استاندار خوزستان گفت: سیلاب اخیر به برخی زمین های خوزستان خسارت وارد کرد و برای کاهش برخی از این ضررها امسال محدودیتی برای کشت تابستانه وجود ندارد.
کد خبر: ۷۴۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 13 May 2019

غلام رضا شریعتی صبح امروز در نشست شورای اشتغال خوزستان با بیان اینکه اشتغال یکی از محورهای اساسی و اصلی اقتصاد کشور بحث اشتغال است، اظهار کرد: حدود 10 سال است که شعار سال با محوریت اقتصاد نام‌گذاری می‌شود امسال نیز رهبر سال جدید را به نام سال تولید نام‌گذاری کرد.

به گزارش"تابناک" وی با تاکید بر اینکه در بحث اقتصاد انتظار می‌رود که اقتصاد ما متناسب با نیازهای روز جامعه هدف‌گذاری شود، گفت: در حوزه اقتصاد به جوانان اهمیت دهیم تا در زمینه کارآفرینی فرصت عرضه آموخته‌های خود را داشته باشند.

 استاندار خوزستان با اشاره به نقش و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، و فعالیت‌های نرم افزاری در پیش‌برد اهداف اقتصادی بیان کرد: روی فعالیت‌های الکرونیکی باید متمرکز شود و اعتبارت به سمت کارهای نرم افزاری سوق داده شود.

شریعتی با تاکید بر دانایی محوری در فعالیت‌های الکترونکی عنوان کرد: کار کردن در این زمینه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، و... نیاز به هزینه‌های بالا ندارد و برای استان خلق ثروت هم می‌کند.

وی افزود: قطعاً این ظرفیت‌ها در استان و کشور وجود دارد و ما باید شرایط مورد نیاز برای شکوفایی استعدادهای جوانان را فراهم کنیم و نیروهای خود را به روز کنیم چرا که به واسطه پیشرفت در حوزه‌های دانش‌بنیان می‌توان از هدر رفت آب شرب جلوگیری و مصرف انرژی را کم کنیم.

شریعتی عنوان کرد: سیل با وجود اینکه خسارت‌های زیادی به کشاورزی استان وارد کرد اما خرید گندم و کلزا نشان می‌دهد عملکرد ما نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته شرایط بارشی بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، گفت: امسال در حوزه کشاورزی 35 درصد رشد حاصل شد و بر اساس گزارش جهاد کشاورزی خوزستان بعضاً 8 تن در هر هکتار برداشت داشتیم.

شریعتی با تاکید بر نحوه خرید گندم و کلزای استان بیان کرد:صحیح نیست که  گندم و کلزای مرغوب ما توسط استان‌های دیگر خریداری شود و در استان خود عملکرد کشاورزی ما را به عنوان عملکرد خودشان ارائه دهند این اجحاف به کشاورز است.

در ادامه این جلسه سید نور محمدپور مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های فعال بازار کار ابلاغی وزارت رفاه از سال گذشته، امسال نیز طرح‌های کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط کار ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: تعهد ما در مهارت آمورزی تحصیلکردگان دانشگاهی در سال گذشته 560 نفر است که تا کنون تعداد قراردادهای نهایی شده 800 قرار داد و تعداد قراردادهای در حال انعقاد 135 مورد است.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: مطابق سامانه جدید کارورزی، خوزستان رتبه سوم کشور و شهرستان باغملک رتبه دوم در بین شهرهای کشور را کسب کرده که عملکرد قابل قبولی نسبت به استان‌های دیگر است.

محمدپور با بیان اینکه هدف طرح افزایش اشتغال فارغ التحصیلان است، عنوان کرد: سال گذشته جامعه هدف یعنی  فارغ التحصیلانی که فاقد مهارت هستند را سعی کردیم  به واحدهایی که بتوانند هم آنها را آموزش دهند و هم از نیروی کار انها استفاده کنند هدایت کنیم.

وی افزود: واحدهای  پذیرنده به مدت 4 تا 6 ماه می‌توانند آموزش دهند که این مدت در مناطق کم‌برخوردار تا 9 ماه قابل تمدید است ضمن اینکه در طول دوره کارورزی، کارورز از شمول قانون کار و بیمه معاف است.

 

محمدپور افزود: به همین دلیل بر اساس مصوبه وزارت رفاه که بحث شمول قانون کار و معافیت از بیمه، کارفرمایان با این مصوبات دغدغه کارفرمایان رفع شده و تعهد دارند که بیمه کارورز را پرداخت کنند ضمن اینکه دستمزد کارورز  بر اساس توافق بین طرفین که از یک سوم دست مزد کمتر است، پرداخت می‌شود.

همچنین دیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان نیز درخصوص بازرسی از واحدهای دریافت کننده تسهیلات گفت: تاکنون به غیر از بازدیدهای شهرستانی 132 مورد بازدید استانی صورت گرفته است.

رضا قیصی پور با اشاره به اینکه برخی واحدها بنابر اهمیت چندین بار مورد بازرسی قرار گرفته اند افزود: برای این طرح ها تاکنون 6هزار و 660 میلیارد ریال اعتبار پرداخت شده است که معادل 60 درصد اعتبار کلی است.

وی گفت: به 60 واحد تذکر داده شده و اعتبار پرداخت شده به 6 طرح نیز به بانک ها مسترد شده است؛ برای برخی طرح ها بانک ها تمام اعتبار را تنها در یک مرحله پرداخت کرده بودند که متناسب با مبلغ پرداختی کار انجام نشده بود.

سهم خوزستان از طرح های اشتغالزایی در قالب طرح فراگیر، اشتغال روستایی و مشاغل خانگی در گام نخست یکهزار و 680 میلیارد ریال بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار