از ۲۸ اردیبهشت تا سه خرداد برگزار می‌شود
علاقه‌مندان مجموعه تاریخی تخت فولاد اصفهان می‌توانند برای آشنایی با آثار و مشاهیر تاریخی مدفون در این مجموعه از سالن میرداماد شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان دیدن کنند.
کد خبر: ۷۴۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ 16 May 2019

به گزارش تابناک، در سالن میرداماد شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان آثار و مشاهیر قرآنی تخت فولاد معرفی می‌شوند. این نمایشگاه از روز شنبه ۲۸ اردیبهشت آغاز شده و تا روز سه خرداد، هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۳ پذیرای علاقه‌مندان است. عموم مخاطبان می‌توانند برای حضور در این نمایشگاه و آشنایی با تخت فولاد به محل برگزاری نمایشگاه‌های استان اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان مراجعه کنند.

تخت فولاد» در جنوب شرقی اصفهان به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار قرار دارد و همردیفگورستان‌هایی چون «بقیع» در مدینه منوره و «وادی السلام» در نجف اشرف از متبرک‌ترینقبرستان‌ها در میان مسلمانان به شمار می‌رود. این مجموعه یکی از قطب‌های پنهان گردشگری اصفهان نیز به شمار می‌رود.

در منابع تاریخی از این گورستان بجز تخت فولاد با عناوینی چون «لسان الارض» و «بابا رکنالدین» (به دلیل وجود مقبره و تکیه بابا رکن الدین شیرازی، از مشاهیر عرفان قرن هشتم هجری و از شاگردان شرف الدین داود بن محمود قیصری) نیز یاد شده است. درباره وجه تسمیه نام «تخت فولاد» گفته‌اند که این نام به دلیل وجود مقبره بابافولاد حلوایی از مشاهیر عارفان قرن دهم هجری در این گورستان است که این مزار اکنون در مرکز مخابرات فیض قرار دارد.

نمی‌توان تاریخ دقیقی برای پیشینه این گورستان مشخص کرد، اما کارشناسان بر اساس برخی شواهد و وجود مقبره «یوشع نبی» از پیامبران بنی اسرائیل در این گورستان قدمت آن را به دوران پیش از اسلام باز می‌گردانند. این گورستان در دوره‌های مختلف تاریخی پس از اسلام نیز مشهور بوده و در وضعیت فعلی مقابر و تکیه‌هایی از دوران صفوی تا دوران معاصر در آن دیده می‌شود و بر این اساس می‌توان از آن به عنوان موزه معماری مقابر و تکیه ایران یاد کرد.

در این محل بیش از ۸۵۰ فقیه و مجتهد، ۱۲۰ وعاظ و خطیب، ۵۵ نویسنده و روزنامه نگار، ۱۲۰ هنرمند، ۷۵ دانشمند در زمینه‌های نجوم و ریاضی، ۲۰ حکیم و فیلسوف، ۲۳۰ شاعر و دیگر افراد ویژه و مشهور که همگی در بُعد ملی و بین‌المللی مشهور بوده‌اند، مدفون هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار