت در سیستان و بلوچستان تنها 78 میلیمتر، یزد 80 میلیمتر و کرمان 95 میلیمتر بارش به ثبت رسیده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار