رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 50 سال گذشته به خاطر رفع کچلی از برق و رادیوتراپی استفاده می کردند که متاسفانه پس از گذشت چند دهه اشعه های رادیوتراپی به شکل توده های سرطانی روی صورت و سر آنها نمایان شده است و آمار این نوع سرطان را بالا برده است.
کد خبر: ۷۳۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 25 April 2019

ذبیح الله شاهمرادی در گفت و گو با خبرنگار تابناک  اظهار داشت: شایع ترین بیماریهای پوستی، سالک است که سال گذشته 4 هزار نفر مورد جدید مبتلا به سالک شناسایی شدند این در حالی بود که در سال 96 آمار ابتلا به بیماری سالک به زیر یک هزار نفر میرسید.

وی گفت: از دلایل شیوع بیماری سالک در اصفهان، خشکسالی ها و مهاجرت روستائیان وخالی شدن روستاها از سکنه و وجود حشرات آلوده در روستاها و شهرها سبب ابتلا موجی از جمعیت به بیماری سالک شد.

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان، سرطان های پوست سر و صورت را پس از سالک شایع دانست و گفت: 50 سال گذشته به خاطر رفع کچلی از برق و رادیوتراپی استفاده می کردند که متاسفانه پس از گذشت چند دهه اشعه های رادیوتراپی به شکل توده های سرطانی روی صورت و سر آنها نمایان شده است و آمار این نوع سرطان را بالا برده است.

قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب در معرض ابتلا به سرطان پوست

شاهمرادی با توصیه بر شهروندان که نسبت به هر گونه زخم روی پوست که بیش از دو ماه باقی ماند وبه درمان های معمول پاسخ نداد باید حساس شد و حتما به متخصص پوست مراجعه کرد، ادامه داد:  افرادی که به مدت زیادی در معرض نور آفتاب قرار دارند مثل کشاورزان در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار اینکه سیر پیشرفت سرطان پوست در بدن بسیار کند است و سیر بدخیمی ندارد، اضافه کرد: حساسیت های شغلی که خود را روی پوست به شکل کهیر یا خارش های پوستی، قرمز شدن و التهاب نشان می دهد و بیشتر در کارگران از کارخانه جات صنعتی شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از سه دهه است که از لیزر درمانی استفاده می کنیم و تاکنون عوارض آن را روی پوست شاهد نبودیم، ادامه داد: لیزر درمانی که عملکرد آن شبیه امواج رادیویی است و تنها روی رنگدانه اثر می گذارد نه روی پوست بنابراین عوارضی به همراه نداشته و لزوما باید لیزردرمانی توسط متخصصان پوست انجام گیرد.

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار