این جشنواره پس ازچندسال میزبانی دراصفهان،برای چندسال درهمدان برگزار می‌شد؛امابعدازچنددوره میزبانی درهمدان،یکباره میزبانی ازهمدان گرفته وبه اصفهان منتقل شدوهمین موضوع درچندسال اخیر،محل چالش وپیگیری نمایندگان مجلس همدان ومسئولان این خطه بودو درنهایت مسئولان سازمان سینمایی ترجیح دادند،مشکل راباتقسیم جشنواره بین دواستان رفع ورجوع کنند!
کد خبر: ۷۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 10 August 2015
دعوای دو استان، جشنواره پرسابقه ایران را دو بخش کرد!جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در شرایطی به دو بخش تفکیک می‌شود که شواهد نشان می‌دهد این اقدام بیش از آنکه در راستای بهبود وضعیت سینمای کودک و نوجوان باشد، برای کاهش کشمکش‌ها بر سر میزبانی این رویداد سینمایی است؛ رویدادی که تاکنون نتوانسته اثر عمیقی داشته باشد و به گسترش کمی و کیفی این عرصه کمک ویژه‌ای کند.

به گزارش «تابناک»، جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در دوران برگزاری فاقد هر گونه کارکرد مؤثر بوده و این حقیقت تلخ بیش از آنکه به این رویداد بازگردد، به فضای سینمای ایران مرتبط می‌شود که به واسطه عدم تولید وسیع آثار سینمای کودک و نوجوان در بازده یک ساله، جشنواره‌ای کم اثر بوده و برنامه‌های جنبی نظیر میهمانان خارجی، اندکی به این جشنواره جذابیت می‌بخشید.

در همین راستا در چند سال اخیر، بحث برگزاری دوسالانه جشنواره فیلم فجر نیز مطرح شد و حجت الله ایوبی از بررسی این رویکرد خبر داد؛ اما رئیس سازمان سینمایی در فروردین سال پیشین، تصمیمش را تغییر داد و دو سالانه شدن جشنواره را ـ که باعث تجمیع آثار و برگزاری جشنواره‌ای آبرومندتر می‌شد ـ منتفی اعلام کرد و حال از پنج روز قبل خبر می‌رسد، جشنواره‌ای که بر سر برگزاری هر ساله‌اش نیز دعوا بود، به دو جشنواره تبدیل شد!

بر اساس این تصمیم جشنواره بین المللی فیلم کودک در اصفهان و جشنواره فیلم نوجوان در همدان برگزار می‌شود تا حوزه‌ای که تولیدات کیفیِ محدودی در طول هر سال دارد، از چاله به چاه بیفتد و البته بخشی از هزینه بیت المال صرف شود که طبیعتاً بر عهده میزبانان یعنی شهرداری‌های اصفهان و همدان خواهد بود و اتفاقاً همین باعث تفکیک جشنواره شده است.

واقعیت این است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان بعد از چند سال میزبانی در اصفهان، برای چند سال در همدان برگزار می‌شد اما بعد از چند دوره میزبانی در همدان، به یک باره میزبانی از همدان گرفته و به اصفهان منتقل شد و همین موضوع در چند سال اخیر محل چالش و پیگیری نمایندگان مجلس همدان و مسئولان این خطه بود و در نهایت مسئولان سازمان سینمایی ترجیح دادند مشکل را با تقسیم جشنواره بین دو استان رفع و رجوع کنند!

نکته جالب سخنان علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی است که درباره تفکیک جشنواره کودکان و نوجوانان گفته: «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، رده‌های سنی سه تا نوزده سال را شامل می‌شود و برگزاری یک جشنواره برای تمام این سنین، ظلم به هر سه گروه سنی محسوب می‌شود!» و توضیحاتی درباره برگزاری این رویداد داده است.

این در حالی است که بنا بر تصمیم سازمان سینمایی، مقرر شده بود، مأموریت برگزاری جشنواره‌ها در مؤسسه رسانه‌های تصویری متمرکز شود و در همین راستا، تا حدودی در مأموریت‌های دیگر نهادها تجدیدنظر شد و با این حساب مشخص نیست، چرا همچنان بنیاد فارابی در برگزاری جشنواره کودک دخیل است و اساساً چرا سازمان سینمایی توان پیاده سازی اصلاحات اعلام شده را ندارد.

حسین مسافر آستانه، مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری شهریورماه سال گذشته درباره مأموریت تازه مجموعه‌اش، گفته بود: «برگزاری جشنواره‌های مختلف، تقویت بخش بین‌الملل و به طور کلی انجام وظایف بین‌المللی سینمای ایران توسط مؤسسه از جمله مهمترین اولویت‌های جدید است که در بحث بین‌الملل باید جلسات مختلفی برگزار شود اما هدف کلی این است که در عرصه بین‌الملل مؤسسه با یک رویکرد جدیدی فعالیت کند».

آن‌گونه که سخنان و دخالت مستقیم مدیرعامل فارابی برمی‌آید، ظاهراً با گذشت یک سال این تغییر ماموریت به طور کامل انجام نشده و در عوض تصمیمات عجیبی نظیر دو تکه کردن یک جشنواره کم اثر جنبه اجرایی به خود می گیرد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد هنوز باید درباره نوع عملکرد مجموعه اجرایی سینمای کشور، با تأمل بیشتری سخن به میان آورد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار