پرورش گل محمدی یکی از رشته‌هایی است که می تواند اشتغال پایدار را در سطح استان ایلام ایجاد کند، ترویج و توسعه کاشت گل محمدی در استان می‌تواند مشکل بخشی از جوانان جویای کار در مناطق مختلف را حل کند.
کد خبر: ۷۴۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶ 19 May 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ گل‌ محمدی یکی از زیر شاخه‌های بخش کشاورزی است که استعداد تبدیل شدن به یک صنعت را دارد و با احداث کارخانه گلاب‌گیری و اسانس‌گیری می‌توان این صنعت را تکمیل کرد و به نوعی با معضل بیکاری مقابله کرد.

رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی از جمله گل‌ محمدی که قابلیت کشت و کار در اراضی شیب‌دار را دارد، می‌تواند با توجه اصولی به آن، تولید و مصرف داخلی و صادرات را افزایش داده و به رونق اقتصادی استان ایلام کمک کند.

2 هزار هکتار از مراتع استان ایلام مستعد کاشت گل‌ محمدی است 

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: گل‌ محمدی در ایران معمولا در مناطق مرتفع و خشک کاشت می‌شود و حدود 2 هزار هکتار از مراتع استان ایلام مستعد و واجد کشت گل محمدی هستند.

وی افزود: ترویج و توسعه کاشت گل محمدی در استان می‌تواند مشکل بخشی از جوانان جویای کار در مناطق مختلف از جمله شهرستان چرداول را کاهش دهد و همچنین در اقتصاد کشور نقش موثری را ایفا کند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام تصریح کرد: این گل  یکی از گیاهان دارویی است که عملکرد گل،کیفیت و کمیت اسانس گل‌های این گیاه در شرایط مختلف اقلیمی متفاوت است.

 پرورش 50 هزار قطعه قلمه گل محمدی در شهرستان چرداول  

مسلم دژم‌خوی رئیس منابع طبیعی شهرستان چرداول بیان کرد: چرداول یکی از شهرستان‌های مستعد در تولید گل محمدی است و امسال 50 هزار قلمه در نهالستان‌های این شهرستان تولید و عرضه می‌شود.  

وی افزود: کاشت گل محمدی در حوزه منابع طبیعی می‌تواند در بحث اقتصادی کردن طرح‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک، حفاظت از اراضی جنگلی تحت عنوان کمربند سبز موثر واقع شود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان چرداول  خاطرنشان کرد: اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که تسهیلات مناسب در اختیار افراد جویای کار قرار گیرد تا بتوانند با کارآفرینی در زمینه کاشت گل محمدی در برند‌سازی آن گام بردارند.

بیش از هزار هکتار عرصه جهت تولید کاشت گل محمدی در مناطق شمالی استان وجود دارد

محمد علی اقدسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، گفت: پیش‌بینی می‌شود در مناطق شمالی استان بیش از هزار هکتار عرصه مناسب جهت تولید کاشت گل محمدی به صورت آبی و دیم وجود دارد.

وی افزود:در صورت درخواست کشاورزان تسهیلات لازم جهت کاشت مزارع گل محمدی از طرف سازمان جهاد کشاورزی پرداخت خواهد شد چرا که این محصول با ارزش در فهرست محصولات مورد نظر جهت توسعه باغات در برنامه ششم در دستور کار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح 20 هکتار کاشت گل محمدی در مناطق مختلف استان انجام گرفته است و امیدواریم در سال‌های آینده این رقم افزایش پیدا کند./ح

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار