رییس مرکز بهداشت غرب اهواز:
رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود مشکلات عدیده‌ای در مناطق سیل‌زده خواهیم داشت ولی با رعایت حداقل‌ها، تا این لحظه بیماری واگیرداری نداشته‌ایم.
کد خبر: ۷۳۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 10 April 2019

مهرداد شریفی اظهار کرد: اکیپ‌های بهداشتی درمانی در دقایق نخست وقوع سیل در کنار مردم قرار گرفتند. در حوزه خدمات‌رسانی در کنار مردم هستیم با این وجود اگر ما همه وظایمان را انجام دهیم اما مردم در کنار ما نباشند، شاید به هدفمان نرسیم.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: انتظار اول از مردم این است که به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان ما توجه و بهداشت فردی را رعایت کنند. اگر بهداشت فردی رعایت شود، می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌های روده‌ای جلوگیری کنیم.

وی افزود: در اردوگاه‌هایی که تحت مدیریت ما هستند، بستر مورد نیاز حوزه سلامت فراهم شده است. آب آشامیدنی سالم و آب برای سرویس‌های بهداشتی فراهم شده است. شهرداری‌ها نیز در بحث جمع‌آوری زباله‌ها در کنار ما قرار گرفته‌اند. اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود ما مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت ولی با رعایت حداقل‌ها، تا این لحظه بیماری واگیرداری نداشته‌ایم.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در این شرایط یخچال وجود ندارد و هوا نیز در خوزستان نسبتا گرم است. به سیل‌زدگان توصیه می‌شود غذا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنند و غذای باقیمانده را تحت هیچ شرایطی مصرف نکنند زیرا این غذا محل رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها است و می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود.

شریفی افزود: در بحث آب آشامیدنی نیز به مردم توصیه می‌شود از هر آبی استفاده نکنند. یا از آب بسته‌بندی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد یا از آب تانکرهایی که نشان شرکت آب و فاصلاب بر آنها زده شده است استفاده کنند. ما نیز در اداره بهداشت به طور مداوم کار کلرسنجی و نمونه‌برداری میکروبی و شیمیایی را انجام می‌دهیم. این مسائل خط قرمزهای ما هستند که امیدواریم در این راستا توجهات ویژه‌ای صورت گیرد تا مردم به بیماری‌های روده‌ای مبتلا نشوند.

وی خاطرنشان کرد: کنسروهایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد حتما باید قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه جوشانده شوند. از مردم می‌خواهیم تحت هیچ شرایطی این کنسروها را نجوشیده استفاده نکنند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها، سلامت روان سیل‌زدگان، مسائل بهداشت محیطی و تغذیه‌ای نظارت خواهیم داشت. پیش از وقوع سیل از زمانی که اعلام خطر شد، برنامه‌ریزی لازم را انجام دادیم و تا این لحظه کمبود نیروی انسانی نداشته‌ایم. تیم‌های بهداشتی و پزشکی ما مستقر شده‌اند و واکنش سریع خود را انجام داده‌اند. شهرستان‌های معین که درگیر سیل نیستند نیز انتخاب شده‌اند تا به ما کمک کنند. حتی برخی از تیم‌های آنها به کمک ما شتافتند.

شریفی تصریح کرد: چیزی که در اردوگاه‌ها شاهد بودیم این بود که برخی افراد غریبه مواد غذایی بین مردم توزیع می‌کنند. توصیه من این است که مسئولان اجازه ورود مواد غذایی از سوی افراد غریبه را ندهد، مصرف‌کنندگان نیز مواد غذایی از افراد غریبه دریافت نکنند.

وی در خصوص بیماری‌هایی که در شرایط اولیه سیل ایجاد می‌شود، گفت: بیماری‌های روده‌ای، بیماری‌های انگلی و هپاتیت آ بیماری‌هایی هستند که در این شرایط ایجاد می‌شوند که همه این بیماری‌ها را تحت کنترل داریم. اگر به حوزه غذا توجه شود این بیماری‌ها را نخواهیم داشت. عقرب‌زدگی و مارزدگی نیز از مواردی هستند که باید به آنها توجه داشته باشیم و اگر مساله‌ای برای مردم پیش آمد باید سریع به همکاران ما مراجعه کنند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: در بحث بهسازی محیط‌های سلامت، نظارت اعمال و به مسئولان در موارد مورد نیاز تذکرات لازم داده می‌شود. به مردم توصیه می‌کنیم در کنار مسیر سیلاب‌ها و لبه پل‌ها قرار نگیرند. همچنین از مردم می‌خواهم به نظافت محیطی که در آن زندگی می‌کنند توجه کنند. شاید خیلی از سازمان‌ها در حال حاضر نتوانند کار خدماتی انجام دهند.

وی افزود: در خصوص فاضلاب جلسات متعددی گرفتیم. مشکلات فاضلاب منطقه پردیس و خیابان 17 کیانپارس در حال رفع شدن است.

شریفی گفت: خط قرمز ما سلامتی مردم است. مردم می‌توانند هر مشکلی در این زمینه دارند با سامانه 190 در میان بگذارند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: بهداشت ، سیل ، سیلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار