کد خبر: ۷۳۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 29 April 2019


به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، در شرایطی که کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 400 گونه گیاه دارویی از مجموع 2 هزار گونه گیاهی موجود درایران ، یکی از غنی ترین استان های کشور است و این سرزمین چهار فصل را به عنوان باغ گیاه شناسی ایران می شناسند اما سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی محدود به سه واحد صنعتی است.
46 گونه گیاهی آندومیک و سه گونه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه ، آنغوزه و گزانگبین به وفور در ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد یافت می شود.
بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس ، بن سرخ ، کارده ، آویشن، لاله واژگون ، ترنجبین ، خارو ، خشت، چوش، درمه، برنجاس ، کاسنی و سیاهدانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است .
محدود بودن کشت صنعتی و بوته چینی بی رویه از گونه های طبیعی باعث ریشه کن شدن برخی گونه ها از سویی و شکوفا نشدن ظرفیت های این محصولات شده است.
کارشناسان منایع طبیعی معتقدند: برخی گونه های گیاهان خوراکی و دارویی این استان از جمله بیلهر، بن سرخ،تره کوهی و آنغوزه در معرض انقراض هستند.
این گونه های گیاهی به علت برداشت بی رویه در سال های گذشته در مراتع کهگیلویه و بویراحمد کمیاب شده اند.
یک گیاه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج معتقد است: 40 درصد از گونه های گیاهی موجود در کشور کهگیلویه و بویراحمد رویش می شود.
دکتر عزیزالله جعفری توضیح داد: 28 درصد از مجموع هفت هزار و 500 گونه گیاهان مختلف در کشور نیز در این استان رویش می کند.
وی افزود: از هر پنج گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد یک گونه آن کاربرد دارویی دارد.اما با با وجود این ظرفیت ها بیشتر مردم قدر این گنجینه خدادادی را نمی دانند و اقدام به برداشت بی رویه گیاهان دارویی و خوراکی می کنند.
براساس برآوردها اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ، گیاهان دارویی در سطح 200 هزار هکتار مراتع استان قابل‌ کشت است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از یک میلیون 800 هزار هکتار مرتع است.
نبود صنایع بسته بندی، وجود دلالان و واسطه‌ها، نبود امکانات مناسب برای خرید تضمینی و بازاریابی، نبود فناوری تولید و تجهیزات فرآوری و تبدیل از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی در این استان است.
آن طور که کارشناسان می گویند از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه 100 کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که 150میلیون ریال درآمد برای بهره برداران در پی دارد با این تفاسیر رونق گیاهان دارویی از نوش داروهای معضل بیکاری است.
به عنوان مثال درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشار خون ، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا ، جلوگیری از حمله‌های هیستری ، رفع درد دندان ، جلوگیری از رشد میکروب ، درمان سیاه سرفه و برونشیت ، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه تنها یکی از گیاهان دارویی این سرزمین است.

** سهم گیاهان دارویی از صادرات
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید: گیاهان دارویی فرآوری نشده 80 درصد از صادرات این استان به کشورهای خارجی را تشکیل می دهد.
پودر و عصاره شیرین بیان، زعفران و عصاره گیاهان دارویی از مهمترین صادرات کهگیلویه و بویراحمد است.
کالاهای صادراتی این استان به کشورهایی مانند آلمان، عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر می شود.
داریوش دیودیده توضیح داد: فراهم کردن زمینه صادرات و شناسایی گونه های گیاهی که قابلیت تجاری سازی دارند کلید رونق تولید و اشتغال در این بخش هاست.
وی می گوید: هم اکنون سه واحد فراوری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد در حال فعالیت است و سه واحد دیگر در دست احداث است.
دیودیده ابراز داشت: حمایت از واحدهای در حال بهره برداری از طریق پرداخت تسهیلات برای توسعه، تکمیل واحدهای در دست اجرا و کمک به ساخت کارخانه های فراوری گیاهان دارویی از برنامه های دولت در این حوزه است.
وی بیان کرد: دستگاه های اجرایی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری نیز نقش مهمی در تولید و تنوع بخشی کشت گیاهان دارویی دارند.

** اقدامات انجام شده برای توسعه گیاهان دارویی در مراتع
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت گیاهان دارویی از جمله آنغوزه و باریجه در بیش از 38 هزار هکتار از مراتع این استان از سال 1373 تاکنون انجام شده است.
گودرز باقری فرد اضافه کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
وی عنوان کرد: سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد تدوین شده است که توسعه در مراتع، کشت در مزارع و ایجاد صنایع تبدیلی در آن پیش بینی شده است.
وی به بالا بودن آمار 2 و نیم برابری دام نسبت به مراتع در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای تعدیل دام و تقویت مراتع افزایش کشت گیاهان دارویی است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اختصاص ردیف مستقل اعتباری برای توسعه گیاهان دارویی این استان در دست پیگیری است.

** کلنگ زنی باغ گیاهان دارویی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: فروردین امسال باغ گیاهان دارویی و گلخانه هوشمند این استان در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع و با اعتبار چهار میلیارد و 500 میلیون ریال در مرکز رشد سلامت این دانشگاه کلنگ زنی شد.
اورنگ ایلامی افزود: در این باغ از مدرن‌ترین تکنولوژی ها برای بهره برداری از گیاهان دارویی استفاده خواهد شد.
وی بیان کرد: باغ گیاهان دارویی و گلخانه هوشمند می‌تواند نقش مهمی در تهیه داروهای مورد نیاز ایفا کند.

** افزایش کشت گیاهان دارویی در مزارع
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: سطح گیاهان دارویی در این استان نسبت به سال 1392 پنج برابر شده است.
زواره آزادپور تصریح کرد: سطح گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای دولت تدبیر و امید 20 هکتار بود هم اکنون به 105 هکتار رسیده است.
وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات از محل منابع مالی اشتغال روستایی و عشایر به بهره برداران از جمله برنامه های چهاد کشاورزی برای رونق تولیداین محصولات پردرآمد است.
آزادپور ابراز داشت: آلوئه ورا، آویشن، بادرنجبویه، به لیمو، رزماری، کدو تخمه کاغذی، نعناع فلفلی، استویا و بابونه از ارقام گیاهان دارویی کشت شده در این استان است.
وی اشتغال مستقیم در هر هکتار از گیاهان دارویی در این استان را 10 تا 20 نفر برآورد کرد.

**چشم انداز آینده تولید گیاهان دارویی در مزارع
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 400 هکتار از زمین های کشاورزی استان در امسال و سال آینده زیر کشت گیاهان دارویی می رود.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی یکی از راه های مهم افزایش درآمد در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود و باید با ارائه آموزش و تغییر نگرش کشاورزان، آنها را به این سمت سوق داد.
وی بیان کرد: جهاد کشاورزی آمادگی پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران فراوری گیاهان دارویی را دارد ضمن اینکه حمایت هایی نیز در روند اعطای مجوز و مراحل مقدماتی نیز انجام می شود.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یک میلیون و 300 هزار هتکار جنگلو مرتع دارد.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران و در دامنه های رشته کوه زاگرس قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار