وقتی بازرسین از کارفرماها دستور می گیرند
اصفهان که یک شهر صنعتی است و دارای تعداد بسیاری از انواع  کارخانجات مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی، صنایع کوچک و بزرگ صنعتی و داروسازی و غیره است بنابراین با حجم زیادی از حوادث کار برای کارگران در حالی مواجهیم که ناظرین فنی بر عملکرد درست کارخانجات خود حقوق بگیر و تحت فرمان کارفرماها هستند.
کد خبر: ۷۴۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳ 10 May 2019

به گزارش خبرنگار تابناک،  هر ساله با حجم زیادی از حوادث کار برای کارگران و همچنین آمار قابل توجهی خطاها در سطح کارخانجات مواجهیم که نه کمبود تعداد بازرسین از سوی ارگان های ناظر علت شیوع خطاها هست بلکه قرار گرفتن مسئولان فنی تحت پوشش کارفرماها و دریافت حقوق از آنها سالیان سال هست که قدرت نظارت و برخورد جدی را از آنها سلب کرده و تاکنون سهمیه ای حقوقی برای این افراد از سوی دولت به ارگان های تابعه اختصاص نیافته است.
اصفهان که در سال گذشته دومین استان پر حادثه برای کارگران بعد از تهران شناخته شده است به علت آمار بالای وجود صنایع و کارخانجات در اصفهان نیست و تنها بهانه موجه برای مسئولان است زیرا قطعا برای یک کلان شهر صنعتی که قدمت بسیاری در حوزه احداث کارخانجات نام و نشان دار در کشور دارد باید در وهله اول زیرساخت ها و شرایط ایمنی صددرصد کار برای کارگران و نیروهای انسانی آنها فراهم شود.
اما در این میان اهمال کاری  کارفرماها و  متولیان امر نظارت و بازرسی را شاهدیم که بنابرگفته آنها بخاطر وجود تعداد کثیر کارخانجات و کارگاه ها صنعتی و تولیدی در اصفهان شاید در سال یک یا دو بار امکان نظارت بر کارخانجات وجود داشته باشد و این در حالی که در شرایط کنونی  که با بحران اقتصادی مواجهیم دیگر  پلمب و تعطیل کردن در دستور کارفرمایان نیست و صرفا با تذکر و جریمه مالی کارفرمای خطاکار مشکل پشت سر گذاشته میشود.
نیروی انسانی حرفه ای و شاد به بی ارزشترین سرمایه هر کارفرما مبدل میشود
از زمانی که کارفرماها از بیمه کردن کارگران سر باز زدند و به علت عدم پرداخت حقوق های مکفی به استخدام کارگران نیمه حرفه ای و تازه کار روی اوردند، نیروی انسانی و به ویژه کارگر حرفه ای و خبره به بی ارزشترین سرمایه در هر صنف و شغل مبدل شد.
 در همین راستا روند تولیدی کارخانه جات و صنایع بزرگ و کوچک که روزی تمام وجاهت آنها به داشتن نیروی انسانی سالم و قدر و حرفه ای بود به سراشیبی افتاد و هر ساله با ورود  و خروج بسیاری از کارگران و نگاه ابزاری به آنها برای عدم پرداخت حق الزحمه کامل، صنایع دیگر آن قدرت تولید خود را پیدا نکردند و خطوط تولیدی خود را در طی سالیان گذشته به خاطر ارزش نگذاشتن به سلامتی و روحیه با نشاط کارگران ، یکی پس از دیگری متوقف شد.
هر ساله تعداد قابل توجهی از کارگران و سرپرستان خانوار به علت فراهم نبودن محیط کاری سالم و ایمن دچار حوادث کار میشوند که یا نقص دچار نقض عضو می شوند و بر جامعه معلولان و کار افتادگان اضافه می شوند  و یا آن حادثه منجر به مرگ کارگر میشود و بر خانواده های یتیم و بی سرپرست در کشور اضافه میشوند.
البته این تنها بخشی از حوادث است و نبود یک محیط کار ایمن و سالم امروزه تعداد بسیاری از کارگران را دچار مشکلات روحی و عصبی کرده است و ضمن بالا بردن آمار خشونت و درگیری تاثیر مستقیمی نیز در از هم پاشیدن خانواده ها دارد.
خبرنگار: عاطفه قلع ریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار