رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند :ظریف احتمال گفت‌وگوی تلفنی با پمپئو را رد کرد/عضو جهاد اسلامی: در تنش بین ایران و آمریکا مداخله نمی‌کنیم/ناو‌های آمریکا را می‌توانیم با دو سلاح به کلی سری به قعر دریا بفرستیم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳ 25 May 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
کنایه‌های صریح یک نماینده؛ مشکلات خودروسازی ما هم تقصیر آمریکا و اسرائیل است

محمدباقر سعادت نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، از گره زدن تحریم به تمام مشکلات کشور گله کرد و گفت: خودروسازی که تقصیر آمریکا و اسرائیل نیست. اگر نهاد‌ها وظیفه خود را به درستی عمل کنند، اگر دستگاه‌ها به جای دخالت در کار‌های هم به کار‌های خود می‌پرداختند امروز دچار وضعیتی نمی‌شدیم که کارگر ایرانی حسرت نان داشته باشد. حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم هم نطق خود را به موضوع مذاکره با آمریکا اختصاص داد و درباره دلایل مخالفتش گفت: امروز آمریکا مذاکره بر سر مسائل امنیتی ایران را نشانه گرفته است؛ کدام انسان عاقلی است که بر سر ابزار امنیت و قدرت خود مذاکره کند؟! آمریکا خود را ناخدای دنیا می‌داند، چطور از چنین رقیبی امتیاز بگیریم؟ / خبرآنلاین

می‌خواستیم روحانی کسی باشد که زانو به زانو رهبری بنشیند

مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از ۹۸ می‌گذرد، گفت: جریان اصلاحات حتماً از شرکت در انتخابات طفره نخواهد رفت، دوستانی که می‌گویند مشروط، به خاطر این است که شرایط را بهبود ببخشند. ما که به آقای روحانی رای دادیم، به روحانی‌ای رای دادیم که نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود. ما می‌خواستیم روحانی کسی باشد که زانو به زانوی رهبری بنشیند و با هماهنگی مقام معظم رهبری مشکلات کشور را حل و فصل کند. درباره اظهارات اخیر موسوی خویئنی‌ها درباره مرحوم هاشمی رفسنجانی، گفت: آقای خوئینی‌ها همیشه با آقای هاشمی زاویه داشته و چیز جدیدی هم نبوده است. آقای خوئینی‌ها در آن موضع در جبهه اصلاحات کاملاً تنهاست/فارس

وقتی عضو پایداری بار تمام مشکلات را به گردن اصلاح‌طلبان انداخت

در جلسه علنی امروز مجلس، نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات به موضوع برجام و شرایط اقتصادی اشاره کرد و با مقصر دانستن اصلاحات و اعتدالیون در مسائل کشور گفت: جای تردید نیست که وضع موجود و نا به سامانی‌های ایجاد شده محصول دو تفکر اصلاحات و اعتدال است که با دست گرفتن فرمان دولت و مجلس این وضع را ایجاد کردند. مردم شریف! ما در مجلس اقلیت هستیم. مردم باید بدانند که ما ضعف هر دو گروه را در ایجاد مسائل موثر می‌دانیم و به هیچ وجه به جانبداری از این دو جریان برنمی‌خیزیم/ خبرآنلاین

چینی‌ها آیفون‌های خود را در به سطل زباله انداختند

مردم چین در یک حرکت میهن پرستانه اعلام کردند گوشی‌های آیفون را دور ریخته و گوشی هوآوی به دست می‌گیرند. روزنامه South China Morning Post نوشت احساسات ملی‌گرایانه چین بعد از اعلام جنگ تجاری آمریکا علیه این کشور و تحریم هوآوی شدت گرفته و کاربران با دور ریختن آیفون به سوی هوآوی می‌روند. «وانگ ژی‌شین» مدیر یکی از کارخانه‌های تولیدکننده ماژول انرژی خورشیدی گفت: آیفون ۷ خود را دور انداخته و به جایش هوآوی پی ۳۰ خریده است. به گفته وی گوشی ارزان‌تر و باکیفیت‌تر بوده وعکسهایش نیز از آیفون با کیفیت‌تر است.

ادعای نماینده اصولگرا درباره کشفیات از اتاق وزیر نفت

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: ماموران امنیتی ۳ کارت‌خوان با گردش مالی ده میلیاردی در دفتر وزیر نفت پیدا کردند. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با بیان اینکه تعداد امضا‌های استیضاح زنگنه رو به افزایش است، گفت: آقای زنگنه در شرایط جنگی حال حاضر پانزده سال است که سکان وزارت نفت را بر عهده دارد و همواره در جلسات خصوصی و غیرخصوصی عنوان می‌کند که ساخت پالایشگاه در ایران جواب نمی‌دهد و اعتقادی به ساخت پالایشگاه در کشور ندارد. ابوترابی خاطرنشان کرد: مأموران امنیتی علاوه بر کشف کارت‌خوان در دفتر وزیر نفت، مقادیری طلا و دلار را نیز در دفتر آقای وزیر کشف کرده‌اند، که این مسئله موجب اختلافات و بحث‌هایی بین زنگنه و وزیر اطلاعات در هیأت دولت شده است؛ وزیر نفت عنوان کرده که من در این زمینه با وزارت اطلاعات همکاری نخواهم کرد. /فارس

واکنش لاریجانی به اقدام حاشیه‌برانگیز اخیر تلویزیون

علی لاریجانی در جلسه علنی صبح امروز شنبه مجلس در واکنش به تذکر نماینده محلات در خصوص طرح مسائل اختلافی از صدا و سیما گفت: صدا و سیما باید از طرح مسائل اختلافی بین مذاهب پرهیز کند و همه رسانه‌ها نیز باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند. علیرضا سلیمی نماینده محلات در تذکری گفت: صدا و سیما در پخش زنده خود دقت لازم را داشته باشد افرادی که دعوت می‌کنند باید عاقل و دور اندیش باشند و مصالح ملی را رعایت کنند. گاهی ادبیات مجریان کوچه و بازاری است و گاهی مسائل اختلاف انگیز مذهبی از آنتن زنده پخش می‌کنند که به مصلحت نیست.

سردار فدوی: ناو‌های آمریکایی به طور کامل تحت کنترل ارتش و سپاه هستند

سردار دریادار پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه درباره حضور ناو‌های آمریکایی در منطقه اظهار کرد: امروز و در زمان حاضر کمترین تعداد ناو‌های آمریکا و هم پیمانانش در خلیج فارس مستقر هستند. این در حالی است که در گذشته بیش از ۳۰۰ فروند ناو آمریکایی و از ۹ فروند ناو هواپیمابر ۵ فروند ناوهواپیمابر در خلیج فارس مستقر بودند. وی ادامه داد: در آن شرایط نه تنها رزمندگان ما خوف به دل راه نمی‌دادند بلکه باعث خوف و هراس آن‌ها می‌شدند. مسئله حضور ناو‌های آمریکایی در دوران کنونی هم مسئله مهمی نیست و این ناو‌ها هم قابلیت عملیاتی ندارند و کاملا در کنترل نیرو‌های عملیاتی ارتش و سپاه هستند. سردار فدوی با اشاره به احاطه نیرو‌های مسلح کشورمان در خلیج فارس تاکید کرد: سال هاست که این احاطه وجود دارد به نحوی که آن‌ها برای حرکت در خلیج فارس و تنگه هرمز حتما باید با نیرو‌های مستقر کشورمان در شمال تنگه هرمز مکالمه کرده و اجازه عبور بگیرندو توانایی نزدیک شدن به آب‌های ساحلی ما را ندارند.

آیت الله مکارم: بدحجابی در قم یک مسئله سیاسی علیه نظام است

آیت الله مکارم شیرازی افزود: گناه باعث ضعف ایمان می‌شود و توبه کننده باید با اعمال خوب، گذشته را جبران کند. وی با بیان اینکه شرایط فعلی جامعه حساس است افزود: هم مسائل اقتصادی و هم مسائل فرهنگی بسیار مهم است و باید مسئولان به هردو رسیدگی کنند. این مرجع تقلید بدحجابی را یکی از مشکلات مهم دانست و افزود: بدحجابی در قم یک مسئله سیاسی ضد نظام است که دشمنان با رواج آن قصد متزلزل کردن پایه‌های نظام را دارند و مسئولان باید این مسئله را جدی بگیرند. آیت الله مکارم شیرازی افزود: مبارزه با بی حجابی و بدحجابی راه‌هایی دارد که نیازی به درگیری نیست و بهانه هم نباید به دست دشمنان داد.

ناو‌های آمریکا را می‌توانیم با دو سلاح به کلی سری به قعر دریا بفرستیم

مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه گفت: دشمن در صورت انجام کوچک‌ترین حماقتی در آب‌های خلیج فارس، می‌فهمد که ما او را چه کار خواهیم کرد. آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا ۲ ناو جنگی وارد منطقه کردند. این ۲ ناو را در صورت کوچکترین حماقتی با همه خدم و حشم و هواپیماهایش با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم.
 
توصیه‌های تاجرنیا به سخنگوی جدید دولت
 
یک فعال سیاسی گفت: ربیعی باید از فضای سخنگویی رسمی خارج شود و با شکل دادن تیم‌های قوی که منبعث از افکار عمومی است به مردم پاسخ دهد.علی تاجرنیا در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با معرفی سخنگوی جدیدی دولت اظهار کرد: در شرایط فعلی آقای ربیعی ایثار کردند که سمت سخنگویی دولت را پذیرفتند؛ چرا که شرایط اقتصادی که اکنون دغدغه مردم است، مطلوب نیست.وی ادامه داد: مردم از سخنگوی دولت انتظار دارند تا اخبار مربوط به حوزه اقتصادی را اطلاع دهد؛ شرایط امروز اقتصاد پیچیده است و بنابراین کار ایشان سخت خواهد بود.این فعال سیاسی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: در حال حاضر به دلیل همین سختی‌ها، دولت به لحاظ پشتوانه افکار عمومی به نوعی بدون پشتوانه است. ربیعی باید از یک جهت مجموعه اقدامات دولت که فعلاً خیلی هم تأثیرگذار نیست را اطلاع‌رسانی کند و از طرف دیگر خواست مردم و گروه‌های سیاسی را به اطلاع هیات دولت برساند.وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم خیلی مهم است که در این مدت سخنگوی دولت با نخبگان و مجموعه‌هایی که به نوعی افکار عمومی را نمایندگی می‌کنند، ارتباط بگیرد.تاجرنیا در پایان گفت: یکی از حوزه‌هایی که سخنگوی دولت باید به آن توجه کند تولید محتوا برای افکار عمومی در فضای مجازی است؛ چرا که این فضا امروز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. ربیعی باید از فضای سخنگویی رسمی خارج شود و با شکل دادن تیم‌های قوی که منبعث از افکار عمومی است به مردم پاسخ دهد.
 
پزشکیان: توهین به مذاهب «سمّ» است

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توهین به فرهنگ و ارزش سایر مذاهب «سمّ» است.در پایان جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی شهاب نادری عضو فراکسیون اهل تسنن مجلس در تذکری گفت: صدا و سیما قرار بود دانشگاه باشد، اما امروز به مقدسات اهل تسنن توهین می‌کنند. این توهین به چه قیمتی انجام می‌شود؟وی افزود: رهبری در دیدار با مسئولان تاکید کردند که اهانت به زوجات پیامبر، اهانت به خود پیامبر است.این نماینده مجلس تصریح کرد: کشور ایران از احزاب و مذاهب متعددی تشکیل شده این توهین‌ها خلاف قانون است.همچنین جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس در تذکری، گفت: توهین به مقدسات اهل سنت، بی حرمتی به ناموس پیامبر و صحابه پیامبر تا کی باید ادامه یابدوی افزود: چرا صدا و سیما باید اجازه داشته باشد تیشه به ریشه وحدت بزند چرا باید به مقدسات اهل تسنن توهین کند.در ادامه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: صدا و سیما باید این گونه اظهارات را پیگیری کند، زیرا اختلاف اندازی و توهین به فرهنگ و ارزش‌های مذاهب «سمّ» است.
 
عضو جهاد اسلامی: در تنش بین ایران و آمریکا مداخله نمی‌کنیم
 
یکی از رهبران ارشد "جنبش جهاد اسلامی فلسطین" در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی اعلام کرد تنش بین ایران و آمریکا ربطی به این گروه ندارد و این گروه در دعوای دو کشور بزرگ مداخله نخواهد کرد."خالد البطش" عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با شبکه خبری "ان‌بی‌سی" آمریکا با اعلام این موضوع گفت:" جنبش جهاد اسلامی به درگیری احتمالی نظامی بین ایران و آمریکا وارد نخواهد شد. "او افزود:" ما یک ارتش نیستیم و یک جنبش هستیم و در این بحران بین‌المللی مداخله نخواهیم کرد. " او این پاسخ را به سوال مجری تلویزیون ان‌بی‌سی درباره احتمال پرتاب موشک از سوی این گروه به اسراییل در صورت وقوع درگیری نظامی احتمالی بین ایران و آمریکا، بیان کرد.این عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود:" هدف اصلی و مهم ما آزاد کردن سرزمین‌مان از اشغال اسراییل و آزاد کردن مردم فلسطین است. ما بخشی از این بحران بین‌المللی نیستیم. "او افزود: این بحران در بین دو کشور بزرگ است و البته من گمان نمی‌کنم جنگی بین ایران و آمریکا به وقوع بپیوندد.
 
ظریف احتمال گفت‌وگوی تلفنی با پمپئو را رد کرد

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرگزاری رویترز درباره احتمال برقراری تماس تلفنی بین او و همتای آمریکایی، تاکید کرد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت: با وضعیتی که دولت کنونی آمریکا ایجاد کرده، دیگر نمی‌توان اتفاقی مانند بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی توسط ایران در آب‌های سرزمینی (سال ۲۰۱۶) را در صورت رخ‌دادن مجدد، به سادگی و سریعا حل کرد.ظریف در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اکنون امکان حل سریع بحران‌های احتمالی بین ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: «خیر، چگونه می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد؟»وی همچنین درباره احتمال برقراری تماس تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا افزود: «پامپئو هر زمانی که درباره ایران صحبت می‌کند، به من توهین می‌کند. چرا باید حتی به تماس او پاسخ بدهم؟»درپی همین مسئله، بسیاری از مقامات کنونی و پیشین دولت آمریکا، دیپلمات‌های خارجی، قانونگذاران آمریکایی و تحلیلگران سیاست خارجی معتقدند که این عداوت دوجانبه بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و نبود کانالی برای تماس مستقیم، احتمال وقوع درگیری نظامی را در زمان سوءتفاهم‌ها یا اتفاقات تصادفی افزایش می‌دهد.
 
واکنش وزارت نفت به ادعای وجود دستگاه پوز در دفتر وزیر نفت

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی اظهارات ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در جریان گفتگو با خبرگزاری فارس، توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی به آگاهی رساند.متن توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به شرح زیر است:
۱. در آخرین روز‌های پارسال یکی دیگر از نمایندگان همسو با آقای ابوترابی خبر کشف دستگاه پوز در دفتر وزیر محترم نفت را مطرح کرد و مدعی شد برخی اعضای دفتر از طریق این دستگاه از مراجعان و پیمانکاران وجوهی را دریافت کرده‌اند. این شایعه که جز با هدف تخریب و جریان‌سازی منفی صورت نگرفته بود همان موقع تکذیب و از فرد مدعی به مراجع ذیصلاح شکایت شد.
۲. پس از گذشت قریب ۲ ماه آقای ابوترابی همان ادعا را تکرار و البته تعداد پوز‌های مکشوفه را نیز به سه دستگاه افزایش داده‌اند. با این روند دور از انتظار نیست که در اظهارنظر‌های بعدی این آقایان تعداد دستگاه‌های پوز مکشوفه به ۳۰ یا ۴۰ برسد! همان‌گونه که جای تعحب ندارد اگر از زبان آن‌ها اعلام شود که موفق به کشف تونلی از دفتر وزیر نفت تا خزانه بانک مرکزی شده‌اند!
۳. وزارت نفت بار دیگر وجود هرگونه دستگاه پوز در دفتر وزیر که با قصد و نیت مورد ادعای این آقایان از آن استفاده شد باشد را تکذیب می‌کند و همه این ادعا‌ها را از طریق قانونی پیگیری خواهد کرد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار