رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت آمار سزارین استان حدود 62 درصد بود که با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ترویج زایمان طبیعی این آمار به حدود 55 درصد در استان اصفهان رسیده است.
کد خبر: ۷۴۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 07 May 2019
به گزارش تابناک، زهرا جوانمردی با اشاره به شاخص‌های مامایی استان، اظهار کرد: مهمترین بحث در خصوص  وضعیت مامایی استان اصفهان، وضعیت اشتغال ماماها است. 
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود یک‌هزار و صد ماما در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، در حیطه درمان مشغول به کار هستند، افزود: 350 ماما دارای دفتر کار و یا مراکز مشاور مامایی هستند.
 
وی ادامه داد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت آمار سزارین استان حدود 62 درصد بود که با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ترویج زایمان طبیعی این آمار به حدود 55 درصد در استان اصفهان رسیده است. 
 
رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: افزایش این میزان آمار زایمان طبیعی نتیجه اقدامات و فعالیت‌هایی از جمله فراهم سازی زیر ساخت‌های فضای فیزیکی بلوک‌های زایمان از حالت قدیمی به اتاق‌های تک نفره زایمان طبیعی بود که در اکثر بیمارستان‌های دولتی و در برخی بیمارستان‌های غیر دولتی انجام شده است.
 
جوانمردی به بیان اینکه در این بیمارستان‌ها امکانات زایمان بدون درد (دارویی و کم درد غیر دارویی) فراهم شد، گفت: همچنین در تعدادی از مراکز نیز امکانات زایمان در آب مهیا شده است، البته بیشترین روشی که در زمان حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش لیبر در آب است که مادر تا قبل از زایمان در آب سپری می‌کند و به تخت زایمان منتقل می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه البته تعدادی زایمان در آب نیز صورت گرفته است که تعداد آن کمتر از روش لیبر در آب است، خاطر نشان کرد: فلسفه این روش این است که آب خاصیت ریلکسیشن دارد و بسیار در کاهش درد و استرس مادر کمک ‌می‌کند و جزء یکی از روش‌های زایمان طبیعی فیزیولوژیک در دنیا است.
 
رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه روش لیبر در حال حاضر در بیمارستان‌های شهید بهشتی و بیمارستان امین انجام می‌شود، گفت: در شهرستان‌ها نیز این روش در  بیمارستان امیرالمومنین شهرضا انجام می‌شود.
 
جوانمردی افزود: قبلا رویکرد بیشتر به سمت سزارین بود، اما اکنون با توجه به اینکه زایمان طبیعی در مراکز دولتی رایگان شد و زیر ساخت‌های فیزیکی در بیمارستان‌ها تغییراتی کرد، استقبال از روش زایمان طبیعی افزایش یافت، همچنین کلاس‌های آمادگی برای زایمان علاوه بر مراکز بهداشتی، در بیمارستان‌ها و مراکز مشاوره و مامایی راه اندازی شده و توسعه یافته است.
 
وی تصریح کرد: در این کلاس‌ها، آموزش‌های لازم به مادر و همسر وی داده می‌شود. دلیل اصلی که مادر را به سمت سزارین سوق می‌دهد، ترس از درد زایمان طبیعی است. این ترس با آموزش و اطلاع‌رسانی برطرف می‌شود.
 
رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه زایمان طبیعی در آب هنوز رایگان است و هزینه اضافه‌ای برای آن پرداخت نمی‌شود، خاطر نشان کرد: برای انجام زایمان طبیعی در آب شرایط جسمی مادر از پیش توسط پزشک و ماما ارزیابی شده و در صورتی که مادر بیماری زمینه‌ای خاصی نداشته باشد و معیارهای پزشکی مناسب بود، قابل اجرا است.
 
جوانمردی با بیان اینکه امید است "روز ماما" بهانه و فرصتی برای قدردانی از زحمات و تلاش‌های جامعه مامایی کشور باشد، خاطر نشان کرد: بدون شک مهمترین هدفی که ماماها در نظام سلامت دنبال می‌کردند ارتقای سلامت مادر و نوزاد است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار