بیش از ۸۰میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیری امروز در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهیدرجایی شهرستان ساری رهاسازی شدند.
کد خبر: ۷۵۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵ 30 May 2019

 بیش از ۸۰میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیری امروز در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهیدرجایی شهرستان ساری رهاسازی شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، با حضور نبی الله خون میرزایی معاون وزیر و رﺋیس سازمان شیلات ایران، استاندار مازندران و مسئولان استانی، بیش از ۸۰میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیری امروز در این مرکز به رودخانه‌های شیلاتی استان رهاسازی شدند.
استاندار مازندران نیز در حاشیه آﺋین رهاسازی بچه ماهی سفید بر توجه جدی به سرمایه گذاری بخش خصوصی در تکثیر مصنوعی انواع بچه ماهی، پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی و به ویژه ماهیان خاویاری در استان تاکید کرد و گفت: وضعیت رودخانه‌های مازندران از نظر زیست محیطی مناسب نبوده و ورود پساب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری موجب بدترشدن وضعیت رودخانه‌های استان می‌شود.
احمد حسین زادگان با بیان اینکه گام‌هایی در سال‌های اخیر برای موضوع جمع آوری فاضلاب‌های شهری مازندران با هدف کم کردن مشکل زیست محیطی رودخانه‌ها برداشته شده است، پرورش ماهی و صید و صیادی را از ظرفیت‌های مهم برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی این استان عنوان کرد.
استاندار مازندران، استفاده نکردن از ظرفیت‌های بالقوه صید و صیادی، پرورش انواع ماهیان و رسیدن کمتر از ۲۰درصد ماهیان استخوانی دریای خزر (با روش تکثیر طبیعی) به مرحله برداشت را نگران کننده اعلام کرد و افزود: مجموعه تکثیر مصنوعی ۱۵۰ هکتاری شهید رجایی ساری باید مورد توجه جدی شیلات ایران قرار بگیرد.
حسین زادگان با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی آماده گرفتن این مجموعه بوده و شیلات مازندران نیز برای این بخش برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد، از توجه ویژه در جدول بودجه استانی امسال به پرورش و صید ماهیان خبر داد و بر ساماندهی سواحل دریای خزر برای پرورش ماهیان خاویاری تاکید کرد.
مدیرکل شیلات مازندران هم در این مراسم با اشاره به رهاسازی حدود ۷۰میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیری پارسال به رودخانه‌های شیلاتی استان گفت: اگر ۱۰درصد این بچه ماهی‌ها صید شوند، توجیه سرمایه گذاری تکثیر مصنوعی اقتصادی داشته و هدف از این کار علاوه بر باز سازی ذخایر دریای خزر، بالا بردن مقدار صید ماهیگیران عضو شرکت صیادی پره استان است.
ولی الله محمدزاده افزود: حدود ۸۰درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ بوده و برای تخم ریزی می‌بایستی به رودخانه‌ها مهاجرت کرده، اما به دلایل مختلف مانند برداشت بی رویه شن و ماسه، ساخت وساز‌های غیرمجاز درحاشیه رودخانه‌ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها تخریب و همین امر موجب شد تا موضوع تکثیر بچه ماهی و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آن‌ها در مراکز بازسازی با هدف کمک به توسعه پایدار صید و صیادی در دستور کار شیلات قرار گیرد.
مدیرکل شیلات مازندران، ورود انواع آلاینده‌های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها، ساخت سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیر‌های ماهی بر روی رودخانه‌ها و نیز وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه‌ها را ازجمله دلایل اختلال در زادآوری ماهیان سفید برشمرد.
محمدزاده گفت: مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسئولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو‌های ماهی را پس از پرورش به وزن یک تا سه گرم با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه‌های مازندران رها می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار