سرپرست فرمانداری لنجان گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان، کاشت ۳۲ محصول جایگزین برنج به همراه براورد اقتصادی هریک را ارایه کرده‌اند.
کد خبر: ۷۳۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 22 April 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایمنا،خدامراد صالحی در آیین تکریم و معارفه رییس اداره دخانیات این شهرستان، اظهار کرد: براساس تصمیم هیئت وزیران کشت برنج به جز در استان‌های گیلان و مازندران ممنوع اعلام شد و باتوجه به اینکه کشاورزی نقش مهمی در کار آفرینی و ایجاد رفاه بین مردم و فعالان این بخش دارد، جلسات کارشناسی متعددی برای اصلاح الگوی کشت سازگار با کم آبی طی روزهای اخیر برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: ۶۰ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود از داخل لنجان عبور می‌کند که ۳۰ کیلومتر از حوزه این رودخانه به صورت دائمی و ۳۰ کیلومتر دیگر به صورت فصلی است، اما تقاضا و مصرف آب در این حوزه آبخیز افزایش یافته است.

سرپرست فرمانداری لنجان با بیان اینکه سالانه بیش از هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت می رود، تصریح کرد: باتوجه به اینکه محدودیت‌هایی در حوزه منابع آب وجود دارد، لنجان با برنامه‌ریزی دقیق، آموزش و بهره‌مندی از روش‌های نوین به سمت ارایه طرح الگوی کشت جایگزین حرکت کرده و در این حوزه نیز پیشتاز بوده است.

 صالحی با بیان اینکه باید در حوزه کشاورزی به سمت اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم منطقه حرکت کرد، ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان لنجان و مسئولان امر در این شهرستان ۳۲ محصول جایگزین با تفکیک برآورد اقتصادی و مصرف آب به استان ارایه کرده‌اند، اما یکی از دغدغه‌های مجود در این حوزه خرید تضمینی محصولات معرفی شده است.

وی با بیان اینکه نیاز است کارشناسان اداره دخانیات با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی برای معرفی ارقام کشت جایگزین در راستای حفظ منابع آبی اقدامات لازم را انجام دهند، اضافه کرد: براساس گزارشات ارایه شده از سوی کارشناسان در هر هکتار بیش از دو هزار و ۵۰۰ تن تنباکو به عمل می‌آید و باتوجه به مرغوبیت اراضی کشاورزی این شهرستان به ویژه مقاومت به خشکی و شوری، زمینه تولید ثروت و ایجاد اشتغال و ارزآوری در این منطقه فراهم است.

سرپرست فرمانداری لنجان اظهار کرد: در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۰ درصد قیمت خرید تضمینی تنباکواز کشاورزان در استان اصفهان رشد داشته و هر کیلو تنباکو از کشاورزان استان بالغ بر ۱۵ هزار تومان خریداری شده و قطعا خرید تضمینی تنباکو توسط سازمان دخانیات کشور، دغدغه حرکت به سمت اصلاح الگوی کشت را مرتفع می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار