نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از حمایت قاطع نمایندگان مجلس بر گسترش استفاده از شیوه‌‌های تولید جدید کاغذ خبر داد و گفت: مجلس در تلاش است از کارخانه‌های تولید کاغذ از طریق کربنات کلسیم که در حقیقت از ضایعات سنگ ساخته می‌‌شوند حمایت کند.
کد خبر: ۷۳۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 30 April 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: اصغر مسعودی در حاشیه‌ بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر افزود: بیش از هشتاد درصد کاغذ مورد استفاده در ایران وارداتی است و این امر هزینه‌ی گرانی را به فعالان حوزه‌ی چاپ و نشر تحمیل می‌‌کند اما تولید کاغذ در ایران نیز به دلیل تخریب جنگل‌‌ها و عوارض ناشی از آن، از جمله وقوع سیل چندان امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: مجلس در تلاش است تا از کارخانه‌های تولید کاغذ از طریق کربنات کلسیم که در حقیقت از ضایعات سنگ ساخته می‌‌شوند حمایت کند.

مسعودی ادامه داد: این کارخانه‌ها در ایران در شهرهای از قبیل یزد و تبریز وجود دارد و مجوز احداث یک کارخانه دیگر در شیراز نیز صادر شده است و ما سعی می‌‌کنیم با گسترش این کارخانه‌‌ها و افزایش ظرفیت تولید کاغذ از طریق کربنات کلسیم بتوانیم موضوع گرانی و کمبود کاغذ را جبران کنیم.

نماینده‌ مردم نیریز و استهبان در مجلس همچنین بحث کتاب و مطبوعات را یکی از دغدغه‌‌های نمایندگان در کمیسیون فرهنگی اعلام کرد و افزود: از زمان گرانی کاغذ بسیاری از انتشاراتی‌‌ها به ما هشدار دادند که این وضع ممکن است مشکلاتی عدیده‌ای به وجود بیاورد و به همین دلیل ما در کمیسیون فرهنگی جلسات متعددی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر صمت و همچنین وزیر کار و رفاه برگزار کردیم و در مجموع این جلسات مقرر شد تا ارز نیمایی برای واردات کاغذ در نظر گرفته شود.

وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اذعان کرد: این نمایشگاه جایگاه والایی در کشور و منطقه دارد به طوری که حدود سی کشور خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و همچنین حدود چهار صدهزار عنوان کتاب در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مسعودی یادآور شد: با وجود تبلیغات در رسانه‌‌ها، سانسور در جهان بسیار زیاد است و مردم در جهل و بی‌خبری قرار دارند و نمایشگاه کتاب و بسیاری از کتاب‌‌های منتشر شده می‌‌تواند در این زمینه به مردم آگاهی دهد و با توجه به اینکه تحریم‌‌های استکبار جهانی در این برهه از تاریخ ایران افزایش یافته است لزوم توجه به بخش کتاب بیشتر حس می‌شود.

به گفته‌ وی؛ یکی دیگر از آثار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که مردم ایران به جهانیان و بخصوص کشورهای مستکبر نشان می‌‌دهند که هیچ تحریم و تهدیدی نمی‌تواند مردم کشور را با مطالعه بیگانه کند.

وی اظهار کرد: قطعا سرانه‌ی کتابخوانی در کشور ایران بسیار کم است و با توجه به فرهنگ غنی اسلام و دین که با کلمه‌ اقرا شروع می‌‌شود امید می‌‌رود که مردم با گذشت زمان به اهمیت کتابخوانی پی ببرند.

نماینده‌ مردم نیریز و استهبان در مجلس در پایان با بیان اینکه خود به نوعی نویسنده محسوب می‌‌شود به آخرین کتابی که مطالعه کرده اشاره کرد و گفت: آخرین مطلبی که خوانده‌ام جزوه‌ای در مورد اثرات تحریم‌‌های آمریکا بود و همچنین به کتاب‌‌های شعر نیز بسیار علاقه‌مند هستم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار