دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: اخیراً خبری رسیده که شرکت مدیریت منابع آب از طریق مجمع عمومی شرکت آب اصفهان و خارج از اختیارات، نظر و توافق اصفهان زمینی در محدوده استان را برای ادامه اجرای طرح بن –بروجن تحویل استان چهارمحال و بختیاری داده است.
کد خبر: ۷۴۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ 15 May 2019
اسفندیار امینی در خصوص خبری مبنی بر واگذاری اراضی استان اصفهان جهت لوله‌گذاری طرح بن-بروجن، اظهار کرد: براساس مطالعه و بررسی وزارت نیرو و همچنین با توجه به مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی، رودخانه زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به حقابه داران و محیط‌ زیست است.
 
وی با بیان اینکه تونل دوم کوهرنگ و خدنگستان متعلق به دولت است، افزود: دولت از این منابع به طور متوسط سالانه 384 میلیون مترمکعب آب برای واگذاری در اختیار دارد، اما یک هزار 976 میلیون مترمکعب برای توسعه کشاورزی، صنعت و ... اصفهان و چهارمحال و بختیاری تخصیص داده است.
 
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه طبق مصوبه 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود در سال 92، هرگونه بارگذاری جدید بر این حوضه ممنوع است، تأکید کرد: بعدازاین مصوبه استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد که برخی برداشت‌ها پیش از این مصوبه تخصیص یافته است که قرار بر بررسی مجدد این مصوبه شد.
 
وی ادامه داد: وزارت نیرو در جلسه ششم شورای هماهنگی زاینده‌رود تصریح کرد که منظور از عدم بارگذاری جدید این است که هیچ طرحی حتی اگر از قبل دارای مجوز باشد، نباید اجرا شود و طرح‌هایی همچون بن-بروجن و هر طرحی که در اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد جدیداً بارگذاری شود، خلاف قانون است.
 
امینی با بیان اینکه کشاورزان از مدتی قبل، جلو لوله‌گذاری طرح بن-بروجن در استان اصفهان را گرفته‌اند، تأکید کرد: کشاورزان اصفهانی نه تنها از طرح بن-بروجن، بلکه از لوله‌گذاری جدید کارخانه ذوب‌آهن جلوگیری کرده‌اند. 
 
وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری از مدتی پیش با فشار به شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، خواهان تحویل و گرفتن زمین کنار رودخانه زاینده‌رود شده که طبق قانون در اختیار این شرکت قرار دارد، گفت: این زمین در محدوده استان اصفهان و روبروی حجت‌آباد و کنار سد تنظیمی قرار دارد و بخشی از آن مالکیت بخش خصوصی دارد.
 
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر اینکه کشاورزان اصفهان تصمیم بر جلوگیری از پیشرفت و اجرای این طرح غیرقانونی دارند، اظهار کرد: اخیراً خبری رسیده که شرکت مدیریت منابع آب از طریق مجمع عمومی شرکت آب اصفهان و خارج از اختیارات، نظر و توافق اصفهان این زمین را برای ادامه اجرای طرح بن –بروجن تحویل استان چهارمحال و بختیاری داده است. 
 
وی با بیان اینکه هنوز صحت این خبر تائید نشده است، گفت: کشاورزان خواهان پیگیری این موضوع از سوی مدیران و مقامات قضایی استان هستند.
 
امینی اظهار کرد: درصورت بهره‌برداری از طرح بن – بروجن حداقل 50 میلیون مترمکعب آب در سال از زاینده‌رود برداشت خواهد شد، اما با قطر لوله‌گذاری انجام شده، این طرح حتی توان برداشت 90 میلیون مترمکعب آب را دارد.
 
وی در خصوص مجوز زیست محیطی طرح بن بروجن، اظهار کرد: سازمان محیط زیست کشور در نامه‌ای طرح بن-بروجن را خلاف ضوابط زیست محیطی اعلام کرده بود، اما مدیران چهارمحال و بختیاری تنها با گرفتن یک مجوز داخلی در حال اجرای آن هستند.
 
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در خصوص واکنش استاندار اصفهان نسبت به این خبر و صحت آن، گفت: صنف کشاورزی اصفهان در نامه‌ای این خبر را برای مقامات قضایی امنیتی نظامی انتظامی سیاسی و ... ارسال کرده است، اما هنوز جوابی در این باره دریافت نکرده است.
 
صنف کشاورزی اصفهان در نامه‌ای خطاب به استاندار اصفهان که در فضای مجازی منتشر شد، اعلام کرد: 
 
«اخباری بین کشاورزان منتشر شده که شرکت مدیریت منابع آب ایران تصمیم دارد اراضی جنب رودخانه را برای احداث پمپاژ طرح بن-بروجن فارغ از اختیارات و نظر استان اصفهان، به چهارمحال واگذار نماید. مستحضرید مطابق مصوبات شورای عالی آب، تونل سوم کوهرنگ و بهشت‌آباد برای تخصیص‌های چهارمحال، یزد و بخشی از مصارف اصفهان لحاظ شده که هنوز احداث نشده و در حال حاضر این مصارف از محل حقابه های کشاورزان برداشت می‌شود و مصوب شده که هیچ بارگذاری جدیدی انجام نشود. جنابعالی از اقدامات اخیر کشاورزان، به خصوص در مورد طرح بن-بروجن با خبرید. تمنا دارد از قانون‌شکنی جلوگیری فرمایید.» 
منبع: ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، حقآبه ، بن ـ بروجن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار