مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان:
مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان گفت: در طرح بسیج ملی کنترل پرفشاری خون باید 20 میلیون نفر در کشور تحت غربالگری قرار بگیرند که با اجرای این طرح در اصفهان 120 هزار نفر بیمار جدید به پرفشاری خون شناسایی شوند.
کد خبر: ۷۴۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹ 15 May 2019

مهشید احمدیان در گفت و گو با خبرنگار تابناک در خصوص اجرای طرح بسیج ملی  کنترل فشارخون بالا در اصفهان اظهار داشت: در قالب  اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا ،  ۲ میلیون نفر مبتلای جدید به این بیماری در کشور باید شناسایی شوند.
وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح  50 درصد افراد بالای 30 درصد در کشور تحت غربالگری قرار میگیرند.
وی با اشاره به اینکه از 27 اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور، کمپین اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشارخون در اصفهان راه اندازی میشود، ادامه داد: از 17 خردادماه و بعد از عید فطر، 183 پایگاه ثابت به صورت چادر در سطح استان اصفهان به منظور شناسایی و غربالگری پرفشاری خون ایجاد میشود.
مدیرگروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این پایگاه ها تا 15 تیرماه در مناطق پرتردد استان اصفهان مستقر است و علاوه بر آن تیم های سیار نیز برای شناسایی کارگران مبتلا به پرفشاری خون به کارخانه جات و اصناف اعزام میشود.
وی نیز ادامه داد: همچنین افراد در منازل  فشارخون خود  را اندازه گیری کنند و اگر روی 140 به 90 و بیشتر بود نشان از پرفشاری خون بالا است که میتوانند وارد سامانه سلامت شوند و با ثبت فشارخون خود در طرح ملی بسیج کنترل فشار خون شرکت کنند.
احمدیان گفت: در صورتی که در طرح غربالگری مبتلایان جدید به پرفشاری خون شناسایی شدند اما پیگیر درمان خود نشدند به آنها تماس گرفته میشود و از سوی پایگاه سلامت پیگیر درمان آنها خواهیم شد.
 وی با اشاره به اینکه بالاترین مرگ و میر در جامعه بر اثربیماری های قلبی و عروقی است که زمینه ابتلا به این بیماری، پرفشاری خون است، ادامه داد: براساس آمار کشوری بالغ بر 14 درصد مبتلایان به پرفشاری خون کمتر از 35 سال سن دارند و 1.6 دهم درصد مبتلایان بین رنج سنی 35 تا 44 سال و 1.3 دهم درصد مبتلایان بین 45 تا 54 سال سن دارند .
مدیرگروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان اعلام کرد: همچنین بالغ بر 50 درصد بیماران بین 55 تا 64 سال سن و 60 درصد مبتلایان بین 65 تا 69 سال سن  و 64 درصد مبتلایان نیز بیش از 70 سال سن دارند.
وی افزود:  هدف از اجرای این طرح افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری پرفشاری خون بالا و عوارض آن و مسائل خود مراقبتی مردم در قبال این بیماری است.
وی با اشاره به اینکه پرفشاری خون بالا قاتل خاموش است و تا به مرز پیشرفت نرسد دارای علامت نخواهد بود اما بروز علائمی همچون سردرد، درد قفسه سینه، بدخلقی و خونریزی از بینی نشان از پیشرفت پرفشاری خون در افراد است، ادامه داد: مصرف بالای نمک و فست فودها که بیشترین میزان نمک را دارد در بروز پرفشاری خون بسیار نقش دارد.

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار