فرماندار آران و بیدگل گفت: بیماری سالک در این شهرستان روند رو به رشدی داشته و تنها در سال گذشته 445 نفر به این بیماری مبتلا شدند.
کد خبر: ۷۳۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 28 April 2019

به گزارش تابناک، اسماعیل بایبوردی در کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی آران و بیدگل یادآور شد: نزدیک به یک میلیارد و 360 میلیون ریال سال 97 برای پیشگیری و مبارزه با شیوع این بیماری در شهرستان هزینه شد.
وی وسعت زیاد نقاط آلوده و عملیاتی، تغییرات آب و هوایی، فعال بودن لانه جوندگان نسبت به سال های پیش، رهاسازی کودهای حیوانی و نخاله ساختمانی درون و محدوده شهر و روستاه، وضعیت نابسامان دشت های اطراف و وجود کمپ های گردشگری در محدوده کلونی جوندگان را از جمله علت های افزایش آمار ابتلا به سالک در آران و بیدگل برشمرد.
فرماندار آران و بیدگل، بهبود وضعیت بهداشت و برنامه ریزی جهت پیشگیری و کنترل بیماری سالک در این شهرستان را نیازمند مشارکت و نظارت عمومی و همچنین ارتقای آگاهی مردم درباره این بیماری و جلوگیری از تداوم روندهای مخرب آن دانست و افزود: این مهم نیازمند آموزش گسترده و مشارکت مردمی با جلب همیاری سازمان های مردم نهاد امکان پذیر است.
وی با اشاره به اثرگذاری بیماری سالک در جسم و روح مبتلایان و زندگی مردم بیان کرد: مبارزه و پیشگیری از بیماری سالک در این منطقه باید دانش پایه صورت بگیرد.
بایبوردی با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات، استادان حوزه و دانشگاه، معلمان و دیگر گروه های مرجع در فرهنگ سازی مبارزه با بیماری سالک اضافه کرد: راه اندازی پوش 'نه به سالک در آران و بیدگل' با پیشگامی دستگاه های ذیربط می تواند در این زمینه بسیار اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: با توجه به محدویت منابع برای سم پاشی نقاط در خطر آران و بیدگل برابر بیماری سالک، آگاهی بخشی مردم هوشمندانه تر و کم هزینه تر از درمان ارزیابی می شود.
پیش تر سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل از وجود 18 کانون بحران در این شهرستان خبر داده و بیشترین آمار مبتلایان را مربوط به شهر ابوزیدآباد عنوان کرده بود.
سالک نوعی بیماری پوستی است که بر اثر گزش جوندگان یا جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان سرایت می کند و عامل آن انگلی به نام لیشمانیا می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار