افشین پروین پور در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که انتقادات متعددی به عملکرد وزیر سابق راه و شهرسازی در حوزه مسکن وارد است، اظهار کرد:‌ مسئولان و مدیران کنونی نیز در خصوص بخش مسکن آدرس غلط می‌دهندT از این جهت که هیچ اشاره به سوداگری در بازار نمی‌کنند. آنها می‌گویند باید عرضه مسکن را افزایش داد و وام خرید پرداخت کنیم. این در حالی است که اصل مشکل مسکن در ایران سوداگری است.

وی تصریح کرد: هرچه قدر هم میزان عرضه مسکن را در بازار افزایش دهیم تا زمانیکه سوداگری را کنترل نکنیم، قیمت‌ها کنترل نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که قیمت بالای مسکن باعث شده تا مردم نتوانند وارد بازار مسکن شوند، افزود: مسکن یک بازار ویژه و خاص است و شرایط عرضه و تقاضا مانند سایر بازارها در آن صادق نیست. وقتی بازار اسیر چنگال سوداگری است مکانیسم عرضه و تقاضا صادق نخواهد بود و تاثیری روی قیمت نمی‌گذارد.

کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه با اظهارات یکی از مدیران دولتی در خصوص خرید متری مسکن برای حفظ ارزش پول اشاره کرد و با انتقاد از آن گفت:‌ مسکن نباید وسیله‌ای برای حفظ ارزش پول مردم باشد. این مسئله نشان می‌دهد که پیش فرض فکری آقایان غلط است. وقتی گفته می‌شود مسکن و زمین بخرید یعنی این‌که اینها کالای سرمایه‌ای است. این بدترین معضل بازار مسکن به شمار می آید که تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است.

پروین‌پور با تاکید بر این‌که این قبیل اظهارات که " مردم اگر پول خرید یک واحد مسکونی را ندارید یک متر، دو متر یا 3 متر مسکن بخرید با افزایش قیمت‌ها خواهد شد، اظهار کرد: این یعنی مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و باید قیمت آن بالا بماند تا سرمایه‌ مردم حفظ شود.

وی با یادآوری این‌که این‌که سیاست فروش متری را راه‌اندازی کنیم یک سیاست غلط بود که چند سال پیش اجرا شد و الان هم در حال اجراست، افزود: سیاست سیاستگذاران بخش مسکن اشتباه است آنها نباید به مردم بگویند اگر نمی‌توانید یک خانه بخرید یک متر خریداری کنید.

وی با اشاره به این‌که این عملکرد نشان می‌دهد که برنامه‌ای برای بخش مسکن وجود ندارد، اگر هم برنامه‌ای بود که در ابتدا باید قیمت مسکن منطقی می‌شد، بیان کرد: فروش متری مسکن یک برنامه غلطی است که هیچ تاثیری نه در قیمت مسکن و افزایش عرضه واحدهای مسکونی نخواهد داشت.

وی با بیان این‌ک هاین طرح شکست خورده زمان وزارت عبدالعلی‌زاده در وزارت وقت مسکن است، گفت: مهم ترین و اثرگذارترین راهکار برای مهار سوداگری و تقاضای سرمایه‌ای استفاده از ابزارهای مالیاتی است. به نظر می‌رسد مدیران ذی‌ربط می‌خواهند بگویند قیمت مسکن متاثر از شرایط بازار است و نمی‌توانیم کاری در رابطه با آن انجام دهیم.

کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: این معدود مدیران نباید فکر کنند که کسی چیزی نمی‌فهمد. الان 70 درصد تقاضا در بازار مسکن سرمایه‌ای است. از سال 55 تا امروز همیشه موجودی مسکن روند افزایشی داشته و به طور مرتب نیز تقاضای سرمایه‌ای نیز افزایش یافته است.

پروین‌پور با بیان این‌که عمدا تقاضای سرمایه‌ای را در بازار مسکن نادیده می‌گیرند، اظهار کرد: باید 100 درصد تقاضای در بازار مسکن مصرفی باشد که این مسئله باعث می‌شود قیمت‌ها کنترل شود.

وی گفت: متاسفانه بازار مسکن به حال خود رها شده است؛ هر کسی پول داشته باشد می‌تواند در این بخش احتکار کند و به همین دلیل هم متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز 11 میلیون تومان عبور کرده است. نباید صورت مسئله را در بازار مسکن پاک کنیم.