مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که دامان مسجد تاریخی امام را گرفته است، درگیری بخش‌های وسیعی از مسجد امام با رطوبت و نم گسترده بود.
کد خبر: ۷۴۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴ 13 May 2019

فریدون الله یاری درباره مسائل و بحران‌هایی که مسجد امام را در سال‌های اخیر با نیاز اساسی به مرمت روبرو کرده بود، اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که مسجد امام خمینی واقع در میدان نقش جهان را تهدید می‌کرد نم و رطوبت گسترده‌ای بود که تقریباً دیواره‌ها و جداره‌های بخش‌های مهمی از مسجد را در ضلع‌های جنوبی، جنوب غرب و تا حدی هم جنوب شرق را درگیر کرده بود، با توجه به تهدید رطوبت فراگیر در مسجد امام، تمامی سیستم تاسیساتی بازبینی شد.

وی افزود: تأسیسات فاضلابی و سرویس‌های بهداشتی بازنگری شد و مراحل پایانی تعبیه سرویس‌های جدید در حال انجام شدن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تاکید کرد: مسئله دیگر در مسجد امام سیستم فاضلاب شهری بود که با هماهنگی‌های آب و فاضلاب اصفهان اشکالات فاضلاب میدان و محوطه‌های پیرامونی آن بازبینی و اصلاح شد.

وی با بیان اینکه برای گذر از ضلع جنوبی مسجد امام مشکل جدی وجود داشت، ادامه داد: ارتفاع گذر مسجد امام بالا آمده بود و بر این اساس بخش مهمی از دیواره مسجد، زیر کف سازی‌ها ی گذر قرار گرفته بود؛ بر این اساس با اصلاح کف گذر و آجرفرش در کنار آسفالت تا حد زیادی رطوبت موجود کاهش یافت و امیدواریم موضوع رطوبت و نم مسجد امام هرچه سریع‌تر برطرف شود.

جمع‌آوری داربست‌های دور گنبد مسجد امام مطالبه عمومی است

وی با بیان اینکه جمع‌آوری داربست‌های دور گنبد مسجد امام مطالبه عمومی مردمی است، بیان داشت: کل کاشی‌های مسجد امام اعم از دیوارها، شبستان‌ها، زیر گنبدها به طور یکپارچه به مرمت نیاز داشتند چراکه در هر قسمت، وضعیت کاشی‌ها مناسب نبود و دچار ریزش می‌شد.

الله یاری ابراز داشت: در این سال‌ها سعی بر آن بوده که با سرعت و دقت بازسازی گنبد مسجد امام صورت گیرد و تاکنون ۱۴ ترک از ۱۶ ترک مسجد امام مرمت و بازسازی شده است و دو ترک باقیمانده در حال آماده سازی است.

وی اضافه کرد: بخش مهمی از ایوان‌ها، جداره‌ها، دیوارها و شبستان‌ها بازسازی شده و وضعیت مسجد تثبیت شده است؛ ادامه کار مرمت در داخل مسجد امام نیاز به بازبینی، تثبیت و استحکام بخشی دارد که در دستور کار قرار گرفته است.

آبراهه کشف شده در مسجد امام مرمت و پوشیده شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره آبراهه‌ای که در مسجد امام در اثر کاوش کشف شده بود ابراز داشت: در زمان کشف، فرضیه‌های مختلف مطرح شد؛ یک فرضیه بر گذر «نفررو» استوار بود و فرض دیگر «آبراهه» را گمانه زنی می‌کرد.

وی تصریح کرد: مطالعات باستان شناسی توسط همکاران در میراث فرهنگی استان اصفهان بر فرض دوم صحه گذاشت؛ «آبراهه» کشف شده بخشی از شبکه گسترده آبراهه هاست که در پیرامون میدان و در بخش بافت مرکزی شهر اصفهان وجود دارد و بخشی از آن به مادی‌ها و کانال‌ها متصل بوده است؛ قسمتی هم نقش زهکشی را داشته که بعد از نتایج به دست آمده آبراهه مرمت و پوشیده شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار