مدیر کل بانوان وخانواده استانداری مازندران از مزرعه ارگانیک توت فرنگی در بهنمیر که توسط یک بانو کارافرین مدیریت می‌شود و سلامت محصولات آن مورد تایید قرار گرفته است، بازدید کرد.
کد خبر: ۷۴۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶ 18 May 2019

سمیه قاسمی طوسی مدیرکل بانوان خانواده استانداری درراس هیات همراه، از سایت الگویی محصول سالم توت‌فرنگی که با مشارکت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و سازمان جهاد کشاورزی مازندران(مدیریت ترویج) در روستای «هلی باغ» بهنمیر بابلسر در حال فعالیت است، بازدید کردند.

قاسمی طوسی در حاشیه بازدید از این مزرعه در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما ضمن ابراز خرسندی از توانمندیهای بانوان در عرصه های مختلف به ویژه تولید محصولات سالم با بالاترین استاندارها گفت؛ این سایت در زمینی به وسعت 2 هزار متر قرار دارد که توسط یک بانو کارافرین اداره می شود، که باتاسف در جریان سیل اخیر در مازندران مزرعه این بهره‌بردار دچار خسارت شد و امسال نتوانست محصول خود را آنطور که برنامه ریزی کرده بود به بازار فروش برساند.
عضو شورای اداری استانداری اظهار داشت ؛ اداره ترویج جهاد کشاورزی بهنمیر نقش مهمی در ترغیب بهره‌برداران به کشت محصولات سالم دارد، واین سیاست بیشتر مورد رغبت بانوان قرار گرفته است، که علاوه بر روستای هلی باغ، در روستای عزیزک بهنمیر نیز بانوان علاقمندی وجود دارد دارد که به مشاغل خرد روستایی روی آورده اند .
مدیرکل بانوان وخانواده استانداری تصریح کرد؛ بخش مهمی از تولیدات بانوان محصولات کشاورزی سالم وارگانیگ می باشند و مورد نیاز فراوان بازارهای کشور بوده است
طوسی همچنین محصولات شاخص ارگانیک این شهرستان را محصولاتی نظیر داروهای گیاهی، خیار، توت فرنگی، نیشکر، قارچ و ... بیان کرد.

این مقام مسوول اضافه کرد: بانوان همواره در تولیدات کیفی وکمی پیشتاز وثابت قدم بوده اند، و دراین زمینه طی سال گذشته محصول ارگانیک گوجه فرنگی و خیار تولیدی در مزرعه(هلی باغ) بهنمیر، در آزمایشگاه مرجع خاتم تهران مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه مورد تایید استاندارد قرار گرفته بود.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد؛در حال حاضر بانوان علاقمند بسیاری درزمیته تولیدات کشاورزی فعالیت چشمگیر داشته و این خود در چرخه زندگی خانوادگی واجتماعی بسیار ارزشمنداست و سبب می گردد تا علاوه برتامین سفره غذایی خانواده خودباعث تشکیل و پرورش نسل بهره‌بردار در آینده گردند

طوسی بیان کرد: این قبیل فعالیتهای کشاورزی از ردیف اعتبارات صندوقهای خرد بانوان روستایی صورت می گیرد، و از دیگرسو روستانشینان استقبال خوبی در این زمینه داشته و سبب افزایش عملکرد محصول در واحد سطح، کاهش سموم و سلامت محصولات از این طریق حاصل شده است.
طوسی خاطر نشان کرد ؛ برای صندوقهایی که سال نخست فعالیت خود را می گذرانند؛ کلاسهای آموزشی برگزار گردیده. واندسته از بانوان که برسلامت سبد غذایی خانوار تاکید دارند ازاین کلاسها استقبال گسترده ای داشتند
مدیرکل بانوان وخانواده استانداری همچنین درادامه خاطر نشان کرد: نخستین پروانه بهره برداری کشت سالم را به یک بانو روستا نشین اعطا گردید
وی افزود: صندوقهای خرد زنان روستایی فرصت مناسبی است که زنان روستایی توانمندی خود را به اثبات برسانند و در اقتصاد خانواده مشارکت داشته باشند.
طوسی یاداور شد؛ شهرستان بهنمیر ظرفیت کشت های متنوعی را دارد و از گذشته تاکنون نیز در تولید دو محصول نیشکر و توت فرنگی شاخص در کشور بوده است.
طوسی اظهار داشت: 42 درصد از مردم بابلسر از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند، و حدود 45 درصد از بهره‌برداران کشاورز ، بانوان هستند وبیشتر به فعالیت در تولیدات لوکس، صنایع تبدیلی و صنایع غذایی رغبت دارند چون این محصولات صبر و حوصله فراوانی را می طلبد.

طوسی همچنین تصریح کرد: یکی از شاخصهای فعالیت بانوان در حرفه باغداری است، و در حال حاضر 27 درصد از مدیریت مستقیم باغات حوزه شهرستان بابلسر با بانوان است.که
در این شهرستان 50 نوع محصول تولید می شود که شاخص آن مخصولات توت فرنگی و نیشکر است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران همچنین در جمع مسوولان روستای هلی باغ بهنمیر، اظهار کرد: مازندران یک استان کشاورزی است و نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد بنابراین باید از طرح‌های کشاورزی در این استان حمایت گسترده ای نماییم
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه یکی از طرح‌های کشاورزی مورد حمایت، ترویج کشت محصولات سالم است، افزود: امروزه محصولات طبیعی و ارگانیک در جهان طرفداران خاصی دارد، این محصولات غیر از اینکه از سلامت وارزش غذایی بالایی برخوردارند،ماندگاری خوبی نیز دارند و در کشور ما هم رغبت به سمت تولید و خرید این محصولات رو به گسترش است
قاسمی‌طوسی با اشاره به محدودیتهای اعتباری وبودجه ایی که امور بانوان و خانواده استانداری با آن روبه‌رو است، اظهار کرد: در سال گذشته باردیف اعتباراتی که داشتیم سعی کردیم تا جایی که وظیفه بوده است به آنها عمل کنیم و برای سال جاری نیز سعی داریم که بتوانیم از ظرفیت تعاونی‌ها نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش غیرقابل انکار محصولات سالم در سلامت جسمانی افراد، بیان کرد: امسال دولت دراین زمینه رویکرد تحسین برانگیزی را در نظر گرفته است تا به اندسته محصولاتی که به گونه سالم کشت می شوند و مورد تایید سازمانهای مربوطه باشند، استاندارد تشویقی اعطا کند،و به باور بنده این تصمیم می تواند مشوق خوبی برای تولید ات محصولات ارگانیک در کشور باشد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران، همچنین با اشاره به اینکه کشاورزان برای بهبود و توسعه کسب و کار کشاورزی خود نیاز به تسهیلات کم بهره دارند، خواستار تسهیلگری از سوی بانکهای عامل برای اشتغال های خرد روستایی شد.

بازدید مدیرکل بانوان وخانواده استانداری از مزرعه ارگانیک در بهنمیر

قاسمی‌طوسی گفت: نقش مهم زنان روستایی در اقتصاد خانواده مشهود است، آنها همپای مردان و حتی جلوتر و بهتر از آنها به کار و تلاش می پردازند، تولید محصولات سالم و ارگانیک از آن دست فعالیتهایی است که نیاز به صبر و حوصله و ظرافت دارد، بانوان برای این کار بهتر از مردان ورود داشته و دستاورد اقتصادی داشته اند.
مدیرکل بانوان وخانواده استانداری همچنین درپایان سخنانش از همکاری وتعاملات صورت گرفته بین دستگاهی چون ادارات جهاد کشاورزی و معاونت بهداشتی استان و مسئولان مربوطه در شهرستان‌ها و بخشداریها در راستای اجرای موفق طرح‌های توانمندسازی زنان در بخش کشاورزی با رویکرد اشتغال‌محور، اقتصادمحور با محوریت سلامت‌محور ، تقدیر وتشکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار