نماینده شورا در ستاد آبادگری باغات قصردشت شهرداری شیراز گفت:تغییر کاربری آن‌چه در بند یک ماده 49 آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه‌ای و ملی آمده است، احراز ضرورت تغییر کاربری است حال پرسشی که همه ما شهروندان باید با صدای بلند بپرسیم این است دقیقا کدام ضرورت شهری ایجاد می‌کرده که شهرداری در سال‌های گذشته به جان باغات افتاده است و مجوزهای تغییر کاربری را در این حوزه صادر نموده است.
کد خبر: ۷۴۰۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲ 01 May 2019

ذینفعان همیشگی در پرونده تغییر کاربری باغات شیراز
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نماینده شورا در ستاد آبادگری باغات قصردشت شهرداری شیراز عصر امروز در صحن علنی شورای شهر شیراز با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش‌های سرمایه‌ی شهری شیراز باغات است، اظهار داشت: ضروری است به آنچه در سال‌های گذشته بر باغات گذشته و ضرورت اصلاح طرح‌های بالادستی را ایجاب می‌کند، پرداخته شود.

مهدی حاجتی ادامه داد: آنچه خواهم گفت روایت سوداگری‌هایی است که منافع شهر را قربانی سود سوداگران کرده است و باغات که باید مهربانانه در آغوش شهر قرار می‌گرفت، در چنگال شهر فروشان گیر کرده است.

شهرداری در سال‌های گذشته به جان باغات افتاده است

وی افزود: تغییر کاربری آن‌چه در بند یک ماده 49 آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه‌ای و ملی آمده است، احراز ضرورت تغییر کاربری است حال پرسشی که همه ما شهروندان باید با صدای بلند بپرسیم این است دقیقا کدام ضرورت شهری ایجاد می‌کرده که شهرداری در سال‌های گذشته به جان باغات افتاده است و مجوزهای تغییر کاربری را در این حوزه صادر نموده است.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: دادن مجوز هتل و مجتمع‌های تجاری و مسکونی در حوزه باغات جز ارزش افزوده برای ذینفعان، منفعتی برای شهر هم داشته است؟ مگر می‌شود شما بر خلاف آنچه صراحت قانونی دارد مجوز صادر کنید و با عده‌ای که غالباً در پرونده‌های تغییر کاربری اسامی تکراری هم دارند سرمایه‌های شهر را حراج کنید.

حاجتی با بیان اینکه ساده‌لوحانه است که بپذیریم مدیری دلبسته فرد ذی‌نفع شده است و این همه امضا خلاف قانون را زده باشد، تصریح کرد: دقیقا کدام ضرورت می‌گوید درست در مجاورت پل‌ها مجوز مجتمع‌های تجاری داده شود، آیا غیر از ارزش افزوده میلیاردی برای عده‌ای خاص برای شهر هم خاصیتی داشته است، این بماند که شما پل می‌سازید که تردد شهری تسهیل گردد و با چنین مجوزهایی همزمان در همان نقطه ده‌ها میلیارد هزینه آن پل را هم دور می‌ریزید.

مجتمع‌های تجاری گردشگری در پیاده راه سلامت!

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز به دستکاری و بازگذاشتن تعابیر در طرح‌های بالادستی از جمله طرح تفصیلی اشاره کرد و ادامه داد: در دفترچه ضوابط و مقررات باغات از واژه مجاور معابر مناسب استفاده شده است، دقیقاً این معابر مناسب را چه کسی تشخیص می‌دهد؟ به ظاهر میزان نفوذ فرد ذینفع می‌تواند هر تفسیری از این واژه‌ها را تعیین کند. موردی داشته‌ایم که ابتدا با کلی تبلیغات به عنوان پیاده‌ راه سلامت که بین پل معالی آباد و بلوار شاهد قرار دارد با منت تمام در چشم مردم فرو می‌کنند؛ بعدها کاشف به عمل می‌آید که مجتمع‌های تجاری گردشگری در 8 طبقه با 3 طبقه تجاری بر خلاف ضوابط و قوانین در آنجا بخشی از مراحل اداری را طی کرده و توافقنامه نیز امضا شده است.

وی افزود: حال شما واژه معابر مناسب و بند 2-11-14 طرح تفصیلی که در آن واژه به استثنای باغات برداشته شده و همچنین ضرورت تغییر کاربری آن احراز نشده است را کنار هم که می‌گذارید متوجه می‌شوید که چگونه ممکن است در چنین نقطه‌ای هتل و مجتمع تجاری 8 طبقه ساخته شود.

حاجتی با بیان چند سؤال که طی این سال‌ها نهادهای ناظر کجا بودند؟ مگر می‌شود پروژه‌هایی در این سطح، افزاینده ثروت عده‌ای خاص در شهرها بدون آنکه ضوابط قانونی را رعایت کرده باشند قد علم کنند و هیچ متهمی نداشته باشد؟ ابراز داشت: مگر می‌شود امثال هتل آسمان به کمک مدیرانی که بر خلاف قانون و به رغم صراحت ضوابط میراثی مبنی بر رعایت حریم بصری ارگ‌کریمخان مقابل چشم همه ما بالا رود و با دهن کجی دو طبقه غیرقانونی را هم تکمیل کند و همه ما نظاره‌گر باشیم.

آنچه قانون و مجری آن را به ابتذال می‌کشاند ناتوانی در اجرای آن است

این عضو شورای شهر شیراز گفت: راه‌حل بسیار ساده است، مدیران وقت که چنین امضاهای خلاف قانون و تعهد آوری زده‌اند به محکمه کشیده شده و خسارت‌های شهر را جبران کرده و این ساختمان‌ها تخریب شوند، آنچه قانون و مجری آن را به ابتذال می‌کشاند ناتوانی در اجرای آن است؛ آنچه امروز در دست ذینفعان پروژه‌ها است و به عنوان مجوز قانونی در محاکم از آن برای محکومیت مجریان امروزی قانون استفاده می‌کنند توسط مدیران متخلف به صورت غیر قانونی صادر شده است.

وی اظهار داشت: از جایگاه نماینده مردم درخواست می‌کنم نهادهای ناظر همه مدیران متخلف را به محکمه کشانده، خسارت ذینفعانی که امروز مجوزهای فراقانونی در دست دارند را از این مدیران بگیرند و خارهایی را چون هتل آسمان از چشم شهر شیراز بیرون کشند و نگذارید مابقی پروژه‌های مخرب به سرانجام رسد، چرا شهرداری از اموال عمومی باید خسارت تخلفات مدیران را پرداخت کند.

کاهش 70 درصدی باغات شیراز

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در خصوص باغات قصردشت شیراز ابراز داشت: شواهد و قرائن پهنه‌ی باغات شیراز در ابتدای صده چهاردهم هجری شمسی را قریب به 3 هزار هکتار نشان می‌دهد، متاسفانه امروز و در انتهای این صده مساحت باغات شیراز با کاهش 70 درصدی به یک سوم تقلیل پیدا کرده است و از محدوده مذکور بر اساس آمارها تنها هزار هکتار مانده است. این فاجعه زیست محیطی که بخشی از آن به دست بی‌کفایت برخی از متولیان شهری در دو دهه‌ی گذشته و نیز به یمن مدیریت غیرعلمی و آمرانه‌ی معدودی بالانشین در مرکز رخ داده است.

قاسم مقیمی ادامه داد: با تداوم وضع موجود و با همین آمار و ارقام، در سی سال آینده نشانی از باغ در شیراز نخواهد ماند و شیراز سبز را باید در لابه لای تاریخ جستجو کرد و بهتر بگویم باید در تدارک مجلس ترحیم باغات قصردشت شیراز در سه دهه‌ی آتی باشیم.

وی افزود: نیاز به بازنگری جدی، فوری و کارشناسی طرح‌ها و بخش نامه‌ها و آیین نامه‌های حاکم بر باغات شیراز بویژه باغات قصردشت و ابطال آن‌ها احساس می‌شود.

این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: طرح پرطمطراق ساماندهی باغات قصردشت با کارگروه‌های زیاد که از ابتدای دهه هفتاد کلید خورده است و به نظر تنها منفعت آن ایجاد ساختمان و تشکیلاتی برای استقرار جمعی و وسیله‌ای برای ارتزاق عده‌ای دیگر شده است چگونه اجرا شده که روزگار سبز شیراز را سیاه کرده است.

مقیمی گفت: وضع موجود گویای دخالت‌های غیرفنی خوره‌هایی است که سال‌ها است بر جان سبز شیراز رسوخ کرده‌اند و همچنان با کاهش قطر و ارتفاع درختان به افزایش عمق و ارتفاع جیب و حساب‌های بانکی‌شان مشغول هستند.

ضرورت ایجاد تعاونی باغداران شیراز

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا تاکید کرد: ضروری است شهرداری شیراز به عنوان پبشقراول این مهم، گروهی متخصص داخلی و خارجی را با همراهی مالکان باغات با رعایت حقوق حقه آنها و استفاده از تجارب گرانبهایشان در حوزه‎ی باغداری گرد هم آورد تا ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود، راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را جهت یافتن راهی معقولانه برای آینده در اسرع وقت روی میز کمیسیون‌های شورا بگذارد.

وی افزود: شاید در این راه ایجاد «تعاونی باغداران شیراز» با حضور ذینفعان و مالکان حقیقی باغات و با نظارت عالیه شهرداری، بتواند دوباره رونق باغات شیراز را برگرداند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار