معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از هر ۴ نفر یک نفر مبتلا به فشارخون بالا است و این در حالی که بسیاری از مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند.
کد خبر: ۷۴۵۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹ 18 May 2019
به گزارش خبرنگار تابناک، کمال حیدری در نشست خبری طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا اظهار داشت: جمعیت بالای ۱۸ سال اصفهان، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و در دستور کار است که فشارخون این جمعیت را حداقل یکبار  گرفته شود.
وی با اعلام اینکه شعار کمپین بر این است که آستین ها را بالا بزنید تا فشارخون گرفته شود،ادامه داد: حدود یک‌سوم از جمعیت بزرگسالان ایران از فشار خون بالا رنج می برند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: پیش بینی میشود که ۹۲۲ هزار نفر در اصفهان باید مبتلا به پرفشاری خون بالا باشند و از این تعداد تنها ۵۵۰ هزار نفر از بیماری خود مطلع هستند.
وی با اعلام اینکه از سال ۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شیوع پرفشاری خون در ایران حدود ۳ برابر شده است، اضافه کرد: ۹۷ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر فشار خون بالا از دست دادند. حیدری با اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان به پرفشاری خون بالا از بانوان هستند که این از جهت مراجعه بیشتر آنها به مراکز بهداشت است، اضافه کرد: تنها ۴۰ درصد مبتلایان به پرفشاری خون مراقبت های درمانی مرتبط دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا مقرر شده فشارخون  ۵۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال گرفته شود ، ادامه داد: پیش بینی میشود ده درصد جمعیت بالای ۳۰ سال مبتلا به پرفشاری خون باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بدنبال این هستیم که افرادی که دستگاه فشار خون دارند از قفسه ها نگهداری خارج و به انضمام اینکه فشارخون خود و خانواده خود را میگیرند آن را به جمع های دوستانه و فامیل ببرند و همچنین در مساجد و شب های قدر و مکان هایی که با تجمعات مردمی مواجهیم افرادی به شکل داوطلبانه دستگاه فشارخون را ببرند و اقدام به اندازه گیری فشارخون و ثبت آن در سامانه سلامت اقدام کنند.
وی اضافه کرد:  کمپین بسیج ملی کنترل فشارخون بالا با هدف افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر ، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس ‌و کنترل فشار خون بالا و افزایش شناسایی و شروع فشارخون بالا و بیماران مبتلا از امروز آغاز به کار میکند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: کمپین از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت و گروه هدف قرار گرفتن ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال و تمام افراد متولدین ۲۹ اردیبهشت سال ۶۸ به پایین تحت پوشش کمپین است.
وی بیان داشت: در طی اجرای کمپین حدود ۲۰۰ پایگاه سلامت در مراکز پرتردد از جمله ترمینال ها، فرودگاه ها، کارخانه جات، ادارات برای ثبت فشارخون و شناسایی مبتلایان به فشارخون بالا  راه اندازی میشود.
وی ادامه داد: در این کمپین شناسایی مبتلایان به پرفشاری خون‌ بالا از سه طریق خود مراقبتی، پایگاه های سلامت و سامانه سیب انجام‌ می گیرد.
حیدری گفت: در این کمپین ۵۴۹ نفر نیروی کار در ۳۳ هزار شیفت کاری صبح و بعدازظهر اقدام به شناسایی مبتلایان به فشارخون بالا خواهند.
ع.ق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار