کد خبر: ۷۳۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 14 April 2019

سی‌ودومین دوره نمایشگاه کتاب ۱۰ روز دیگر در مصلای امام خمینی؟ ره؟ آغاز می‌شود. این دوره از نمایشگاه به‌دلیل تقارن با ماه رمضان یک هفته زودتر از تقویم ثابت سالانه برگزار می‌شود. یک آوردگاه فرهنگی بزرگ که دیگر باید گفت نمی‌شود اردیبهشت را بدون نمایشگاه کتاب تصور کرد. در این گزارش به رویدادهایی می‌پردازیم که قبل از نمایشگاه کتاب دانستنش خالی از لطف نیست.

دانشجویان پیگیر بن کتاب، بخوانند
نزدیک نمایشگاه کتاب که می‌شویم جنب‌وجوش خاصی میان دانشجویان شروع می‌شود؛ از این جهت که چیزی به نام «بن دانشجویی» کتاب وجود دارد که می‌تواند بخشی از هزینه‌های خرید کتاب را پوشش دهد؛ هر چند که رقم چشمگیری نیست اما مرهمی است برای زخمی که قیمت بالای کتاب این روزها به جیب‌ها می‌زند. امسال هم شرایط همین است و شاید سخت‌تر و با اینکه مبلغ بن کتاب از ۱۰۰ هزار به ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشته اما شاید درنهایت کفاف چند کتاب تخصصی دانشجویان را بدهد، هر چند همین هم غنیمت است. امسال ثبت‌نام بن کتاب دانشجویی و طلاب از روز سه‌شنبه گذشته شروع شده و قرار بود.

روز گذشته به پایان برسد که در واپسین ساعات تنظیم گزارش وزارت ارشاد خبر داد که «با توجه به استقبال صورت‌گرفته و با هماهنگی‌های انجام شده با بانک عامل، تاریخ ثبت‌نام دانشجویان، طلاب و هیأت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های کشور تا پایان روز دوشنبه (۲۶ فروردین‌ماه) تمدید شد.» این یعنی اینکه سقف مبلغ نهایی بن کتاب دانشجویی هنوز کامل نشده و جاماندگان می‌توانند تا فردا برای ثبت‌نام بن‌کارت اقدام کنند. طبق این خبر تاکنون ۷۵ هزار و ۳۵۰ دانشجو و طلبه و ۱۷۱۰ عضو هیأت علمی درخواست‌های خود را در سامانه به ثبت رسانده‌اند. همان طور که گفتیم امسال مبلغ بن دانشجویی کتاب ۱۵۰ هزار تومان است که از این مقدار سهم مشارکت دانشجویان و طلاب ۹۰ هزار تومان است و ۶۰ هزار تومان را نیز معاونت امور فرهنگی تأمین خواهد کرد. همچنین بن خرید کتاب اساتید دانشگاه ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان رسیده که سهم اساتید ۲۰۰ هزار تومان و سهم معاونت امور فرهنگی ۲۰۰ هزار تومان است. برای ثبت نام هم به آدرس bon.tibf.ir بروید.

اقامت ارزان برای بازدیدکنندگان شهرستانی
اگر از شهرستان به نمایشگاه کتاب تهران می‌آیید و احتمالاً بیش از یک روز در نمایشگاه کتاب کار دارید حتماً باید فکری به حال اقامت خود بکنید والا باید مبلغ زیادی را خرج کنید. با این حال اگر زودتر دست بجنبانید احتمالاً بتوانید با مبلغ مناسبی اقامت خوبی را داشته باشید. این دغدغه بیشتر برای دانشجویان است و مسوولان نمایشگاه کتاب نیز برای آن تدبیری داشته‌اند. برای اینکه بدانید چه طور باید در ایام نمایشگاه کتاب اقامت کم‌خرجی داشته باشید این چند سطر را بخوانید: آقای مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب گفت: با توجه به اینکه در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب بازدیدکنندگان و ناشرانی از استان‌های کشور در تهران حضور پیدا می‌کنند، هماهنگی‌های لازم با زائرسرای حرم مطهر امام خمینی؟ ره؟ برای اقامت آن‌ها انجام شده است. زائرسرای حرم مطهر امام خمینی؟ ره؟ روزانه پذیرش هزار نفر را دارد و صبحانه رایگان در اختیار بازدیدکنندگان و ناشران شهرستانی قرار خواهد داد. علاقه‌مندان برای استفاده از این ظرفیت در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران می‌توانند به بخش رفاهی نمایشگاه کتاب تهران مراجعه کنند.

کتاب‌های خارجی هم رسید
اگر مشتری کتاب‌های خارجی هستید باید همان روزهای اول نمایشگاه کتاب بروید سروقت این کتاب‌ها والا چیزی گیرتان نخواهد آمد. محض اطلاع هم عرض کنم که امسال در نمایشگاه کتاب ۱۰۴ هزار عنوان کتاب خارجی از سوی ناشران و نمایندگی‌های نشر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد و طبق اعلام آقای احد رضایی، مدیر کمیته ناشران خارجی تمامی کتاب‌های خارجی وارد گمرک تهران شده‌اند و تا روزهای آینده به مصلای امام خمینی؟ ره؟ خواهند رسید. این را هم گفته باشم که ناشرانی از کشورهای انگلستان، لبنان، سوریه، مصر، تونس، پاکستان، قطر، عراق و ترکیه به طور مستقیم در نمایشگاه حضور دارند و نمایندگانی از ناشران کشورهای آمریکا، آلمان، هند، ترکیه، هلند، بلژیک، سنگاپور، ایتالیا، روسیه، کانادا، کره‌جنوبی و ژاپن حضور خواهند داشت. آقای رضایی هم درباره این ۱۰۴ هزار کتاب خارجی گفته است که ۴۱ هزار عنوان این آثار در بخش تازه‌های کتاب و ۶۳ هزار عنوان نیز
در بخش آزاد خواهد بود. ضمن اینکه ۳۳ هزار عنوان کتاب را هم ناشران عرب شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کنند.
از بخش ناشران خارجی این را هم بدانید که کتاب‌های خارجی امسال با ارز نیمایی عرضه خواهند شد و این یعنی دولت یارانه خوبی را به این بخش داده است؛ البته ارز نیمایی در بخش تازه‌های کتاب است و ۲۵ درصد هم تخفیف دارد.

ناشران دست به کتاب‌اند!
این روزها اگر حالی از ناشران بپرسید از گرانی کاغذ و اوضاع اقتصادی آن خواهند نالید ولی از نمایشگاه کتاب نمی‌شود گذشت و البته سود اقتصادی که نصیب ناشر می‌کند؛ پس ناشران محترم حتی با چند عنوان جدید هم که شده خودشان را به نمایشگاه کتاب خواهند رساند. این را هم از اخبار متعددی می‌گویم که این روزها از ناشران در خبرگزاری‌ها و البته صفحات رسمی آن‌ها و گروه‌های خبری منتشر می‌شود. پس جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و مطمئن باشید که ناشران محبوب‌تان هر چند با سختی ولی کتاب‌های جدیدی را برای شما در نمایشگاه تدارک دیده‌اند تا دست خالی از آن بیرون نیایید. اگر بخواهیم آن‌ها را لیست کنیم از حوصله این گزارش خارج است؛ اما اگر اهلش باشید کتاب‌های تازه را پیدا خواهید کرد.

مهمان ویژه نمایشگاه کتاب را بشناسید
نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه‌های کتاب در سراسر جهان تبادل کاری دارد و وقتی ایران به‌عنوان مهمان ویژه به نمایشگاه کتابی می‌رود باید انتظار داشت آن کشور هم در نمایشگاه کتاب به‌عنوان مهمان ویژه معرفی شود. ایران سال گذشته مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن بود و با این حساب امسال چین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است. البته حضور مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران هنوز به استاندارد مطلوب خود نرسیده است ولی آن طور که آقای احمد شاکری، مدیر بخش بین‌الملل سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفته است چین ظاهراً برنامه‌های خوبی برای حضور دارد. امسال غرفه چین به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران میزبان چهار هزارعنوان کتاب از بیش از ۷۸ ناشر چینی است. همچنین ۱۰ نویسنده، مترجم و تصویرگر نیز در این غرفه حضور خواهند داشت و نزدیک به ۳۰ برنامه نیز از سوی این کشور در نمایشگاه کتاب تهران برگزار خواهد شد. تعدادی از این برنامه‌ها در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران و دیگر برنامه‌ها در غرفه این کشور برگزار خواهد شد. همچنین تعدادی از برنامه‌های این کشور با هماهنگی خودشان در دانشگاه برگزارخواهد شد.
این را هم بدانید که علاوه‌بر چین که مهمان ویژه نمایشگاه است عراق و سوریه هم حضور فعالی دارند. طبق گفته شاکری سوریه در بخش انتشارات وزارت فرهنگ و اتحادیه ناشران سوریه در نمایشگاه ما حضور خواهد داشت. جدای از این چهره‌های شاخص فرهنگی و ادبی این کشور نیز برای حضور در ایران دعوت شده‌اند که برنامه‌های آن‌ها با مشارکت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار خواهد شد. مسوولان فرهنگی عراقی هم حضوری فعال در نمایشگاه امسال دارند.

آخر این گزارش هم بدانید که نمایشگاه کتاب تهران روز ۴اردیبهشت به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود و از روز ۵اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان کتاب خواهد بود.

*صبح نو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار