مدیر عامل جمعیت هلال احمر اصفهان:
مدیر عامل جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: با توجه به اینکه 75 درصد نیروهای موثر در امدادگری های حوادث غیر مترقبه بازماندگان هستند بنابراین با افزایش آگاهی عموم مردم در مواقع بحران می توانیم شاهد کاهش خسارات باشیم.
کد خبر: ۷۴۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰ 08 May 2019

به گزارش خبرنگار تابناک ، محسن مومنی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مردم نقش زیادی در امدادگری ها دارند و آموزش کمک های اولیه و امدادگری ها به آنها اولویت جمعیت هلال احمر اصفهان است.
وی با اشاره به  نقش موثر رسانه ها در اطلاع رسانی های درست و مدیریت درست بحران در حوادث غیر مترقبه ، ادامه داد: اطلاع رسانی خوب رسانه ها به هنگام وقوع سیل  موجب شد تا کمک های نقدی و غیر نقدی نسبت به زلزله کرمانشاه افزایش یابد و 80 درصد لوازم اهدایی مردم نیز دست اول بود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان از برگزاری مانور برای بالا بردن سطح آگاهی مردم در حوادث غیر مترقبه برای عامه جامعه خبر داد ، افزود: حفظ آرامش برای انجام اقدام های موثر در حوادث غیر مترقبه و شرایط بحرانی را بسیار مهم است و قرارگرفتن افراد در تیم های واکنش سریع تابع شرایط خاصی است که افراد باید آموزش ها و مراحل اداری مرتبط را پشت سربگذارند.
مومنی انتشر اخبار درست در مواقع ضروری را بسیار مهم خواند و گفت: در چنین مواقعی تنها  انعکاس اخبار درست می تواند سبب آرامش مردم شود زیرا انتشار اخبار غیر واقعی به توسعه دامنه بحران کمک می کند و کار را برای امدادرسانی دشوار می سازد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان اضافه کرد: به دلیل برخورداری از نیروهای متخصص و باتجربه و قرارگرفتن در مرکز ایران، انتظار از این استان برای امدادرسانی به سایر استان ها در صورت بروز حوادث غیر مترقبه بالاست و به همین دلیل است که جمعیت هلال احمر اصفهان برای امدادرسانی در بیشتر حوادثی که در کشور اتفاق افتاده، پیش قدم بوده است.
مومنی درباره اظهارات یکی از فرماندهان پیشین سپاه مبنی بر حضور نیروهای سپاه در قالب گروه های امدادی جمعیت هلال احمر ایران اعزامی به بوسنی گفت: بلافاصله، سپاه اظهارات وی را تکذیب و از این فرد به دستگاه قضایی شکایت کرد.
وی افزود: بخاطر اینکه اظهارات این فرد، غیر واقعی و صحیح نبود جمعیت هلال احمر ایران و سپاه هر دو از وی شکایت کرده اند و پرونده قضایی آن در دست بررسی است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان با اشاره به اینکه این جمعیت برای امدادرسانی به سیل زدگان اخیر نیازمند کمک های نقدی و غیر نقدی در داخل و خارج کشور بود، تصریح کرد: در چنین شرایطی حساب های کاربری جمعیت هلال احمر ایران در خارج از کشور به دلیل اعمال تحریم های آمریکا بسته شد و آمریکایی ها حتی اجازه ندادند کمک رسانی هموطنان خارج از کشور و سایر ملت ها از طریق صلیب سرخ انجام شود.
مومنی با اظهار اینکه در نوروز امسال ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی امدادی هلال احمر در وضعیت آماده باش قرار داشتند، اظهار کرد: این تعداد نیرو نه تنها در سطح استان  اصفهان بلکه در مناطق سیل زده شمال، غرب و جنوب کشور نیز فعالیت داشتند.
وی با بیان اینکه در پی وقوع سیل در سمیرم ۲۰۰ خانوار آواره و ایجاد سرپناه و امدادرسانی برای آنها توسط نیروهای امدادی هلال احمر انجام شد، افزود: همچنین در حوادث ناشی از برف و مسدود شدن جاده‌های غرب استان به دلیل بارش شدید برف ۵۰ امدادگر در منطقه عملیات امدادرسانی و تامین مایحتاج ساکنان این مناطق را بر عهده داشتند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان همچنین با اشاره به اعزام ۸۰ نفر از امدادگران استان اصفهان به اهواز ادامه داد: نتیجه بخش بودن اقدامات نیروهای امدادی استان اصفهان به دلیل آمادگی قبل از حوادث بوده است و پاسخگوی نیازها در زمان حوادث هستند.
هماهنگی بین بخشی از بحرانی شدن حوادث غیر مترقبه جلوگیری کرد
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: هماهنگی بین دستگاهی در استان اصفهان باعث شد که شاهد بحرانی شدن سیلاب ها در سمیرم و فریدونشهر نشویم .
داریوش کریمی با اشاره به اینکه برای اولین بار  مسئولیت امدادرسانی به مناطق سیل زده کشور به صورت یکپارچه به تیم های متولی امداد و نجات این استان واگذار شد ، گفت: در سیل اخیر جمعیت هلال احمر اصفهان در یکی از شهرها، سپاه استان در منطقه ای دیگر و راه و شهرسازی در روستاهایی در استان دیگر مشغول به فعالیت بودند.
وی با اشاره به اینکه این تیم ها در استان اصفهان در کناریکدیگر کار کرده اند و هماهنگی لازم را دارند، اظهارداشت: از وزارت کشور خواسته ایم تا در صورت بروز حوادث غیر مترقبه، نیروهای امداد و نجات استان را بصورت یکپارچه به محل مورد نظر اعزام کند تا در کمک رسانی تسریع شود.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان تصریح کرد: ارکان مدیریت در شهرهایی که دچار حوادث غیر مترقبه شده اند، انسجام لازم را برای دراختیار دادن اطلاعات لازم به نیروهای معین اعزام شده از استان های دیگر را ندارند و به همین منظور ستاد بحران استان اصفهان باید بصورت یکپارچه در محل حضور یابد تا بتواند با انجام کارگروهی به پیشبرد اهداف کمک کند.
وی در عین حال با اشاره به اینکه در فروردین سالجاری 16 استان کشور درگیر سیل بود، گفت: مقابله باسیل با این حجم گسترده و امدادرسانی به سیل زدگان کار آسانی نبود اما طی اقدام های خوب انجام شده توسط دستگاههای مختلف، در کمترین زمان ممکن اسکان اضطراری سیل زدگان انجام و به نحو احسن به آنها امدادرسانی شد.
وی با بیان اینکه بی توجهی مردم به هشدارها امداد و نجات را در حوادث غیر مترقبه دشوار می کند در این زمینه خواستار فرهنگ سازی رسانه ها برای افزاش آگاهی عمومی شد، ادامه داد: در مجموع 9 هزار و 862 تخته چادر به این استان ها ارسال شد که بیش از پنج هزار عدد آنها به لرستان و بیش از 2 هزار عدد آنها به خوزستان و یک هزار عدد آنها به استان فارس ارسال شد.
کریمی ادامه داد: 12 هزار و 270 تخته پتو ، 523 تخته موکت و سبدهای غذایی یک ماهه به این استان ها نیز ارسال شده است.

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار